Elke werkgever wil samenwerken met de best opgeleide medewerkers. Hoe bereik je echter echte talenten op de arbeidsmarkt, terwijl je de hoeveelheid werk en geld minimaliseert? Het antwoord komt van de medewerkersverwijzing, een programma dat, via een netwerk van contacten van momenteel werkzame mensen, bedrijven helpt om efficiënt de beste kandidaten te bereiken.
Momenteel is er geen tekort aan werkzoekenden op de markt. Om zo aantrekkelijk mogelijk te worden in de ogen van een potentiële werkgever en hem te motiveren om hen aan te nemen, voegen ze vaak kleur toe aan de feiten of hun eigen voordelen die ze over zichzelf presenteren. Als gevolg hiervan wordt de verificatie van ingediende cv’s een zeer arbeidsintensief proces, en het bedrijf is, totdat de nieuwe medewerker echt aan het werk gaat, niet zeker van zijn vaardigheden.
Om het wervingsrisico te verminderen, besluiten steeds meer bedrijven een medewerkersverwijzingsprogramma in te voeren. Deze methode maakt gebruik van een netwerk van contacten van huidige medewerkers die organisaties aanbevelen aan specifieke mensen waarvan zij denken dat ze het waard zijn om in geïnteresseerd te zijn. Ze geven hun collega’s informatie over de start van de werving en soms geven ze hun cv’s door. Op deze manier wordt de verwijzende medewerker een ambassadeur die de organisatie aan anderen introduceert als een geweldige plek om te werken.
Het gebruik van het verwijzingssysteem stelt het bedrijf in staat om sneller gekwalificeerde medewerkers te bereiken, waardoor zowel de werkgever als de specialist aantrekkelijke voorwaarden voor samenwerking worden aangeboden. In veel gevallen wordt ook de aanbeveler zelf gewaardeerd. Voor de combinatie van een bedrijf met een waardevolle kandidaat worden vaak extra financiële beloningen aangeboden.
Naast het bieden van getalenteerde kandidaten aan het bedrijf, heeft deze oplossing ook een positieve invloed op de werksfeer of onderling vertrouwen. Door de rol van een merkambassadeur op zich te nemen, voelt de medewerker dat de organisatie hem vertrouwt en zijn mening in overweging neemt. Tegelijkertijd kan een nieuwe medewerker die op deze manier aan het bedrijf is voorgesteld rekenen op de steun van een vriend die daar al heeft gewerkt en weet wat er in een bepaalde zakelijke omgeving wordt verwacht.
Medewerkersbetrokkenheid drijft het hele wervingsproces, waardoor de werkgever de kans heeft om de kosten die ermee gemoeid zijn te minimaliseren. Zij zijn degenen die de leads voor gespecialiseerde kandidaten met hun contactgegevens aanleveren. Daarom blijft het voor de werkgever alleen nog maar om een afspraak met hen te maken voor een interview. Als gevolg hiervan is er geen behoefte om de fase van het verwerven en controleren van kandidaten uit te voeren, en dit gaat ook gepaard met kostenbesparing.
Het medewerkersverwijzingssysteem is ook een belangrijk element van werkgeversbranding. Door een bepaald bedrijf aan hun vrienden aan te bevelen, vormen medewerkers het imago ervan en benadrukken ze alle voordelen van samenwerking. Vaak vertrouwen kandidaten, meer dan de leidinggevenden, op medewerkers in lagere posities. Daarom hebben het verwijzende personeel een reële impact op het vormgeven van het hele team, wat tegelijkertijd hun loyaliteit aan het merk vergroot.
Niemand kent een bedrijf beter dan de mensen die er werken. Rekening houdend met hun eigen ervaring, kennis van de cultuur, het profiel of de doelen van de organisatie, zijn huidige medewerkers in staat om de mate van geschiktheid van de aanbevolen professional goed te analyseren. Het aannemen van mensen die perfect voldoen aan specifieke eisen vermindert de personeelsverloop, waardoor de kosten die gepaard gaan met toekomstige wervingen worden geminimaliseerd.
Medewerkersverwijzingen maken het voor organisaties gemakkelijker om snel echt talent te bereiken, inclusief degenen die normaal gesproken niet beschikbaar zijn in andere wervingsbronnen. Bovendien wordt het mogelijk om contact op te nemen met specialisten die, hoewel ze niet actief op zoek zijn naar een baan, openstaan voor nieuwe aanbiedingen. Een aantrekkelijk voorstel en een visie op samenwerking met een vriend blijken vaak factoren te zijn die uiteindelijk motiveren om van werkplek te veranderen, wat ook de strategie van passieve werving ondersteunt.
Niet alle medewerkers zijn altijd bereid om zich in te zetten voor medewerkersverwijzingen. Daarom is het belangrijk dat een bedrijf, als het van deze methode wil profiteren, de mensen die het in dienst heeft goed betrekt. In veel gevallen worden verschillende soorten verwijzingsbonussen gebruikt om medewerkers te motiveren. Dergelijke beloningen kunnen afhankelijk zijn van het type functie of de duur van de periode waarvoor de kandidaat in het bedrijf zal blijven. Ongeacht de vorm van het medewerkersverwijzingsprogramma of de vormen van bonussen die eraan zijn verbonden, is het echter noodzakelijk om de principes van de werking ervan nauwkeurig te beschrijven en aan alle medewerkers voor te leggen.
Een effectief verwijzingsprogramma kan niet functioneren zonder de werktevredenheid van huidige medewerkers. Het is begrijpelijk dat mensen die ontevreden zijn over de samenwerking met een bepaald bedrijf dit niet aan vrienden zullen aanbevelen. Daarom moet de organisatie eerst zorgen voor de arbeidsomstandigheden van de tot nu toe in dienst zijnde mensen, zodat degenen die gemotiveerd zijn om te handelen, ook bereidwillig over de voordelen van hun werk tegen anderen praten.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…