Wat zijn de 7 C’s van communicatie?

Wat zijn de 7 C’s van communicatie? Weet je hoe je deze principes kunt toepassen op je geschreven en mondelinge berichten? Wat betekent het dat het bericht duidelijk, correct of compleet moet zijn? Lees het artikel hieronder om meer te ontdekken.

Wat zijn de 7 C’s van communicatie? – inhoudsopgave:

  1. Wat zijn de 7 C’s van communicatie?
  2. Duidelijkheid
  3. Correctheid
  4. Bondigheid
  5. Hoflijkheid
  6. Concreetheid
  7. Overweging
  8. Volledigheid
  9. Samenvatting

Wat zijn de 7 C’s van communicatie?

De 7 C’s staan voor zeven essentiële principes van communicatie die beginnen met de letter C. Het concept werd voor het eerst geïntroduceerd in 1952 op het gebied van public relations. Elke C vertegenwoordigt een principe dat moet worden gevolgd om ervoor te zorgen dat de communicatie in het bedrijfsleven effectief en succesvol is vanuit het perspectief van zowel de afzender van het bericht als de ontvanger.

Er zijn 7 C’s van communicatie in het bedrijfsleven die zowel op schriftelijke als mondelinge communicatie kunnen worden toegepast, en deze zijn:

  • Duidelijkheid
  • Correctheid
  • Bondigheid
  • Hoflijkheid
  • Concreetheid
  • Overweging
  • Volledigheid

Duidelijkheid

Het bericht dat je overbrengt moet een duidelijk doel hebben, wat betekent dat de ontvanger zich bewust moet zijn van de redenen voor het bericht. Een effectieve communicator moet zijn gedachten en ideeën effectief overbrengen naar de geest van de ontvanger, wat betekent dat het bericht eenvoudig en precies moet zijn.

Duidelijkheid is zeer belangrijk voor effectieve communicatie in het bedrijfsleven, daarom moet de inhoud van de communicatie vrij zijn van jargon, moeilijke vocabulaire en terminologie. Om duidelijkheid te verbeteren, moet men idiomen, technische termen, samentrekkingen en slang vermijden. Actieve stem, tegenwoordige tijd en eenvoudige structuren worden aanbevolen.

Duidelijkheid is met elkaar verbonden met het principe van volledigheid en concreetheid.

Correctheid

Het bericht moet correct en nauwkeurig zijn. Het is belangrijk voor zowel verbale als non-verbale communicatie dat het geen grammaticale of spelfouten bevat. Voor schriftelijke communicatie is het goed om dubbel te controleren of een proeflezer te vinden, terwijl het tijdens het schrijven raadzaam is om vaak een woordenboek te raadplegen.

Correctheid is met elkaar verbonden met het principe van overweging.

Bondigheid

Bij communicatie moet men bij de zaak blijven en precies zijn. Lange zinnen moeten worden vermeden en het bericht moet kort en eenvoudig zijn. Men moet onnodige herhalingen en vulwoorden vermijden. Bondigheid betekent dat het minimum aantal woorden dat mogelijk is, moet worden gebruikt om het bericht over te brengen.

Bondigheid is met elkaar verbonden met de principes van concreetheid en overweging.

Hoflijkheid

In sommige teksten wordt hoflijkheid overweging genoemd en op een bepaalde manier verwijst het naar je goede manieren. Bij communicatie moet de spreker of schrijver zijn publiek erkennen, zodat zijn boodschap de nodige respect voor de ontvangers toont. Effectieve communicatie is altijd: beleefd, vriendelijk en onpartijdig. De spreker moet geen aannames doen over zijn ontvangers en het zou raadzaam zijn om zijn waardering voor hun tijd en aandacht te tonen.

Hoflijkheid is met elkaar verbonden met het principe van volledigheid.

Concreetheid

Het bericht moet van zodanige duidelijkheid zijn dat er geen ruimte voor misinterpretatie is. Je boodschap moet worden ondersteund door feiten en cijfers van betrouwbare bronnen, terwijl de gebruikte gegevens specifiek moeten zijn. Elke vaagheid moet worden vermeden, daarom mogen alle woorden met meerdere betekenissen niet uitgebreid worden gebruikt.

Concreetheid is met elkaar verbonden met de principes van duidelijkheid, bondigheid en overweging.

Overweging

Overweeg altijd de andere partij van het proces – onthoud dat je tekst door iemand anders wordt gelezen en gemakkelijk te begrijpen en te ontcijferen moet zijn. Zet jezelf in de positie van de ontvanger en denk na over zijn ervaring met jouw boodschap. Probeer je ontvanger, zijn kennis, meningen, houdingen, waarden of zelfs achtergrond voor te stellen. Zorg ervoor dat je boodschap geen negatieve emoties oproept.

Overweging is met elkaar verbonden met het principe van correctheid.

Volledigheid

Neem alle relevante informatie op, zoals: contactnamen, data, tijden, locaties, websites, bibliografie. Je ontvanger moet alle informatie verkrijgen die verband houdt met jouw onderwerp. Je moet ervoor zorgen dat er geen ontbrekende delen zijn, wat betekent dat je boodschap er niet incompleet uit mag zien en dat het gemakkelijk moet zijn om je redenering te volgen.

Volledigheid is met elkaar verbonden met de principes van duidelijkheid en hoflijkheid.

Samenvatting

Tegenwoordig communiceren we bijna de hele dag door met mensen, we schrijven e-mails, nemen deel aan conferenties, schrijven rapporten en maken presentaties. Er is een grote behoefte aan duidelijke en effectieve communicatie. Weten wat de 7 C’s van communicatie zijn, zal onze communicatieve vaardigheden niet onmiddellijk verbeteren, maar de simpele bewustwording van zo’n concept zou ons een goed begrip moeten geven van waar we ons op moeten concentreren. Houd je aan de 7 principes van communicatie en creëer geweldige mondelinge en schriftelijke berichten, want hoe beter we communiceren, hoe meer respect en geloofwaardigheid we hebben bij onze collega’s, supervisors en klanten.

Lees ook: 4 soorten werknemers die elk bedrijf nodig heeft

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

1 hour ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

4 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

6 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

7 hours ago

Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…

10 hours ago