Bijna onbeperkte mogelijkheden van het internet maken het leven elke dag gemakkelijker voor miljarden mensen over de hele wereld. Entertainment, wetenschap, werk, het opbouwen van sociale relaties – dit zijn slechts enkele van de gebieden die dankzij innovatieve oplossingen een nieuwe dimensie hebben gekregen. De positieve effecten van deze ontwikkeling zijn ook steeds meer merkbaar in de marketingwereld, waar bedrijven, door het potentieel van sociale media te benutten, de kans hebben om virale marketing succesvol toe te passen. Lees verder om meer te ontdekken.

Wat is virale marketing? – inhoudsopgave:

  1. Wat is virale marketing?
  2. Hoe maak je iets viraal?
  3. Het fenomeen van virale marketing
  4. Samenvatting

Wat is virale marketing?

Virale marketing kan worden gedefinieerd als een van de marketingtechnieken die zich richt op het uitbreiden van het bereik van het merk door gebruik te maken van het potentieel van sociale media en de gemeenschappen die daardoor zijn opgebouwd. Bij het introduceren van dit type marketing gebruikt een ondernemer bewust de kracht van het internet om, vaak met weinig inspanning, effectief een product of dienst te adverteren, evenals nieuwe klanten aan te trekken of bestaande klanten te behouden.

In de eenvoudigste zin is virale marketing gebaseerd op het vaardig gebruik van verschillende sociale netwerken om een specifieke boodschap onmiddellijk en efficiënt te verspreiden, meestal met behulp van links. Aandacht trekkende, vaak humoristische of verwijzend naar actuele gebeurtenissen inhoud wordt spontaan gedeeld en doorgegeven door internetgebruikers. De grootste uitdaging voor bedrijven is daarom om inhoud te creëren die waardevol en interessant genoeg is, zodat mensen over de hele wereld het willen delen.

Zo is het traditionele model, waarin de ondernemer probeert zijn boodschap naar het breedst mogelijke publiek te verspreiden, vervangen door virale marketing die consumenten motiveert om de inhoud die hen wordt aangeboden met anderen te delen. Zoals de naam al aangeeft, moet een advertentie een soort virus worden dat zo snel verspreidt dat het uiteindelijk iedereen zal infecteren.

Hoe maak je iets viraal?

Het succes van virale marketing hangt sterk af van de kwaliteit van de gedeelde inhoud en een sterke emotionele verbinding met klanten. Om gretig gedeeld te worden, moet een bepaalde advertentie opvallen tussen de rest en extreem creatief zijn. Het implementeren van een dergelijke oplossing vereist dan ook vindingrijkheid. Het is ook noodzakelijk om je doelgroepen goed te leren kennen. Door te weten wat klanten willen en waar ze in geïnteresseerd zijn, kunnen bedrijven de inhoud beter afstemmen op hun voorkeuren.

Echter, alleen marktkennis blijkt niet voldoende te zijn. Overweldigd door verschillende advertenties van overal, zijn consumenten vaak verveeld door de inhoud die ze ontvangen, zelfs als deze theoretisch in lijn is met de belangrijkste markttrends. Met zo’n grote hoeveelheid informatie lijken ze aangetrokken te worden door boodschappen die hen vermaken en aan het lachen maken.

Bedrijven die willen profiteren van virale marketing, moeten constant alert blijven. Het is ook nuttig om het te combineren met realtime marketing. Op deze manier is het voor merken gemakkelijker om de aandacht van klanten te trekken en hen aan te moedigen om inhoud te delen die momenteel trending is.

Het fenomeen van virale marketing

Het fenomeen van virale marketing is gebaseerd op de betrokkenheid van consumenten bij de gerelateerde activiteiten. Ze zijn geen passieve individuen meer die de boodschap ontvangen, maar acteurs die in grote mate zelf de boodschap vormgeven. De rol van het merk is dan om het doorgeven van informatie over bepaalde producten door de gebruikers zelf te initiëren. Zo kan worden gezegd dat de advertentie die als onderdeel van deze strategie wordt vrijgegeven, in plaats van gepromoot te worden door de medewerkers van het bedrijf, zichzelf verspreidt terwijl het de aandacht van de kopers trekt.

Een dergelijke oplossing is bijzonder nuttig voor startups die nog geen sterke positie op de markt hebben, en de publiciteit die op deze manier wordt gegenereerd geeft hen waardevolle exposure. Virale inhoud die door miljoenen mensen uit verschillende achtergronden wordt gedeeld, vergroot de geloofwaardigheid van nieuwe merken. Bovendien vereist virale marketing niet veel geld, wat een zeer aantrekkelijke alternatieve optie is voor bedrijven die bij het starten elke cent tellen.

Virale marketing stelt je in staat om een herkenbaar merk op te bouwen vanaf de allereerste momenten van zijn bestaan op de markt. De vereiste is echter om een voldoende aantrekkelijke en interessante boodschap voor klanten te creëren. De advertentie moet creatief genoeg zijn om de klant te inspireren deze met een breder publiek te delen. Bovendien, als de advertentie emotioneel geladen is, is de kans groter dat deze wordt onthouden door je potentiële kopers.

Samenvatting

Virale marketing kan worden geïdentificeerd als een soort adverteren zonder adverteren. Als het effectief wordt uitgevoerd, kan de strategie een opkomend merk snel en met weinig inspanning beroemd maken. Het succes van een virale marketingcampagne hangt echter sterk af van de creativiteit en vindingrijkheid van de marketeers. Klanten, die zowel ontvangers als makers van de gedeelde inhoud zijn, spelen ook een belangrijke rol.

Lees ook: 4 event-marketing trends om in 2023 op te letten

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

1 hour ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

3 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

4 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

8 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

9 hours ago