Categories: BlogZakelijk

Hoe de verkoop te verhogen met een unieke verkooppropositie (USP)

Wat is een unieke verkooppropositie?

De USP, of unieke verkooppropositie, is zo belangrijk omdat het bepaalt of een klant voor jouw aanbod kiest. Het is een unieke voordelen, de sterke punten die je aan je publiek garandeert. Het kan een solide basis worden voor je gehele merkmarketingstrategie.

Houd er rekening mee dat dit geen universele kenmerken van je dienst zijn zoals gratis levering, retourbeleid, enz., die de basis zijn die elk bedrijf tegenwoordig biedt.

Kenmerken van een goede USP

Welke kenmerken moet een goed voorbereide unieke verkooppropositie hebben? Dit zijn:

  • Klantgericht – de meeste succesvolle marketingstrategieën zijn gebaseerd op het centraal stellen van de klant. Dit is noodzakelijk omdat elke aankoop van goederen of diensten gebaseerd is op de wens om verschillende behoeften te vervullen of problemen op te lossen. Het doel is om de ontvanger te overtuigen dat het kiezen voor jouw aanbod hen in staat zal stellen dat te doen.
  • Het moet waarde in zijn boodschap dragen – dit verwijst naar de voordelen, de diepere boodschap en de hiërarchie van waarden van de consument. Op deze manier pitch je succesvol nieuwe klanten en overtuig je hen van de uniciteit van je product.
  • Assertief, moedig – je moet met inhoudelijke argumenten je dominantie over concurrerende bedrijven bewijzen. Wat onderscheidt jou van anderen?
  • Uniek – het product moet eigenschappen hebben die alleen voor het product gelden, zodat niemand anders het kan kopiëren.

Hoe de verkoop te verhogen met een USP?

In een paar stappen vertellen we je waar je op moet letten tijdens het proces van het creëren van een unieke verkooppropositie, en daarna zullen we enkele voorbeelden van toepassingen aanhalen.

  1. Maak een lijst van alle kenmerken van je product die je in je marketingboodschap wilt benadrukken. Het is ook een goed idee om je koper persona te kunnen karakteriseren – demografische kenmerken, de levensstijl die ze leiden, en vooral de wensen, behoeften en problemen waarmee ze te maken hebben. Op basis hiervan weet je welke waarden en productkenmerken het belangrijkst zijn.
  2. Observeer je concurrenten – wat bieden zij aan, aan wie, en hoe? Wat zijn de verschillen tussen hun en jouw product? Wat zijn hun sterke punten, wat is hun USP, en wat zijn hun nadelen? Welke strategische hiaten zie je? Vergelijk de informatie die je hebt verzameld.
  3. Bepaal waar je je USP zult plaatsen. Dit kan worden weergegeven door:
  • Productkenmerken – kwaliteit, eigenschappen, duurzaamheid
  • Klantservice – kwaliteit, communicatie met de consument, mogelijkheid om contact op te nemen via verschillende communicatiekanalen (hotline, e-mail, post, sociale media, enz.), methode van klachten, retourbeleid
  • Marktpositie – als je al relatief gevestigd bent in de markt, kan dit je unieke verkooppropositie zijn. Je onderscheidt jezelf door een bepaalde eigenschap van je concurrenten.
  • Communicatie van het merk, zijn missie, naam of aangeboden diensten. Idealiter zou je hiervoor verschillende communicatiekanalen moeten gebruiken, bijvoorbeeld sociale media, blog en video. Dergelijke diversificatie stelt je in staat om een breder publiek te bereiken en iedereen kan de vorm vinden die het beste bij hen past. Het is de moeite waard om je product op een bepaalde manier te differentiëren. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld elementen van gamificatie gebruiken. Als er verschillende evenementen, conferenties en bijeenkomsten in jouw branche zijn, waar je nieuwe contacten kunt leggen en ook je USP kunt promoten.

