Categories: BlogZakelijk

18 manieren om de verkoop te verhogen en binnen het budget te blijven

Facebook-advertenties, remarketing, marktplaatsen… Er zijn genoeg ideeën om klanten te bereiken. Hier zijn 18 manieren om de verkoop te verhogen zonder de prijzen te verlagen – bekijk ze!

18 manieren om de verkoop te verhogen – inhoudsopgave

  1. Google Maps
  2. Verkopen via partners
  3. Marktplaats
  4. Sociale media
  5. Google Ads
  6. Google Shopping
  7. Adverteren op Facebook
  8. Profiteer van trends
  9. Remarketing
  10. Forums en themagroepen
  11. Monster
  12. SEO
  13. Blog
  14. Gastartikelen
  15. UX
  16. Flyers
  17. Beurzen
  18. Volg de effecten

Voeg uw bedrijf toe aan Google Maps

Mensen die geïnteresseerd zijn in het kopen van producten of het gebruiken van diensten (vooral kappers, schoonheidsspecialisten, sportscholen of automechanics) doorzoeken voortdurend het web op zoek naar de beste optie en de meest handige locatie. Sinds het begin van webmarketing toont Google zoekresultaten die strikt zijn aangepast aan de geolocatie. Bijvoorbeeld, als je “automechanic” in Google typt, zie je de resultaten voor een specifieke locatie, bijvoorbeeld automechanics uit Opole, niet voor heel Polen.

Wanneer je een zin zoals “schoonheidsspecialist” of “schoonheidsspecialist Londen” in Google typt, zullen de zoekresultaten niet alleen advertenties en links naar websites tonen, maar ook een kaart met lokale schoonheidssalons erop gemarkeerd.

Bovendien wordt elk punt op de kaart vergezeld door een virtueel visitekaartje met openingstijden, contactgegevens en klantbeoordelingen. Zorg er daarom voor dat je potentiële klanten informeert over je aanwezigheid op een bepaalde locatie door je bedrijf toe te voegen aan Google Maps – het is helemaal gratis.

Verkopen via partners

Denk aan partners en integraties. Vind bedrijven en portals met vergelijkbare thema’s als die van jou en werk samen met hen. Bijvoorbeeld, als je buitenlandse rondreizen verkoopt, kun je reiswinkels of verschillende reisportals benaderen om je banners te plaatsen of je diensten aan te bevelen als onderdeel van een affiliate-programma. Als je bijvoorbeeld een Engelse vertaler bent, werk dan samen met copywritingbedrijven. Zoek naar verbindingen en zakelijke kansen waar je maar kunt.

Door dit te doen, vergroot je je kansen om veel nieuwe klanten te bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn in je diensten. Als je niet het budget hebt om commissies te betalen, denk dan aan het aanbevelen van elkaars diensten via ruilhandel.

Verkopen op marktplaatsen

Marktplaatsen zijn online verkoopplatforms, meestal thematisch, waar je je producten of diensten kunt tonen. Verkopen met behulp van marktplaatsen is een goed idee, vooral voor nieuwe merken, die niet veel klanten hebben en het moeilijk vinden om door de concurrentie heen te breken. Marktplaatsen, die dagelijks door duizenden internetgebruikers worden bezocht, bieden de mogelijkheid om een enorm aantal kopers te bereiken – in ruil daarvoor rekenen ze echter vrij hoge commissies op verkopen, meestal ongeveer 20-30%.

Populaire voorbeelden van marktplaatsen zijn Airbnb, Mercado Libre, Rakuten, eBay of Amazon.

Bouw een gemeenschap op sociale media

Sociale media, ondanks de afnemende reikwijdte, stellen je nog steeds in staat om duizenden kijkers te bereiken, een groep betrokken fans op te bouwen en direct te verkopen. Kies het juiste sociale mediakanaal en maak jezelf bekend bij je potentiële klanten. Bouw goede relaties op en vertel mensen op een interessante manier over je bedrijf. Betrek je fans: stel vragen, chat, reageer, deel meningen over een onderwerp, show je producten en foto’s achter de schermen, blijf actueel en speel in op trends.

Helaas is er geen recept voor succes in een week. Echter, als je consistent en geduldig bent in wat je doet, zal sociale media je helpen je verkoop te verhogen en je bedrijf te laten groeien.

Adverteer op Google Ads

Google Ads (voorheen AdWords), die advertenties zijn die worden weergegeven op de zoekmachine van Google en zijn partnernetwerk, stellen je in staat om nieuwe klanten te bereiken, oude klanten aan te trekken en de verkoop te verhogen. Je advertenties kunnen worden weergegeven aan gebruikers die zoeken naar zoekwoorden die verband houden met je producten en diensten of die verschillende websites met vergelijkbare thema’s als die van jou doorbladeren.

