De tegenhanger van de Belasting over de Toegevoegde Waarde (BTW) in Slovenië is DDV. Een BTW-plichtige (DDV) in Slovenië is een persoon wiens jaarlijkse omzet meer dan €50.000 bedraagt.
Buitenlandse bedrijven die goederen die onder de BTW vallen naar Slovenië leveren, moeten zich mogelijk daar registreren voor BTW. Redenen hiervoor zijn:
Voor buitenlandse bedrijven die in Slovenië handelen en geregistreerd zijn als BTW/GST/Belastingplichtigen in hun land, is de BTW-registratiedrempel nul.
Voor bedrijven die in de EU geregistreerd zijn voor BTW en online goederen verkopen aan consumenten in Slovenië, is de BTW-registratiedrempel (afstandverkoop) 10.000 euro.
Niet-ingezeten bedrijven moeten een belastingidentificatienummer verkrijgen voordat ze zich registreren voor BTW. Dit kan gedaan worden door formulier DR-04 in te dienen bij het Sloveense belastingkantoor.
Na het verkrijgen van het belastingnummer voor niet-ingezetenen, kunnen buitenlandse bedrijven zich voor BTW-doeleinden registreren door formulier DDV-P3 in te dienen samen met de volgende aanvullende documenten:
Niet-ingezeten bedrijven moeten het registratieformulier indienen bij het relevante regionale belastingkantoor ten minste 15 dagen voordat ze met belastingplichtige activiteiten beginnen.
De standaard belastingrapportageperiode in Slovenië is één kalendermaand. Bedrijven met een jaarlijkse omzet van minder dan 210.000 euro kunnen ervoor kiezen om kwartaal aangiften in te dienen. Echter, bedrijven die betrokken zijn bij intra-gemeenschaps transacties zijn verplicht om maandelijkse aangiften in te dienen, ongeacht hun omzet.
Nieuw geregistreerde bedrijven evenals niet-ingezeten bedrijven zijn ook verplicht om maandelijkse aangiften in te dienen, ongeacht hun omzet.
De deadline voor het indienen van BTW-aangiften is de laatste werkdag van de maand volgend op het einde van de rapportageperiode.
De belasting moet betaald worden vóór de 10e dag van de maand volgend op de vorige maand of kwartaal.
In het geval van intra-gemeenschaps transacties moeten Sloveense BTW-facturen worden uitgegeven vóór de 15e dag van de maand volgend op de belaste levering.
In het geval van andere transacties is er geen tijdslimiet voor het uitgeven van de factuur. De BTW moet echter betaald worden en opgenomen worden in de belastingaangifte voor de belastingperiode waarin de transactie heeft plaatsgevonden.
Facturen moeten tien jaar bewaard worden. Slovenië, net als alle EU-lidstaten, staat momenteel het gebruik van elektronische facturen toe, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
De basis elementen van een Sloveense factuur zijn:
Belangrijk!
Bedrijven die online verkopen aan Sloveense consumenten kunnen zich registreren voor BTW OSS nadat ze 10.000 euro aan omzet hebben bereikt. Met BTW OSS dienen ze één BTW-aangifte in voor alle EU-verkopen, waarbij ze belasting betalen op basis van het tarief van het land van de koper. Als ze geen gebruik maken van BTW OSS, volgen ze alleen de Sloveense regels voor afstandsverkopen.
22% | standaard |
|
9,5% | verlaagd |
|
0% | nul |
|
Vergelijkbare BTW-tarieven gelden in Portugal en Griekenland – lees er meer over.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…