Ben je van plan om een online winkel op te zetten en vraag je je af waar je moet beginnen? Hoe je een enorme hoeveelheid activiteiten kunt ordenen en prioriteren in een goed doordacht masterplan? Vrees niet langer! Tegenwoordig komt e-commerce strategie te hulp! Vandaag geven we je de knowhow over de voorbereiding ervan en leggen we de belangrijkste elementen bloot, alles om je bedrijf soepel van start te laten gaan en te laten slagen in de competitieve e-commerce markt van vandaag. Zonder verder oponthoud, laten we beginnen!

Wat is een e-commerce strategie? – inhoudsopgave:

  1. Wat is een e-commerce strategie?
  2. Hoe maak je een e-commerce strategie?
  3. E-commerce strategie – belangrijke elementen
  4. Internetmarketing als de sleutel tot e-commerce
  5. Effecten van het implementeren van een effectieve e-commerce strategie

Wat is een e-commerce strategie?

Bedrijven die zich voornamelijk richten op het verkopen van hun producten of diensten online moeten grote zorgvuldigheid betrachten bij het ontwerpen van een e-commerce strategie. In een notendop bestaat de tactiek uit een reeks acties, zoals beeldbehandelingen, die gericht zijn op het vergroten van de merkherkenning en die daardoor direct vertaald worden in verkopen.

De term is breed en omvat activiteiten die gericht zijn op het promoten van een merk online, evenals het verwerven van nieuwe klanten. De bedrijfsstrategie vereist constante aanpassing aan de dynamiek van de voortdurend veranderende regels die de e-commerce industrie beheersen. Je moet het voortdurend herzien en passende wijzigingen aanbrengen. Het is essentieel voor het runnen van een succesvolle online winkel.

Samenvattend, wat is een e-commerce strategie? Het is een door het bedrijf ontwikkelde mindset en operationele processen die gericht zijn op het verhogen van de merkherkenning en het vergroten van de verkopen die via een online winkel worden gegenereerd.

Hoe maak je een e-commerce strategie?

Bij het creëren van een e-commerce strategie werkt een uitgebreide aanpak het beste. Allereerst moet je een grondige analyse uitvoeren – van de huidige situatie van het bedrijf, de markt en de concurrentie. Het is de moeite waard om te kijken naar welke waarden het bedrijf wil presenteren. Welke sterke punten moeten worden benadrukt? Welke zwakke punten moeten worden geëlimineerd of later worden aangepakt?

Je moet naar je concurrenten kijken – welke producten en prijzen zij aanbieden, evenals hun marketinginspanningen en tactieken in detail onderzoeken. Deze kennis zal je helpen om manieren te bedenken om je te onderscheiden van de menigte van andere bedrijven die vergelijkbare goederen aanbieden.

Het is noodzakelijk om te bepalen wie de doelklanten zijn. Wat zijn hun voorkeuren, behoeften en vereisten? Wat zijn zijn/haar interesses en budget? Kennis van zo’n profiel zal de voorbereiding van zakelijke doelstellingen aanzienlijk vergemakkelijken. Deze moeten op hun beurt rekening houden met de technologische mogelijkheden van het bedrijf, evenals het budget dat kan worden toegewezen voor hun uitvoering.

Als je eenmaal weet hoe je concurrenten en potentiële e-consumenten zich gedragen, moet je het meest geschikte assortiment voor de online winkel kiezen. Het assortiment moet het beste passen bij de doelgroep. Vervolgens moet je voortdurend de aantrekkelijkheid ervan testen om producten aan te bieden die de beste kans hebben om kopers aan te trekken.

Wat is een e-commerce strategie? - 4 belangrijke elementen

E-commerce strategie – belangrijke elementen

Het vereist een holistische benadering die rekening houdt met de multidimensionale veranderingen die een organisatie moet ondergaan. Je moet het hele proces in stappen opsplitsen om ervoor te zorgen dat je alle belangrijke elementen opneemt en ontwikkelt. Hier zijn de belangrijkste:

  1. Marktanalyse
  2. De eerste stap is het definiëren van je doelgroep. De belangrijkste demografische parameters om rekening mee te houden zijn geslacht, leeftijd, opleiding, woonplaats, interesses of materiële status. Hoe meer kennis je verzamelt over het koopgedrag van je doelgroep, hoe beter. (Waarom kopen ze online? Welke functies moet een verkoopplatform hebben?) Als je net een website opzet, kun je dergelijke marktonderzoeken laten uitvoeren door een professioneel bureau. Aan de andere kant, als je al een online winkel hebt, wordt je bestaande klantenbestand een bron van gegevens om een solide marktanalyse uit te voeren. Bovendien nemen veel bedrijven gespecialiseerde tools in gebruik, zoals Google Analytics, om dat proces te verbeteren.

