Wat is stockmuziek en waarom is het zo belangrijk om er meer over te weten? Zoals al vele malen is genoemd, biedt het internet veel mogelijkheden om extra geld te verdienen. Muzikaal getalenteerde individuen kunnen producten creëren en aanbieden die online worden gezocht. Wat voor mogelijkheden kun je krijgen door stockmuziek aan te bieden? Lees het artikel om meer te ontdekken.
Stockmuziek omvat alle soorten muziekstukken zoals jingles, liedjes en anderen die zijn opgenomen en in de muziekbibliotheek kunnen worden gekocht. De maker van het nummer heeft geen specifiek project in gedachten waarvoor zijn muziek bedoeld is. Het nummer kan op veel verschillende manieren worden gebruikt, het kan worden toegepast als verrijking van films, advertenties, podcasts, internetcursussen, applicaties, games en andere audiovisuele projecten.
Stockmuziek verschilt van andere soorten muziekstukken doordat het breed kan worden gebruikt, het is veelzijdiger. Zoals al eerder is genoemd, weet de maker niet hoe het nummer zal worden gebruikt, daarom is de compositie gemaakt om universeel te zijn. Wat voor kenmerken worden verwacht van een stockmuziekstuk?
Stockmuziek kan worden verdeeld in twee categorieën: gelicentieerde en royaltyvrije. Wat zijn de verschillen tussen deze twee soorten stockmuziek?
Laten we eerst royaltyvrije muziek bespreken. Ondanks de schijn is royaltyvrije muziek niet gratis. Om toegang te krijgen tot deze muziek moet men een eenmalige vergoeding betalen die de individuele klant in staat stelt het nummer onbeperkt en zonder beperkingen te gebruiken. Wat hier opgemerkt moet worden, de maker van de muziek doet zijn auteursrechten niet afstand. Dit betekent dat als het nummer op tv wordt gebruikt, de auteur nog steeds recht heeft op royalty’s voor dit gebruiksgebied. De royalty’s worden niet door de klant zelf betaald, maar door de uitvoeringsrechtenorganisaties. De klant moet de documenten invullen en naar de juiste PRO sturen wanneer het nummer door de tv wordt gebruikt.
Gelicentieerde muziek, in tegenstelling tot royaltyvrije muziek, is beperkter in gebruik en duurder. De muziek is gemaakt met een specifiek project in gedachten en er moeten royalty’s worden betaald. Om de juiste reikwijdte van beperkingen vast te stellen en de prijs te bepalen, moeten enkele elementen in overweging worden genomen:
Beide termen betekenen hetzelfde. Ze verwijzen naar de composities die speciaal zijn gemaakt voor het audiovisuele project zoals videogames, films, tv-series, enzovoort. Volgens dezelfde logica kunnen we zeggen dat stockmuziekbibliotheken en productiemuziekbibliotheken niet verschillen.
Beide bibliotheken bieden nummers die onmiddellijk beschikbaar zijn. Dit betekent dat de muziek niet gepersonaliseerd is en niemand hoeft te wachten tot het is gecomponeerd. In tegenstelling tot stockmuziek en productiemuziek is gepersonaliseerde muziek de duurste oplossing. Men moet niet alleen rekening houden met de prijzen, maar ook met de wachttijd voor de voltooiing van het nummer.
Er zijn twee soorten stockmuziekbibliotheken: exclusieve en niet-exclusieve. Laten we beide typen bekijken.
De auteur van het nummer machtigt de bibliotheek, terwijl hij het naar de bibliotheek stuurt, om de enige verkoper ervan te zijn. Dit betekent dat de auteur zijn nummer niet naar een andere bibliotheek kan sturen, omdat dit zou leiden tot beëindiging van het contract en andere negatieve gevolgen. Dit type overeenkomst is niet altijd voordelig voor de auteur, vooral wanneer het nummer niet bijzonder populair is op de gegeven dienst en niet goed verkoopt. In deze situatie is er geen mogelijkheid om klanten via andere verschillende platforms te bereiken. Bovendien hebben exclusieve muziekbibliotheken zeer hoge verwachtingen – ze eisen nummers van hoge kwaliteit.
Echter, er zijn bepaalde voordelen van deze oplossing. Bovenal kan de auteur hopen op een hoger percentage royalty’s of een hogere aanbetaling. Vanwege de hoge kwaliteit van de nummers die door exclusieve muziekbibliotheken worden aangeboden, gebruiken de bedrijven die zich bezighouden met film- en televisieproductie deze bibliotheken liever. Exclusieve muziekbibliotheken besteden veel van hun tijd en moeite aan het promoten van de verzamelde composities.
In vergelijking met exclusieve muziekbibliotheken hebben niet-exclusieve muziekbibliotheken niet het exclusieve recht om de nummers in de collectie te verkopen. Dit betekent dat de auteur zijn projecten naar een onbeperkt aantal niet-exclusieve bibliotheken kan sturen. Onder andere voordelen van deze bibliotheken is de mogelijkheid om verschillende prijzen op verschillende diensten te definiëren, een groter aantal potentiële klanten te bereiken, hogere flexibiliteit en verbeterde controle over de nummers. Niet-exclusieve muziekbibliotheken accepteren ook composities van lagere kwaliteit.
Niet-exclusieve muziekbibliotheken hebben ook hun nadelen en dat zijn voornamelijk lagere inkomsten en verminderde verkoopkans – bedrijven die gespecialiseerd zijn in film- en televisieproductie gebruiken dergelijke bibliotheken minder snel.
Samenvattend legt het artikel uit wat stockmuziek is en zijn types, evenals het verschil tussen niet-exclusieve muziekbibliotheken en exclusieve muziekbibliotheken. In het volgende artikel gaan we populaire platforms presenteren waar stockmuziek door de componist kan worden verkocht.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Trends in public relations fluctueren. Temidden van de oceanen van data die onze moderne gedigitaliseerde…
Het is algemeen bekend dat de PrestaShop-webwinkel gratis is, maar sommige elementen vereisen extra betalingen,…
Hoe bereiken we nieuwe gebruikers? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat een…
Globale inkoop is een bekende zakelijke oplossing. De huidige marktomstandigheden, globalisering en toenemende klantverwachtingen dwingen…
Hou je ervan om GIFs online te vinden en te delen? Leer hoe je in…
Denk je erover na om een bedrijf te starten, maar ben je verdwaald in het…