De Ansoff-matrix is een ander nuttig hulpmiddel bij het plannen van de operationsstrategie van het bedrijf. Het kan worden gebruikt om ideeën te analyseren die het potentieel hebben om grote winsten te genereren. Het richt zich op vier mogelijke richtingen voor productontwikkeling en bedrijfsuitbreiding.
Het houdt in dat de verkoop van al bestaande producten of diensten wordt verhoogd om uw marktaandeel te vergroten.
Wanneer het product volwassen is, moet het bedrijf zich richten op het introduceren ervan op nieuwe markten. Dit betekent dat het product hetzelfde blijft, maar we richten ons op een ander type consument.
Het gaat ervan uit dat er een nieuw product/dienst wordt geïntroduceerd op een bestaande markt.
In dit model introduceert u een nieuw product in een voorheen onbekend marktgebied. Verschillende strategieën brengen verschillende niveaus van risico met zich mee – de minst veilige is diversificatie vanwege een gebrek aan ervaring en informatie over de nieuwe markt. Aan de andere kant kan penetratie in al bekende economische relaties als de veiligste worden beschouwd.
Afhankelijk van de gekozen richting zijn er veel manieren om een bepaalde strategie uit te voeren.
Hier is een blik op hoe enkele van de bekendste bedrijven ter wereld elk van deze oplossingen in hun managementstrategieën hebben gebruikt.
Het bedrijf gebruikte penetratieprijzen, een strategie waarbij een product of dienst voor een beperkte tijd tegen een lagere prijs wordt aangeboden. Aan het einde van de proefperiode wordt de korting verwijderd, maar consumenten die tevreden zijn met de service zijn bereid de hogere prijs te betalen.
Apple heeft het ontwikkelde besturingssysteem gebruikt om zijn aanbod van producten uit te breiden. Hierdoor is het mogelijk om alle apparaten van het merk met elkaar te synchroniseren – iPod, iWatch, iPhone, enz.
Het succes van Spotify is gebaseerd op zijn geografische uitbreiding, die het met succes heeft bereikt door buitenlandse markten te betreden. In het geval van Aziatische landen heeft het bedrijf de tarieven aangepast aan het gemiddelde inkomen van de bevolking. Het heeft ook de optie geïntroduceerd om voor diensten contant te betalen in de Filippijnen en Indonesië, waar het gebruik van creditcards zeldzaam is.
Oorspronkelijk betrokken bij de productie en promotie van animatiefilms, heeft Disney zijn aanbod uitgebreid met een breed scala aan productcategorieën – themaparken, een streamingplatform en consumentenproducten zoals speelgoed en accessoires die verband houden met bekende cartoonfiguren.
Het hier gepresenteerde Ansoff-model is een nuttig hulpmiddel dat u kunt gebruiken om manieren te vinden om meer winst te genereren en uw marktaandeel uit te breiden. De sleutel tot effectief gebruik is het identificeren van uw huidige en potentiële markten en het effectief implementeren in uw managementstrategie.
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…