Categories: BlogZakelijk

Wat is een aanbodschok? 2 belangrijke types van aanbodschokken

Je hebt waarschijnlijk opgemerkt dat de prijzen van goederen en diensten gevoelig zijn voor verschillende politieke en economische gebeurtenissen en trouw de huidige staat van de economie weerspiegelen. Wanneer onverwachte gebeurtenissen en afwijkingen van de norm zich in de wereld voordoen in de vorm van crises, bepaalde politieke beslissingen, conflicten of doorbraken, kunnen we de zogenaamde aanbodschok ervaren. Als je dit concept nog niet bent tegengekomen, lees dan het volgende artikel.

Wat is een aanbodschok? – inhoudsopgave:

  1. Wat is een aanbodschok?
  2. Soorten aanbodschokken
  3. Voorbeelden van een aanbodschok
  4. Hoe aanbodschokken te voorkomen?
  5. Samenvatting

Wat is een aanbodschok?

Zoals de naam al aangeeft, gebeurt een aanbodschok wanneer er een plotselinge verandering is in het aanbod van goederen en diensten, wat resulteert in prijsfluctuaties. De oorzaken van dit fenomeen zijn meestal onverwachte gebeurtenissen die de economische stabiliteit van het land verstoren.

Soorten aanbodschokken

Afhankelijk van wat heeft geleid tot een aanbodschok, kunnen we een onderscheid maken tussen positieve en negatieve aanbodschokken.

Een positieve aanbodschok

We kunnen spreken van een positieve aanbodschok als, als gevolg van een bepaalde gebeurtenis, de productie van goederen toeneemt, wat hun beschikbaarheid op de markt verbetert. De factoren die dit veroorzaken zijn bijvoorbeeld:

  • een daling van de grondstofprijzen, bijvoorbeeld koper of olie (door hun gebruik in de industrie verlagen dit de productiekosten en stimuleert tegelijkertijd de productie),
  • technologische ontwikkeling – verbetert de efficiëntie van de productie, optimaliseert kosten, evenals het verhogen van bedrijfswinsten en aanbod,
  • subsidies, extra middelen voor bedrijfsontwikkeling,
  • verlaging van belastingverplichtingen,
  • een hogere wisselkoers.

Een negatieve aanbodschok

Het tegenovergestelde fenomeen van het bovenstaande is een negatieve aanbodschok, die leidt tot een stopzetting van de productie en een stijging van de grondstofprijzen. Wat zijn de oorzaken van een negatieve aanbodschok?

  • een stijging van de grondstofprijzen,
  • gewapende conflicten, die bijvoorbeeld invloed kunnen hebben op de aanvoer van grondstoffen (gas, voedsel),
  • natuurrampen, epidemieën, bijvoorbeeld de Covid-19-pandemie (tijdelijke opschorting van bedrijfsactiviteiten, beperkingen op mobiliteit),
  • hogere werkloosheidscijfers en lagere lonen, wat leidt tot verminderde huishoudconsumptie (mensen zijn terughoudend om geld uit te geven omdat ze zich zorgen maken over de toekomst en geen spaargeld hebben),
  • hoge douanerechten voor het transport van goederen, het verbieden van import en export naar bepaalde landen.

Voorbeelden van een aanbodschok

Glencore

Glencore, een Zwitserse multinationale handels- en mijnbouwonderneming, besloot in 2015 zijn mijnen in Afrika te sluiten. Daling van de koperprijzen op de markt was de belangrijkste reden voor deze beslissing. Dit resulteerde in een significante vermindering van zijn koperwinning, wat een positieve aanbodschok bleek te zijn voor concurrenten.

Voedselprijzen

De huidige mechanismen en gevolgen van een aanbodschok zijn niet alleen in Polen, maar ook in andere delen van de wereld gemeengoed geworden. Vanwege de Covid-19-pandemie en het internationale gewapende conflict tussen Rusland en Oekraïne, stijgen de prijzen van week tot week. Volgens de Retail Prices Index (RPI) zijn de snelst groeiende producten olie, droge goederen (bijvoorbeeld het nieuws over een stijging van de suikerprijzen weerklonk in de media en veroorzaakte een paniekreactie onder het publiek), zuivelproducten en vlees.

Ongunstige weersomstandigheden in Brazilië, de grootste exporteur van de grondstof, die een negatieve invloed hebben gehad op de teelt van suikerriet, worden genoemd als een van de belangrijkste redenen voor de stijging van de suikerprijzen. Begin 2023 meldde de Algemene Veterinaire Inspectie in Polen meer dan een dozijn gevallen van vogelgriep, wat grote verliezen en een stijging van de prijzen met 16% veroorzaakte.

Computers en het internet

De popularisering van het internet en computers in de Verenigde Staten in de jaren ’90 was een echte revolutie. Dit is een voorbeeld van een positieve aanbodschok, aangezien deze uitvindingen de productiviteit en winsten van ondernemingen verhoogden. Tussen 1995 en 1999 was er een daling van de inflatie, bijna een verdubbeling van het BBP en een verdubbeling van de daling van de werkloosheidsgraad.

Hoe aanbodschokken te voorkomen?

In het licht van eerdere ervaringen moeten ondernemers meer aandacht besteden aan crisismanagementstrategieën om zichzelf te beschermen tegen de gevolgen van aanbodschokken. Welke maatregelen moet je nemen?

  1. Investeer in een moderne IT-infrastructuur om je supply chain effectiever te beheren.
  2. Breid je leveranciersbasis uit, zodat je in geval van onverwachte gebeurtenissen een uitgebreid netwerk van contacten hebt en je je bedrijf niet blootstelt aan stilstand.
  3. Verlaag de voorraadniveaus tot een minimum – ongebruikte middelen kunnen snel financiële verliezen met zich meebrengen. Je kunt hiervoor een van de lean management-tools gebruiken – de Just in Time-methode.
  4. Als het mogelijk is – in plaats van afhankelijk te zijn van buitenlandse leveranciers, zoek naar zakenpartners in je lokale omgeving. Je hebt een alternatieve oplossing in geval van beperkingen op internationale mobiliteit.

Samenvatting

De gebeurtenissen die we momenteel meemaken, vervullen ons niet met optimisme, en het nemen van de juiste beslissingen in deze onzekere tijden is een grote uitdaging. Daarom, als het mogelijk is, run je je bedrijf zo dat je in geval van crisissituaties altijd ongeschonden uit de strijd komt.

Lees ook: Wat is een strategische analyse?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

2 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

3 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

5 hours ago

Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…

7 hours ago

Digitale financiële administratie en online boekhouding | Digitaliseren van uw bedrijf #5

Digitale financiële administratie en online boekhouding zijn steeds populairder geworden in het bedrijfsleven. Volgens een…

9 hours ago