    Het is ook belangrijk om een oogje in het zeil te houden op je concurrenten – zowel de marktleiders als je directe rivalen. Dit zal je helpen hun positie te identificeren en te begrijpen hoe ze opereren. Je kunt dan hun beste praktijken observeren en proberen deze in je aanbod te vertalen. Bovendien kun je door rivaliserende websiteontwerpen en hun marketingactiviteiten nauwkeurig te onderzoeken, erachter komen wat je kunt doen om een concurrentievoordeel te behalen.

  3. Professioneel team
  4. De volgende stap is het analyseren van de interne capaciteiten van het bedrijf. Identificeer grondig de kwalificaties, vaardigheden en kennis van je medewerkers om het meeste uit hun potentieel te halen. In geval van personeelstekorten is het de moeite waard om te investeren in het aannemen van nieuwe specialisten. Wijs precies de verantwoordelijkheden voor elk lid toe door een gedetailleerde lijst op te stellen die duidelijk, coherent en bekend is. Tijdens de uitvoering van het plan is het de moeite waard om regelmatig de voortgang te monitoren en feedback van medewerkers te verzamelen.

  5. Verkoopdoelen en resultaten
  6. Roep elk team op om duidelijke strategische bedrijfsdoelen te behalen om de voortgang te meten en te verbeteren. Ook door een solide financiële prognose op te stellen, kun je de haalbaarheid van het online verkoopproject beoordelen. Vergeet niet alle kosten in overweging te nemen: website-opzet, werking, marketing en logistiek. Je kunt een optimistisch en een pessimistisch verkoopscenario voorbereiden en ook het break-evenpunt bepalen.

    Overweeg ook om verkooptools te implementeren die de waarde van de winkelwagentjes verhogen, het aantal verlaten winkelwagentjes verminderen, de regelmaat van aankopen verhogen en de conversieratio’s verbeteren.

  7. Selectie van een technologiepartner
  8. Het aangaan van samenwerking met IT-leveranciers is een must-have. Hun taken omvatten het lanceren van het e-commerceplatform zelf, het ontwerpen van de website volgens UX-normen, de implementatie van productinformatiebeheersystemen (PIM), contentmanagementsystemen (CMS), evenals het continu aanpassen van dit systeem aan de veranderende behoeften en verwachtingen van consumenten.

Internetmarketing als de sleutel tot e-commerce

Online marketing is een zeer effectieve manier om de belangrijkste doelen van elke e-commerce strategie te bereiken. In de kern draait het om goede merkcommunicatie. Het bestaat uit het laten weten aan zoveel mogelijk mensen over je bedrijf. Kies hiervoor sociale media-advertenties – virale video’s kunnen helpen, dat zijn video’s die mensen zelf willen delen. Met een flair voor het maken ervan, kun je slagen, hoewel het een loterij is en je het nooit voor granted kunt nemen.

Communicatie met de klant is een andere doorslaggevende factor. Daarom moet de website een contactformulier bevatten, evenals een e-mailadres en telefoonnummer waar een koper contact kan opnemen met het bedrijf. De website zelf wordt een bron van waardevolle inhoud. Het is de moeite waard om een blog te hebben die verbonden is met de online winkel, waar adviesartikelen of productrecensies zullen verschijnen.

SEO, of positionering, is tegenwoordig een must. Waar je winkel verschijnt in Google-zoekopdrachten bepaalt of een klant je site bezoekt of naar de concurrentie gaat die hoger scoort. De basisactie op dit gebied is een vaardige selectie van sleutelzinnen aan het begin van de internetbusiness.

Effecten van het implementeren van een effectieve e-commerce strategie

Een goed doordachte e-commerce strategie zal je helpen een online bedrijf te creëren met een solide basis die zeer winstgevend zal zijn. De ontwikkeling en implementatie van deze strategie zal je helpen een concurrentievoordeel te behalen, een positief bedrijfsimago op te bouwen, nieuwe klanten aan te trekken en trouwe klanten te behouden, en zelfs processen binnen het bedrijf te verbeteren.

Een goed voorbereide strategie stelt je in staat om de effecten van je strategie te monitoren, zodat je snel fouten kunt opmerken en corrigeren die zich voordoen. Tot slot, maak al je medewerkers vertrouwd met de aannames ervan om collectieve actie in één richting te ondernemen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →