Categories: BlogProductiviteit

5 Bewezen methoden die je motivatie zullen verhogen

Een veelheid aan verantwoordelijkheden maakt het moeilijk om niet alleen je toegewezen taken te focussen, maar ook om jezelf te motiveren om te handelen. Motivatie wordt beïnvloed door verschillende factoren zoals stress, het gevoel van rechtvaardigheid van je acties of overtuigingen. In dit artikel willen we een paar handige methoden presenteren om je wilskracht te versterken en je motivatie te verhogen. Als je al enthousiast bent om verder te lezen, goed gedaan. Hopelijk vind je het nuttig en tot nadenken stemmend.

Verhoog je motivatie – inhoudsopgave:

  1. Goede samenwerking
  2. Vergoeding voor werk
  3. Goede organisatie
  4. Comfortabele ruimte
  5. Gebalanceerde voorbereiding

Goede samenwerking

Toen thuiswerken wijdverspreid werd als gevolg van de pandemie, begonnen sommige mensen zich geïsoleerd te voelen van hun collega’s, met wie ze voorheen bijna dagelijks contact hadden.

Als thuiswerken ook deel uitmaakt van jouw realiteit, probeer dan alternatieve manieren te vinden om te verbinden. Je zou bijvoorbeeld vaker contact kunnen houden met vrienden of familie. Het vervullen van sociale behoeften is van vitaal belang voor ons welzijn. Wetenschappers geloven dat de sociale factor (verbinding met mensen) een cruciale rol speelt in de neergang of stijging van motivatie, vooral voor extraverte mensen.

Vergoeding voor werk

Waarschijnlijk zal iedereen het erover eens zijn dat een geschikt salaris de belangrijkste stimulerende factor voor werk is. Daarom is het tijdens een sollicitatiegesprek de moeite waard om realistische salarisvoorwaarden voor te stellen die overeenkomen met kwalificaties, ervaring en zachte of harde competenties.

Je kunt jezelf niet overschatten, maar je moet ook je waarde kennen en niet bang zijn om je beste beentje voor te zetten. Je kunt de hoeveelheid niet onderschatten of een laag tarief aanbieden om een potentiële werkgever te “verleiden”, omdat dit ertoe kan leiden dat de kandidaat niet serieus wordt genomen. Laten we echter niet voor de gek houden, weinig dingen motiveren zo veel als het juiste geld op je bankrekening elke maand. Beschouw het als het proberen te vinden van de perfecte balans, de gulden middenweg.

Goede organisatie

Soms is het moeilijk om goed voorbereid aan het werk te gaan als het rommelig is. Het plannen van elke werkdag is een goed idee. Dat geldt ook voor het verdelen van je verantwoordelijkheden in:

  • Routine
  • Korte termijn
  • Lange termijn

Comfortabele ruimte

Als de ruimte waarin je werkt (thuis, kantoor, coworkingruimte) je geen gevoel van comfort geeft, kun je er gerust van uitgaan dat het op de lange termijn zelfs afleidend zal zijn. Simpel gezegd, het zal in de weg gaan zitten.

De algehele vorm van de werkomgeving wordt zelfs beïnvloed door zulke, misschien niet voor de hand liggende, elementen zoals meubels, de kleur van de muren of toegang tot frisse lucht. Het is de moeite waard – voor zover mogelijk – ervoor te zorgen dat de ruimte om je heen ergonomisch en tegelijkertijd gezellig is, zodat je je op je gemak voelt.

Gebalanceerde voorbereiding

Voordat een werknemer zelfs maar naar de werkplek gaat, moet hij of zij zorgen voor de basis – een voedzaam ontbijt, een moment om te ademen, misschien een verfrissende douche of koffie.

Je motivatie verhogen is helaas niet zo voor de hand liggend als het lijkt. Veel mensen vallen langzaam in een problematische routine en branden professioneel op. Het blijkt dus nuttig te zijn om naar de bron van de problemen te gaan en beschikbare energie te gebruiken.

Lees: Timeboxing – waarom je het zou moeten gebruiken?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook en Twitter.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

Hoeveel kost een e-commerce website met PrestaShop?

Het is algemeen bekend dat de PrestaShop-webwinkel gratis is, maar sommige elementen vereisen extra betalingen,…

2 hours ago

SEO en contentmarketingtrends in 2023

Hoe bereiken we nieuwe gebruikers? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat een…

4 hours ago

Globale inkoop – definitie en voordelen

Globale inkoop is een bekende zakelijke oplossing. De huidige marktomstandigheden, globalisering en toenemende klantverwachtingen dwingen…

6 hours ago

Hoe maak je hoogwaardige gif’s?

Hou je ervan om GIFs online te vinden en te delen? Leer hoe je in…

7 hours ago

Affiliate marketing vs dropshipping. Welke oplossing is beter?

Denk je erover na om een bedrijf te starten, maar ben je verdwaald in het…

9 hours ago

Wat is een CEO?

Onderzoek van het Economic Policy Institute toont aan dat CEO's van de 350 grootste bedrijven…

10 hours ago