Bijvoorbeeld, als je een porseleinwinkel runt, kun je adverteren voor het zoekwoord “porselein koffiekopjes”. Wanneer een gebruiker dit in Google typt, verschijnt je advertentie naast de zoekresultaten of op websites die met dat onderwerp verband houden.

Adverteer op Google Shopping

Google Shopping is een dienst die is gemaakt voor online winkels, die opereert binnen Google Merchant Center. De dienst maakt het mogelijk om een aanbod te presenteren met behulp van productadvertenties, dat zijn advertenties die een productfoto, prijs en naam van de verkoper bevatten.

Om productcampagnes te maken, moet je je AdWords-account koppelen aan je Merchant Center-account.

Adverteer op Facebook

Een reclamecampagne op Facebook stelt je in staat om een nauwkeurige doelgroep te bereiken die mogelijk geïnteresseerd is in je producten of diensten. Op deze manier kun je inwoners van specifieke steden en wijken bereiken, mensen die hun eigen bedrijf runnen, mensen die de fanpagina’s van je concurrenten op Facebook leuk vinden, mensen met specifieke interesses, en zelfs vrienden van je fans en gebruikers die je pagina in de afgelopen 30 dagen hebben bezocht.

Profiteer van trends

Observeer de fenomenen die zich op het web voordoen en reageer daarop. Bijvoorbeeld, de lente is een tijd waarin internetgebruikers meer informatie en aanbiedingen zoeken met betrekking tot doe-het-zelf – vooral gereedschap en metalen producten. 66% van de mensen die van plan zijn verschillende reparaties of wijzigingen in het voorjaar uit te voeren, zoekt dergelijke artikelen op het internet. In juli daarentegen is er een toename van het aantal aanvragen met betrekking tot elektrische apparaten, artikelen voor huis en interieurontwerp, en vooral dekens en kussens. Blijf de concurrentie voor en profiteer hiervan door van tevoren reclamecampagnes voor te bereiden en het marketingbudget in deze periode te verhogen.

Profiteer van remarketing

Remarketing stelt je in staat om advertenties te tonen aan mensen die je website eerder hebben bezocht. Je advertenties kunnen hen volgen terwijl ze informatie zoeken op Google, het web doorbladeren of verschillende mobiele applicaties gebruiken, en hen herinneren aan je merk. Dus, bijvoorbeeld, je kunt mensen bereiken die een product aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd maar de transactie niet hebben voltooid, of klanten die je wilt aanmoedigen om meer aankopen te doen.

Neem deel aan forums en groepen

Je kunt ook je producten en diensten promoten op forums en themagroepen waar je potentiële klanten verschijnen. Vergeet echter niet, niemand houdt van spam. Als je bijvoorbeeld een bouwmarkt runt, kun je posten in onderwerpen die verband houden met laptops en computers en internetgebruikers adviseren over het kiezen van hardware – zo bouw je het imago op van een expert in je branche – terwijl je af en toe je producten aan hen aanbeveelt.

Stuur monsters

Als je de mogelijkheid hebt om je producten (bijvoorbeeld in de vorm van een monster of productthumbnail) in fysieke winkels of op evenementen waar je potentiële klanten verschijnen te presenteren, maak daar gebruik van. Een klein cadeau dat rechtstreeks in de handen van de geïnteresseerde partij wordt gegeven, zal ervoor zorgen dat de klant je merk beter herinnert en het associeert met een positieve ervaring. Om de kans op een verkoop te vergroten, kun je dit doen in ruil voor het delen van contactinformatie zoals een e-mailadres, bijvoorbeeld.

Zorg voor je SEO

SEO is een concept dat elke ondernemer zou moeten kennen. Een website alleen is niet genoeg om geld te verdienen. De website heeft verkeer nodig, dat zijn klanten die de website zullen bezoeken. Hiervoor loont het om goed uitgevoerde SEO uit te voeren, wat de zichtbaarheid van de website en de merkbekendheid onder klanten zal garanderen.

Begin een blog

Het schrijven van een bedrijfsblog is een goede manier om het imago van het bedrijf op het internet op te bouwen, en ook om het verkeer naar de website of winkel te verhogen. Naarmate de blog regelmatig interessante en inhoudelijke content begint te publiceren, zullen lezers deze vaker bezoeken. Als het bedrijf zich op de blog presenteert als professioneel en betrouwbaar, zal zo’n imago ook worden overgedragen op zijn producten en diensten.