Voorbeelden van het gebruik van een unieke verkooppropositie

Death Wish Coffee

De koffieproducent biedt de sterkste koffie ter wereld aan, die alleen online kan worden gekocht. Het richt zich op een specifieke doelgroep die op zoek is naar “extreme” koffie, die de hoogste cafeïne-inhoud garandeert – 200% meer dan concurrerende merken. Bovendien, als je na het proeven besluit dat het niet de sterkste koffie ter wereld is – ontvang je je geld terug.

Avis

De USP van autoverhuurbedrijf Avis is een pakkende slogan. Wij zijn nummer twee. We doen ons best. Dit verwijst naar het feit dat Avis het op één na grootste bedrijf in de sector is. Een schijnbaar nadeel is omgevormd tot een voordeel, iets positiefs dat de aandacht van de ontvanger trekt.

Patagonia

Het is een bedrijf dat outdoor- en wandelkleding verkoopt. De USP gaat niet zozeer over voordelen, maar over waarden waarmee veel mensen zich kunnen identificeren – We zijn in Business To Save Our Home Planet. Het merk presenteert een bepaalde levensstijl en een proactieve benadering van milieubescherming. De unieke kenmerken van de producten van Patagonia zijn in de eerste plaats het aanbieden van kleding gemaakt van organische textielmaterialen die voldoen aan de normen van Fair Trade-certificering. Bovendien wordt 1% van de winst uit de verkoop van producten gedoneerd aan milieucharities. Patagonia heeft een groene benadering aangenomen die volgt om zijn unieke merkvisie te creëren.

Canva

De boodschap is Enabling the world to design en stelt zijn gebruikers in staat te voelen dat elke persoon die de website van Canva bezoekt en een account aanmaakt, veel mogelijkheden krijgt voor praktische ervaring, het voorbereiden van lessen voor studenten, het implementeren van een project, deelnemen aan trainingen, het testen van verschillende oplossingen, en het deelnemen aan een affiliate programma.

De USP (Unieke Verkooppropositie) die Canva nog aantrekkelijker maakt voor consumenten is dat het bijna al zijn diensten gratis aanbiedt. De marketingstrategieën van het bedrijf, zoals het affiliate programma van Canva, gratis ontwerpcursussen en een gratis proefperiode van 30 dagen, fungeren als aanvullingen en helpen het bedrijf te groeien en aan populariteit te winnen.

Voordelen van een unieke verkooppropositie

Helpt het definiëren van je USP je om je bedrijf te laten groeien? Ja, op veel niveaus.

  • Meer verkoop – met een goede USP is het merk herkenbaar en roept het positieve emoties op, waardoor consumenten eerder geneigd zijn om je product te kopen
  • Verkrijg loyale klanten – door bepaalde waarden te presenteren waarmee je doelgroep zich identificeert, zullen ze meer betrokken zijn bij het opbouwen van een gemeenschap
  • Je verwerft een concurrentievoordeel ten opzichte van marktgenoten
  • Je kunt USP gebruiken als je van plan bent om financiering aan te vragen bij EU-fondsen, particuliere investeerders of investeringsprogramma’s. Indien mogelijk, sluit je aan bij onafhankelijke organisaties die bedrijven promoten en financieren. Een unieke verkooppropositie zal een “argument” bieden ter ondersteuning van je onderneming.

Unieke verkooppropositie – samenvatting

Een unieke verkooppropositie is de basis voor het opbouwen van een strategie voor elk bedrijf dat het succes van het bedrijf kan bepalen. Het vergemakkelijkt de betrokkenheid van je gekozen doelgroep, en het is ook de moeite waard om SEO uit te voeren (indien mogelijk). Houd echter in gedachten dat je product niet uniek hoeft te zijn in zijn vorm, de sleutel is om waarde en voordelen over te brengen aan de potentiële gebruiker.

Lees ook: Hoe schrijf je een perfecte marketingbrief in 4 eenvoudige stappen

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

2 hours ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

3 hours ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

4 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

6 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

10 hours ago