Categories: BlogStart je startup

Waarom falen startups? 6 startupideeën die je moet vermijden

Je denkt dat je een revolutionair idee hebt bedacht dat je zal helpen een winstgevende startup te lanceren en wereldmarkten te veroveren. Dan komt de nuchtere gedachte. De meeste startupbedrijven eindigen teleurstellend, ook al zijn ze gebaseerd op briljante concepten. Waarom falen startups? Lees ons artikel om er meer over te ontdekken.

Waarom falen startups? – inhoudsopgave:

  1. Waarom falen startups?
  2. 6 startupideeën die je moet vermijden
  3. Samenvatting

Waarom falen startups?

Voordat we specifieke startupideeën bespreken die meestal falen, is het de moeite waard om de redenen te analyseren waarom zelfs schijnbaar goede bedrijfsconcepten onsuccesvol blijken te zijn. Enkele belangrijke punten moeten hier worden benadrukt.

Jonge bedrijven falen voornamelijk door een gebrek aan vraag naar een bepaald product of dienst. Het blijkt vaak dat iemand anders al een vergelijkbare oplossing heeft ontwikkeld, en blijkbaar is de markt verzadigd geraakt.

Een andere veelvoorkomende oorzaak van startupfalen is het gebrek aan een businessmodel. Zonder dit kun je geen klanten werven en behouden. Veel oprichters van startups hebben dit pijnlijk ervaren.

Het derde probleem is simpelweg het ontwikkelen van een slecht product dat niet voldoet aan de verwachtingen van de klant. Een goed bedrijfsidee kan ook worden verpest door een gebrek aan goede marketing. Als je bedrijf zich niet onderscheidt van de massa, zal het geen aandacht en klanten trekken.

Bovendien falen startups vaak vanwege slechte productprijzen. Hierdoor is het moeilijk voor hen om het break-evenpunt te bereiken waarop ze winstgevend zouden kunnen worden.

Andere redenen waarom startups falen zijn als volgt:

  • een hoge burn rate
  • een gebrek aan financiering
  • felle concurrentie
  • juridische problemen

Hieronder hebben we een checklist gemaakt van bedrijfsideeën die meestal flop zijn.

6 startupideeën die je moet vermijden

Zoekmachines

Af en toe komen er enkele beginnende ondernemers die worden verleid door de zoekmachinemarkt. Ze worden niet afgeschrikt door het feit dat het een extreem zware markt is die wordt gedomineerd door giganten zoals Google en Bing. Toch hopen zoekmachine-startups met een knal binnen te komen en deze te revolutioneren. Velen hebben het al geprobeerd en zijn altijd gefaald, bijvoorbeeld Cuil of Wolfram Alpha.

Alternatieven voor e-mails

Er zijn een enorme hoeveelheid startups geweest die e-mail wilden vervangen door andere communicatielösingen. Ze zijn allemaal miserabel gefaald. Zelfs verschillende ideeën voor het verbeteren van de e-mailinbox zijn niet succesvol geweest. Desondanks blijven startups op basis van dit concept verschijnen en verdwijnen.

Lokale nieuwsservices

Het blijkt dat een verleidelijke startupidee ook het creëren van een netwerk van lokale nieuwsservices kan zijn. Het probleem is dat het bouwen van dergelijke gemeenschappen meestal niet lucratief is. De mediamarkt is zeer moeilijk omdat de concurrentie fel is en winstgevendheid moeilijk te bereiken is. Dergelijke nichebedrijven hebben geen kans om succesvol te worden.

Micropayments

Oprichters van startups zijn enthousiast over het idee van micropayments, vooral in de context van het betalen voor content online. De aangeboden oplossingen zijn vaak vergelijkbaar. Bijvoorbeeld, de ontvanger wil een betaald artikel op een portal lezen, een blogger steunen voor een interessant bericht, enzovoort, dus ze doen gemakkelijk een betaling voor dat specifieke doel. Het klinkt interessant in theorie, maar in de praktijk is investeren in micropayments tot nu toe altijd een zakelijke flop gebleken.

Bedrijven gericht op kinderen

Bedrijven gericht op jonge kinderen lijken een goed idee, maar in de praktijk is het precies het tegenovergestelde. Veel startups proberen producten en diensten aan te bieden die gericht zijn op kinderen, maar dit zijn eigenlijk nichepublieken. Als gevolg hiervan zijn dergelijke bedrijven gewoon niet succesvol. Het grootste probleem doet zich voor wanneer een product gericht is op een kind van een bepaalde leeftijd dat op het punt staat op te groeien, en er worden steeds minder kinderen geboren.

Automobielbedrijven

Veel ondernemers hebben de ambitie om de auto-industrie te revolutioneren. Ideeën met betrekking tot auto’s lijken ideaal voor startups voor veel mensen, en Tesla kan als voorbeeld van succes worden aangehaald. Het is echter belangrijk op te merken dat hoewel het bedrijf onderweg enkele hobbels heeft ondervonden, het begint te profiteren van de groeiende trend van elektromobiliteit.

Jarenlang waren de verkopen echter laag en zijn ze nog steeds niet de beste. Bovendien moet worden opgemerkt dat bijna alle grote autofabrikanten nu overstappen op elektrische motoren, waardoor de concurrentie fel is geworden. In ieder geval zijn de meeste zakelijke ideeën in de auto-industrie die na Tesla zijn gekomen, gefaald.

Muziekbedrijven

Het is ook moeilijk om te praten over grote online muziekondernemingen die succesvol zijn gebleken. Ze bestaan simpelweg niet. De meest bekende startup van dit type is Spotify, maar na vele jaren op de markt maakt zelfs dit wereldberoemde merk verlies. Bijvoorbeeld, Spotify eindigde 2021 met $44,6 miljoen aan schulden.

Waarom falen startups? – samenvatting

Concluderend moet je voorzichtig zijn met startupideeën. Een grondige analyse van de markt en de werkelijke behoeften van consumenten is altijd noodzakelijk. Sommige concepten falen vaak omdat ze slecht worden uitgevoerd, andere werken simpelweg niet op de markt, en zelfs het beste businessplan zal dat niet veranderen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Scrum Gids | 29. Scrum Team Verbintenis – Productdoel, Sprintdoel en Definitie van Voltooiing

Elk Scrum-artikel creëert een bepaalde verplichting van het Scrum-team. Het Productdoel, Sprintdoel en de Definitie…

1 hour ago

Merkstrategie voor startups. Visuele merkidentiteit

Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…

3 hours ago

Offshoring versus inshoring. Welke te kiezen?

Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…

4 hours ago

Hoe identificeer je jouw leiderschapsstijl?

Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…

6 hours ago

JavaScript-functies. Deel 7 JavaScript-cursus van Beginner tot Gevorderd in 10 blogposts

Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…

8 hours ago

Hoe Agile-methodologie te gebruiken voor freelanceprojecten?

Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…

10 hours ago