Sommige bedrijven besteden bloggen uit aan hun medewerkers, anderen huren copywriters in. Het is belangrijk om content te creëren door iemand die ten minste een beetje kennis heeft van de branche, op een interessante en correcte manier kan schrijven, en ook tijd vindt om een blog te onderhouden.

Schrijf gastartikelen

Neem contact op met verschillende portals, websites en themablogs die je potentiële klanten bekijken en bied aan om hen een gastartikel te schrijven. Bijvoorbeeld, als je een kruidenwinkel runt, kan het een goed idee zijn om een artikel te schrijven over goedkope, natuurlijke vervangers voor dure crèmes. Als je in de 3D-printing voor bedrijven zit, kunnen technologieportals geïnteresseerd zijn in een artikel over de specifics van zo’n bedrijf.

Op deze manier heb je de kans om niet alleen nieuwe klanten te bereiken, maar ook je aanwezigheid online voelbaar te maken. Bovendien brengt het voordelen met zich mee op het gebied van SEO. Het helpt je ook om jezelf te presenteren als een expert en een betrouwbaar, geloofwaardig bedrijf. Als je geen tijd hebt om te schrijven, probeer dan interessante artikelen en het laatste nieuws uit de branche te zoeken en daar commentaar op te geven. Je kunt ook je meningen naar journalisten sturen – er is een kans dat je commentaar in de publicatie wordt opgenomen.

Zorg voor de gebruikerservaring

De website van een online winkel moet mensen aanmoedigen om te winkelen – zowel door zijn uiterlijk als door de eenvoud van navigeren. Het moet zo zijn ontworpen dat het voldoet aan de behoeften van niet alleen de verkoper, maar vooral de klanten.

In veel winkels is het registratieproces vervelend en tijdrovend, net als de winkelprocedure zelf, waardoor veel klanten ontmoedigd raken en opgeven. Door de winkelwagentje te doorlopen, alle velden in te vullen, de transactie af te ronden… Misschien gewoon vereenvoudigen? Experimenteer met de formulieren en A/B-tests om te zien welke het meest handig zijn voor de klanten. Zet in op winkelen zonder registratie.

De implementatie van sommige van deze wijzigingen hoeft geen tijd of specialistische vaardigheden te vereisen. Het kan echter de klanten veel gemakkelijker maken om de e-store te gebruiken en de conversies aanzienlijk verhogen. Vooral in tijden waarin consumenten steeds meer aandacht besteden aan het gemak van winkelen in plaats van prijzen.

Verspreid flyers

Open je voor offline activiteiten. Laat flyers achter op plaatsen waar je verwacht je potentiële klanten te ontmoeten. Bijvoorbeeld, als je een cateringbedrijf runt, kan het een goed idee zijn om flyers mee te nemen naar nabijgelegen kantoorgebouwen of fitnessclubs.

Verschijn op beurzen

De agenda van een ondernemer is altijd druk, maar het is de moeite waard om wat tijd vrij te maken voor branchebijeenkomsten, themabeurzen en conferenties. Daar kun je potentiële klanten ontmoeten en waardevolle zakelijke contacten leggen. Praat met mensen, vertel ze over je bedrijf, geef visitekaartjes, verzamel feedback, maak vrienden en verkoop. Hoe meer mensen over je bedrijf leren, hoe beter.

Volg de effecten

Als een van de doelen van het merk was om de ringverkoop in de eerste twee maanden met 30% te verhogen, is het zeker de moeite waard om de effecten te verifiëren om te zien hoe dicht het merk bij het bereiken van dat doel kwam, of het zelfs overschreed. Hetzelfde geldt voor het realiseren van welke campagnes de meeste verkopen genereerden, welke producten het beste verkochten of wie de producten kocht. Beantwoorden waar het meeste verkeer vandaan kwam en welke acties bevredigende resultaten opleverden, zal ook waardevolle inzichten bieden.

Een beter begrip van de gebruiker en de effecten betekent meer transacties. Daarom is het belangrijk om de verzamelde informatie te analyseren en de resultaten van je onderzoek te volgen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden met behulp van Google Ads en Google Analytics-tools. Met Google AdWords kun je bijvoorbeeld controleren welke zoekwoorden het vaakst door gebruikers worden gezocht. Google Analytics helpt je te beoordelen welke campagnes winstgevend zijn en hoe je nieuwe activiteiten kunt plannen.

En wat zijn jouw manieren om de verkoop te verhogen? Deel ze zeker in de reacties.

Wil je weten hoe je je verkoop voor Kerstmis kunt verhogen? Bekijk ons vorige artikel hier.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan bij ons aan op Facebook en Twitter!

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Hoe kan sociale media de zichtbaarheid van uw bedrijf vergroten?

Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…

16 minutes ago

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

2 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

4 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

6 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

8 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

9 hours ago