Categories: BlogZakelijk

Wat is de ADL-matrix? De ADL-matrix als een methode om de volwassenheid van de industrie te bestuderen.

Het starten van je eigen bedrijf is slechts het begin van de uitdagingen waarmee ondernemers worden geconfronteerd. In elke fase van de levenscyclus ontstaan nieuwe kansen en bedreigingen. Daarom is het zo belangrijk om je positie ten opzichte van je concurrenten en de toestand van de gekozen industrie te monitoren. De ADL-matrix kan je hierbij helpen. Je kunt er meer over leren in ons artikel!

ADL-matrix – inhoudsopgave:

  1. Wat is de ADL-matrix?
  2. Voordelen en nadelen van de ADL-matrix
  3. De ADL-matrix in voorbeelden
  4. Samenvatting

Wat is de ADL-matrix?

Strategieën creëren met behulp van portefeuille-analysemethoden stelt je in staat om meer controle te krijgen over de ontwikkeling van je bedrijf. Een van deze methoden is de ADL-matrix, die zich richt op twee gebieden – het beoordelen van de concurrentiepositie en de volwassenheid van de industrie.

De meeste sectoren van de economie worden gevormd door het doorlopen van verschillende ontwikkelingsfasen, die voortkomen uit de organisatorische levenscyclus die we al hebben beschreven. Dit concept wordt in deze analysemethode gebruikt om twee vragen te beantwoorden:

  • Wat is de strategische positie van het bedrijf?
  • In welke fase van de levenscyclus bevindt mijn industrie zich?

Industrie volwassenheid

Het verwijst naar de vier fasen die elk bedrijf doorloopt:

  • Embryonaal – het product wordt gelanceerd op een ontwikkelende markt, er is weinig concurrentie,
  • Groei – de verkoop stijgt, er zijn nog steeds weinig rivalen op de markt, dus de markt wordt sterker,
  • Volwassen – het marktaandeel stabiliseert, terwijl de concurrentie toeneemt, we hebben vaste klanten,
  • Veroudering – het aanbod wordt minder populair, je bedrijf wordt onrendabel en moet worden gesloten.

Concurrentiepositie

Er zijn vijf categorieën voor de concurrentiepositie binnen de ADL-matrix:

  • Dominant – een nieuw product wordt gelanceerd en er is weinig concurrentie,
  • Sterk – het verwijst naar de marktleiders, het marktaandeel is groot en stabiel,
  • Voordelig – het bedrijf heeft een concurrentievoordeel in bepaalde gebieden, maar felle concurrentie vereist constante monitoring van de situatie en bescherming van zijn positie,
  • Houdbaar – het marktaandeel is vrij klein, de concurrentie is merkbaar sterker,
  • Zwak – het bedrijf verliest zijn marktaandeel en wordt onrendabel.

Gegeven de specifieke fase van de levenscyclus van de industrie en de concurrentiepositie van het bedrijf, biedt de ADL-matrix 20 verschillende haalbare strategieën.

Tabel 1. De ADL-matrix

Voordelen en nadelen van de ADL-matrix

De voordelen van het gebruik van deze methode zijn onder andere:

  • Het is eenvoudig te gebruiken,
  • Het stelt je in staat om een concurrentievoordeel te behalen,
  • Het laat je de ontwikkeling van je bedrijf op een uitgebreide manier plannen.

Echter, het heeft ook zijn beperkingen:

  • Afhankelijk van de marktsituatie en wat je concurrenten doen, kunnen de resultaten van de analyse snel verouderd raken,
  • De fase van de levenscyclus van de industrie hangt af van een aantal factoren, en in sommige sectoren is de ontwikkeling niet lineair.

De ADL-matrix in voorbeelden

Definieer de fase van industrie volwassenheid

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Zijn je verkopen omhoog, omlaag of stabiel?
  • Stijgt of daalt je kapitaaluitgave?
  • Hoe groot is de markt waarin je opereert?
  • Hoeveel concurrenten heb je?
  • Wat onderscheidt jou van de concurrentie?

Definieer je concurrentiepositie

Bij het onderzoeken van je positie ten opzichte van je rivalen, houd rekening met je financiële prestaties, winsten, groeisnelheid, marktaandeel, je reputatie, producten en prijzen. Deze factoren helpen je om je positie te identificeren.

Identificeer de positie van het bedrijf met behulp van de ADL-matrix en kies de juiste strategie

Dit is de eenvoudigste stap – met informatie over de fase van de levenscyclus van de industrie en de concurrentiepositie, kun je controleren welke strategie je moet kiezen volgens de ADL-matrix. Bijvoorbeeld:

  • Een volwassen bedrijf met een dominante positie moet zijn positie en marktaandeel beschermen,
  • Een verouderend bedrijf met een zwakke positie zou moeten stoppen met de bedrijfsvoering,
  • Een levensvatbaar, groeiend bedrijf zou zich moeten concentreren op het vinden van een nichemarkt om zich te onderscheiden, enz.

Samenvatting

De wereldwijde economische recessie, stijgende grondstofprijzen en felle concurrentie vereisen het gebruik van bewezen methoden om de portefeuille van het bedrijf te beheren. De huidige marktonzekerheid dwingt je om naar manieren te zoeken om je aanbod aantrekkelijker te maken, kosten te verlagen en te overleven op de markt. De ADL-matrix is een van de hulpmiddelen die het besluitvormingsproces in het bedrijfsleven kan vergemakkelijken.

Lees ook: Wat is een strategische analyse?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Scrum Gids | 29. Scrum Team Verbintenis – Productdoel, Sprintdoel en Definitie van Voltooiing

Elk Scrum-artikel creëert een bepaalde verplichting van het Scrum-team. Het Productdoel, Sprintdoel en de Definitie…

53 seconds ago

Merkstrategie voor startups. Visuele merkidentiteit

Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…

1 hour ago

Offshoring versus inshoring. Welke te kiezen?

Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…

3 hours ago

Hoe identificeer je jouw leiderschapsstijl?

Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…

5 hours ago

JavaScript-functies. Deel 7 JavaScript-cursus van Beginner tot Gevorderd in 10 blogposts

Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…

7 hours ago

Hoe Agile-methodologie te gebruiken voor freelanceprojecten?

Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…

9 hours ago