Woocommerce en WordPress – snelle manieren om te beginnen met e-commerce

Ondernemers die van plan zijn om te beginnen met verkopen in het digitale kanaal, kunnen kiezen uit SaaS-platforms zoals Shopify of BigCommerce, maar dan hebben ze niet de volledige controle over het uiterlijk of de werking van de winkel. Tot opluchting van degenen die niet van dergelijke beperkingen houden, komt WooCommerce. Deze open-source plugin stelt je in staat om een volledig functionerende online winkel direct in je bestaande WordPress-site te integreren in slechts een paar momenten. En bovendien is het gratis.

Woocommerce en WordPress – inhoudsopgave:

  1. Woocommerce + WordPress
  2. Wat is WordPress?
  3. Voorbeelden van websites gebaseerd op WordPress
  4. Wat is WooCommerce?
  5. Waarom kiezen voor WooCommerce?
  6. Hoe configureer je Woo en WP?

Woocommerce + WordPress

WooCommerce, de e-commerce plugin ontwikkeld door Automattic, het bedrijf achter WordPress, heeft zijn betalingsfunctie verbeterd met een native oplossing genaamd WooCommerce Payments. Voorheen konden WooCommerce-gebruikers hun winkel integreren met betalingsgateways zoals Stripe, Amazon Pay, Square of PayPal. De toevoeging van native betalingen zal het voor e-winkel eigenaren nog gemakkelijker maken om in e-commerce te stappen.

Voorlopig is de nieuwe functie beschikbaar voor klanten in de VS, maar de brede toegang is een kwestie van tijd, aangezien de uitbreiding van WooCommerce recentelijk is geëxplodeerd als gevolg van de coronavirusuitbraak. TechCrunch meldt dat het aantal actieve WooCommerce-sites in slechts twee maanden met 34% is gestegen, en het aantal shoppers is met 70% toegenomen.

Wat is WordPress?

Maar voordat we WooCommerce bespreken, laten we ons richten op zijn oudere broer. Wat is WordPress en waarom is het noodzakelijk om een winkel op te zetten met WooCommerce?

WordPress.org is een gratis en open-source CMS contentmanagementsysteem dat is gemaakt met blogs in gedachten.

Vandaag de dag is het echter de basis van meer dan 35% van de sites op het wereldwijde web volgens W3Techs. Hoe is het gelukt om zo’n enorme marktaandeel te verwerven? WordPress dankt zijn succes voornamelijk aan zijn veelzijdigheid. Het kan overal worden ingezet, van kleine persoonlijke blogs tot sites voor grote merken.

Dit komt omdat de belangrijkste voordelen van WordPress het uitgebreide sjabloonsysteem en de gevarieerde architectuur van beschikbare plugins zijn. Sjablonen stellen ontwikkelaars in staat om aan vooraf gedefinieerde structuren te werken, terwijl plugins het mogelijk maken om het te verrijken en te personaliseren, wat unieke functionaliteit biedt.

Voorbeeldsites gebouwd op WordPress:

  • TechCrunch
  • Sony Music
  • BBC America
  • MTV News
  • The New York Times
Internetgebruikers op platforms gebouwd op WordPress creëren elke maand ongeveer 70 miljoen nieuwe berichten en 77 miljoen nieuwe opmerkingen.

(bron: Digital.com)

WordPress-ontwikkelaars gingen ervan uit dat hun software met minimale inspanning van gebruikers moest werken, intuitief en gemakkelijk te gebruiken moest zijn. Programmeurs moesten, in plaats van typische functies te configureren, de software ontwikkelen en verrijken.

De WordPress-architectuur maakt voornamelijk gebruik van server-side PHP en MySQL, een relationeel databasebeheersysteem. Andere technologieën zijn Apache, Nginx en Varnish caching.

Een mijlpaal voor WordPress was de introductie, drie jaar geleden, van een editor genaamd Gutenberg. Dankzij zogenaamde blokken kunnen novice gebruikers multimedia-inhoud op hun sites invoegen met zeer weinig technische kennis, het stylen en verrijken om het aantrekkelijk te maken voor de kijker.

Wat is WooCommerce?

WooCommerce, een ander product van de makers van WordPress, was bijna gedoemd tot succes. En het heeft de verwachtingen die erin werden gesteld niet teleurgesteld. Momenteel wordt het gebruikt door 28% van alle e-commerce sites. Wat is WooCommerce, hoe werkt het en wat biedt het?

WooCommerce is een plugin, een klein stuk code dat – wanneer toegevoegd aan de codes van een site gebouwd op WordPress – alle functionaliteit biedt die je nodig hebt om verkopen te doen.

