Categories: Blog

BTW in Slovenië – een complete gids. Tarieven en registratiegrenzen | BTW in Europa #24

De tegenhanger van de Belasting over de Toegevoegde Waarde (BTW) in Slovenië is DDV. Een BTW-plichtige (DDV) in Slovenië is een persoon wiens jaarlijkse omzet meer dan €50.000 bedraagt.

Wie moet zich registreren voor BTW in Slovenië?

Buitenlandse bedrijven die goederen die onder de BTW vallen naar Slovenië leveren, moeten zich mogelijk daar registreren voor BTW. Redenen hiervoor zijn:

  • het voor de eerste keer importeren van goederen in de EU via Slovenië,
  • het verhandelen van Sloveense goederen, inclusief kopen en verkopen aan lokale of andere buitenlandse bedrijven, waarbij goederen het land niet verlaten,
  • het opslaan van goederen voor lokale doorverkoop aan klanten in Slovenië (consignatieopslag),
  • het online verkopen van goederen aan Sloveense consumenten, rekening houdend met de registratiegrens voor afstandsverkopen.

BTW-registratiedrempels in Slovenië

Voor buitenlandse bedrijven die in Slovenië handelen en geregistreerd zijn als BTW/GST/Belastingplichtigen in hun land, is de BTW-registratiedrempel nul.

Voor bedrijven die in de EU geregistreerd zijn voor BTW en online goederen verkopen aan consumenten in Slovenië, is de BTW-registratiedrempel (afstandverkoop) 10.000 euro.

Niet-ingezeten bedrijven moeten een belastingidentificatienummer verkrijgen voordat ze zich registreren voor BTW. Dit kan gedaan worden door formulier DR-04 in te dienen bij het Sloveense belastingkantoor.

Na het verkrijgen van het belastingnummer voor niet-ingezetenen, kunnen buitenlandse bedrijven zich voor BTW-doeleinden registreren door formulier DDV-P3 in te dienen samen met de volgende aanvullende documenten:

  • een BTW-certificaat dat bevestigt dat het bedrijf ergens anders in de EU voor BTW-doeleinden geregistreerd is – indien van toepassing,
  • een document dat het type bedrijfsactiviteit bevestigt dat het bedrijf in Slovenië zal uitvoeren.

Niet-ingezeten bedrijven moeten het registratieformulier indienen bij het relevante regionale belastingkantoor ten minste 15 dagen voordat ze met belastingplichtige activiteiten beginnen.

BTW-aangiften in Slovenië

De standaard belastingrapportageperiode in Slovenië is één kalendermaand. Bedrijven met een jaarlijkse omzet van minder dan 210.000 euro kunnen ervoor kiezen om kwartaal aangiften in te dienen. Echter, bedrijven die betrokken zijn bij intra-gemeenschaps transacties zijn verplicht om maandelijkse aangiften in te dienen, ongeacht hun omzet.

Nieuw geregistreerde bedrijven evenals niet-ingezeten bedrijven zijn ook verplicht om maandelijkse aangiften in te dienen, ongeacht hun omzet.

De deadline voor het indienen van BTW-aangiften is de laatste werkdag van de maand volgend op het einde van de rapportageperiode.

De belasting moet betaald worden vóór de 10e dag van de maand volgend op de vorige maand of kwartaal.

Wat moet een Sloveense factuur bevatten?

In het geval van intra-gemeenschaps transacties moeten Sloveense BTW-facturen worden uitgegeven vóór de 15e dag van de maand volgend op de belaste levering.

In het geval van andere transacties is er geen tijdslimiet voor het uitgeven van de factuur. De BTW moet echter betaald worden en opgenomen worden in de belastingaangifte voor de belastingperiode waarin de transactie heeft plaatsgevonden.

Facturen moeten tien jaar bewaard worden. Slovenië, net als alle EU-lidstaten, staat momenteel het gebruik van elektronische facturen toe, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

De basis elementen van een Sloveense factuur zijn:

  • datum van uitgifte,
  • uniek, opeenvolgend nummer,
  • BTW-nummer van de leverancier,
  • volledige naam en adres van de leverancier en de ontvanger,
  • volledige beschrijving van de geleverde goederen of diensten,
  • gegevens over de hoeveelheid goederen, indien van toepassing,
  • leverdatum, indien anders dan de datum van uitgifte,
  • netto waarde,
  • BTW-tarief,
  • bruto waarde op de factuur.

Belangrijk!

Bedrijven die online verkopen aan Sloveense consumenten kunnen zich registreren voor BTW OSS nadat ze 10.000 euro aan omzet hebben bereikt. Met BTW OSS dienen ze één BTW-aangifte in voor alle EU-verkopen, waarbij ze belasting betalen op basis van het tarief van het land van de koper. Als ze geen gebruik maken van BTW OSS, volgen ze alleen de Sloveense regels voor afstandsverkopen.

BTW-tarieven in Slovenië

TARIEF
TYPE
TYPE GOEDEREN OF DIENSTEN
22% standaard
  • alle andere belaste goederen en diensten,
9,5% verlaagd
  • sommige voedingsmiddelen,
  • niet-alcoholische dranken,
  • afhaalmaaltijden,
  • kleine reparaties van fietsen, schoeisel en lederwaren, kleding en huishoudtextiel,
  • accommodatie in hotels,
  • restaurant- en cateringdiensten;
  • sommige kunstwerken, verzamelobjecten en antiek,
  • binnenlandse passagiersvervoer,
  • boeken (inclusief e-books),
  • kranten en sommige tijdschriften,
  • toegang tot culturele evenementen (exclusief bioscopen),
  • schrijvers en componisten,
  • toegang tot sportevenementen,
  • gebruik van sportfaciliteiten,
0% nul
  • voorgeschreven medicijnen of die verkocht worden aan ziekenhuizen,
  • drukwerk en andere diensten gerelateerd aan de productie van tijdschriften voor non-profitorganisaties,
  • intra-gemeenschaps en internationaal passagiersvervoer.

Vergelijkbare BTW-tarieven gelden in Portugal en Griekenland – lees er meer over.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

View all posts →

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

Share
Published by
Lucy Adams

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

3 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago