De belasting over de toegevoegde waarde (btw) werd in Kroatië geïntroduceerd in 1995. Als lid van de EU (waar Kroatië op 1 juli 2013 lid van werd), is de lokale naleving van de btw (registraties, aangiften, Intrastat, ESL-s) in overeenstemming met de EU-btw-richtlijnen.
De btw in Kroatië beschouwt Europese wetten als eigen wetgeving. Het ministerie van Financiën machtigt de Kroatische Belastingdienst (CTA) om de btw te beheren.
Nationale btw-regelgeving is van toepassing op buitenlandse bedrijven die ‘niet-residenten’ worden genoemd. Het leveren van goederen of diensten in Kroatië (zowel aan lokale bedrijven als consumenten) kan een verplichte registratie voor Kroatische btw-doeleinden vereisen. Om in dit land te opereren, zijn eigenaren van buitenlandse bedrijven verplicht om:
In bepaalde handelscenario’s is het noodzakelijk om een buitenlandse onderneming bij het lokale belastingkantoor te registreren. Dit is in overeenstemming met de algemene principes van de EU-btw en omvat onder andere:
Belangrijk!
Vanaf 1 juli 2021, als bedrijven die online verkopen aan consumenten in Kroatië meer dan 10.000 euro aan omzet overschrijden, kunnen ze zich registreren voor btw OSS. Hiermee dienen ze één btw-aangifte in die alle EU-lidstaten dekt en betalen ze buitenlandse belasting op basis van de tarieven van het land van de koper. Dit vrijwaart hen van de Kroatische belastingregels, behalve voor het toepassen van het buitenlandse btw-tarief. Als ze niet geregistreerd zijn voor btw OSS, moeten ze alle Kroatische belastingregels volgen, maar alleen voor afstandsverkopen.
Volgens de EU-btw-richtlijnen is een lokale fiscale vertegenwoordiger of agent niet vereist voor een bedrijf dat zich in een andere EU-lidstaat bevindt. Een inwoner van de EU kan zich rechtstreeks registreren bij het Kroatische belastingkantoor. Een fiscale vertegenwoordiger, die gezamenlijk verantwoordelijk is voor de Kroatische btw, is echter noodzakelijk voor bedrijven van buiten de EU.
Het Kroatische belastingkantoor heeft deze formulieren nodig:
De formulieren moeten worden ingediend samen met, onder andere, de volgende documenten:
Buitenlandse bedrijven die een Kroatisch btw-nummer willen aanvragen, moeten hun aanvraag per post naar het aangewezen regionale kantoor sturen, ten minste 8 dagen voordat ze met de handel beginnen.
Het Kroatische btw-nummer, uniek voor Kroatië, wordt binnen 8 dagen na indiening van de registratieaanvraag aan bedrijven toegewezen. Elke EU-lidstaat heeft zijn eigen formaat voor btw-nummers. Het Kroatische nummer begint met de prefix HR, gevolgd door 11 cijfers.
Landcode: HR
Formaat: 12345678901
Aantal tekens: 11
25% | standaard |
|
13% | verlaagd |
|
5% | verlaagd |
|
0% | nul |
|
Vergelijkbare btw-tarieven zijn van toepassing in Portugal en Griekenland – lees er meer over.
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…