Het idee achter WooCommerce was vergelijkbaar met datgene dat WordPress heeft voortgebracht. De plugin moest gemakkelijk te gebruiken, te configureren zijn, maar ook e-commerce eigenaren volledige controle geven over elk aspect van hun site, van de UI-laag tot unieke functies zoals het berekenen van specifieke tarieven voor verzendkosten naar specifieke landen. Met zijn aanpassingsmogelijkheden kan WooCommerce meegroeien met de groei van een bepaald bedrijf.

Waarom kiezen voor WooCommerce?

Hier zijn de belangrijkste voordelen van WooCommerce:

  • Open Source
  • WooCommerce is een open-source plugin, waardoor e-winkel eigenaren volledige controle hebben over de ontwikkeling van hun sites.

  • Flexibiliteit
  • Een enorme selectie van extensies biedt bijna volledige dekking van zelfs de meest niet-standaard behoeften. Bovendien, als een oplossing niet beschikbaar is op de markt, is het gemakkelijk om een programmeur te vinden die het zal creëren.

  • Gemakkelijk te configureren
  • Het instellen van de plugin zou niet moeilijk moeten zijn, zelfs niet voor niet-technisch georiënteerde mensen, en – zie het bovenstaande punt – als er moeilijkheden optreden, kun je gemakkelijk een specialist vinden om je te helpen deze te overwinnen.

  • UX
  • De WooCommerce-interface, net als WordPress, is gericht op leken, wat betekent dat je geen technologische kennis nodig hebt om je site effectief te beheren.

  • SEO-vriendelijk
  • Optimaliseren voor SEO is natuurlijk niet beperkt tot het kiezen van de juiste motor, maar het tandem van WordPress + WooCommerce maakt het veel gemakkelijker door plugins te bieden ter ondersteuning van SEO-inspanningen.

  • Gemeenschap
  • WordPress heeft een enorme gemeenschap van ontwikkelaars om zich heen verzameld, waar WooCommerce nu van profiteert. Met de hulp van de gemeenschap is het veel gemakkelijker om eventuele problemen op te lossen die zich kunnen voordoen.

    Hoe configureer je WooCommerce en WP?

    Om een e-commerce site te creëren met de hulp van WooCommerce, moet je eerst de basis creëren, wat een site gebaseerd op het WordPress contentmanagementsysteem is. Om dit te doen, download je eenvoudig het installatiepakket van de WordPress.org-website en installeer je het op je server, volgens de instructies.

    Als je je site hebt gemaakt, moet je inloggen op je adminpaneel en onder “Plugins”, zoek naar WooCommerce, installeer het en klik op “Activeren”. WooCommerce bevat een installatiewizard die je in staat stelt om snel en eenvoudig de belangrijkste aspecten van je winkel te configureren, zelfs als je helemaal niet bekend bent met coderen. Er is echter ook een handmatige configuratieoptie beschikbaar. In de eerste stap van de configuratie moet je het verkoopland, de valuta en het type producten dat verkocht zal worden kiezen.

    Dit komt omdat je met WooCommerce zowel virtuele producten (zoals toegang tot video’s of muziekbestanden) als fysieke producten kunt verkopen. Om producten toe te voegen, klik op “Product toevoegen”, voeg productafbeeldingen, beschrijvingen en prijzen toe. WooCommerce stelt je in staat om producten te beschrijven met verschillende parameters zoals hoeveelheid, kleur en stijl. Als dit echter niet genoeg is, kun je je winkel verder aanpassen door gebruik te maken van extensies en aanvullende plugins van derden.

    En als je je afvraagt hoe je de conversieratio in e-commerce kunt verhogen, hebben we daar het antwoord op!

    Vind je onze inhoud leuk? Vergeet niet om lid te worden van de Facebook-gemeenschap van Firmbee!

    Martin Sparks

    E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

    View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

Scrum Gids | 29. Scrum Team Verbintenis – Productdoel, Sprintdoel en Definitie van Voltooiing

Elk Scrum-artikel creëert een bepaalde verplichting van het Scrum-team. Het Productdoel, Sprintdoel en de Definitie…

47 minutes ago

Merkstrategie voor startups. Visuele merkidentiteit

Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…

2 hours ago

Offshoring versus inshoring. Welke te kiezen?

Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…

4 hours ago

Hoe identificeer je jouw leiderschapsstijl?

Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…

6 hours ago

JavaScript-functies. Deel 7 JavaScript-cursus van Beginner tot Gevorderd in 10 blogposts

Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…

8 hours ago

Hoe Agile-methodologie te gebruiken voor freelanceprojecten?

Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…

10 hours ago