Categories: Blog

BTW in Kroatië – een complete gids. Tarieven en registratiegrenzen | BTW in Europa #23

De belasting over de toegevoegde waarde (btw) werd in Kroatië geïntroduceerd in 1995. Als lid van de EU (waar Kroatië op 1 juli 2013 lid van werd), is de lokale naleving van de btw (registraties, aangiften, Intrastat, ESL-s) in overeenstemming met de EU-btw-richtlijnen.

De btw in Kroatië beschouwt Europese wetten als eigen wetgeving. Het ministerie van Financiën machtigt de Kroatische Belastingdienst (CTA) om de btw te beheren.

Nationale btw-regelgeving is van toepassing op buitenlandse bedrijven die ‘niet-residenten’ worden genoemd. Het leveren van goederen of diensten in Kroatië (zowel aan lokale bedrijven als consumenten) kan een verplichte registratie voor Kroatische btw-doeleinden vereisen. Om in dit land te opereren, zijn eigenaren van buitenlandse bedrijven verplicht om:

  • te voldoen aan de Kroatische btw-regelgeving,
  • factureren,
  • de verschuldigde Kroatische btw te betalen.

Moet u zich registreren voor btw in Kroatië?

In bepaalde handelscenario’s is het noodzakelijk om een buitenlandse onderneming bij het lokale belastingkantoor te registreren. Dit is in overeenstemming met de algemene principes van de EU-btw en omvat onder andere:

  • het importeren van goederen naar Kroatië (wanneer klanten geen Kroatische bedrijven zijn met lokaal geregistreerde btw),
  • het kopen en verkopen van goederen binnen het land (wanneer de klant geen Kroatisch bedrijf is met lokaal geregistreerde btw – in dit geval geldt de omgekeerde heffing),
  • het opslaan van goederen in consignatiewaarhuizen voor meer dan drie maanden,
  • het organiseren van betaalde live evenementen, tentoonstellingen en trainingen,
  • online verkopen aan Kroatische en andere EU-consumenten na het bereiken van 10.000 euro aan omzet.

Belangrijk!

Vanaf 1 juli 2021, als bedrijven die online verkopen aan consumenten in Kroatië meer dan 10.000 euro aan omzet overschrijden, kunnen ze zich registreren voor btw OSS. Hiermee dienen ze één btw-aangifte in die alle EU-lidstaten dekt en betalen ze buitenlandse belasting op basis van de tarieven van het land van de koper. Dit vrijwaart hen van de Kroatische belastingregels, behalve voor het toepassen van het buitenlandse btw-tarief. Als ze niet geregistreerd zijn voor btw OSS, moeten ze alle Kroatische belastingregels volgen, maar alleen voor afstandsverkopen.

Is een Kroatische fiscale vertegenwoordiger of agent vereist?

Volgens de EU-btw-richtlijnen is een lokale fiscale vertegenwoordiger of agent niet vereist voor een bedrijf dat zich in een andere EU-lidstaat bevindt. Een inwoner van de EU kan zich rechtstreeks registreren bij het Kroatische belastingkantoor. Een fiscale vertegenwoordiger, die gezamenlijk verantwoordelijk is voor de Kroatische btw, is echter noodzakelijk voor bedrijven van buiten de EU.

Welke informatie is vereist om een Kroatisch btw-nummer en registratie te verkrijgen?

Het Kroatische belastingkantoor heeft deze formulieren nodig:

  • OIB voor een persoonlijk identificatienummer
  • P-PDV voor btw-registratie.

De formulieren moeten worden ingediend samen met, onder andere, de volgende documenten:

  • btw-certificaat om te bewijzen dat het bedrijf ergens anders in de EU voor btw is geregistreerd (niet ouder dan 3 maanden, vertaald in het Kroatisch en in originele vorm), indien van toepassing,
  • statuten,
  • een uittreksel uit het nationale handelsregister van het bedrijf (niet ouder dan 6 maanden, in originele vorm en vertaald in het Kroatisch),
  • een brief op briefpapier van het bedrijf waarin de redenen voor registratie worden uitgelegd.

Waar worden Kroatische btw-registraties ingediend?

Buitenlandse bedrijven die een Kroatisch btw-nummer willen aanvragen, moeten hun aanvraag per post naar het aangewezen regionale kantoor sturen, ten minste 8 dagen voordat ze met de handel beginnen.

Wat is het formaat van het Kroatische btw-nummer?

Het Kroatische btw-nummer, uniek voor Kroatië, wordt binnen 8 dagen na indiening van de registratieaanvraag aan bedrijven toegewezen. Elke EU-lidstaat heeft zijn eigen formaat voor btw-nummers. Het Kroatische nummer begint met de prefix HR, gevolgd door 11 cijfers.

Landcode: HR

Formaat: 12345678901

Aantal tekens: 11

Btw-tarieven in Kroatië

TARIEF
TYPE
TYPE GOEDEREN OF DIENSTEN
25% standaard
  • alle goederen en diensten die niet onder het lagere btw-tarief vallen,
13% verlaagd
  • sommige levensmiddelen,
  • watervoorzieningen (exclusief flessenwater),
  • kranten (behalve dagelijkse kranten met een reclame-inhoud van minder dan 50%),
  • tijdschriften (behalve wetenschappelijke tijdschriften met een reclame-inhoud van minder dan 50%),
  • concerttickets,
  • accommodatie in hotels,
  • café-, restaurant- en hotelservices (exclusief alcohol),
  • bepaalde middelen voor landbouwproductie,
  • sommige uitvaart- en crematie diensten,
  • kinderen autostoelen,
  • elektriciteitsvoorziening,
  • sommige schrijf- en compositiediensten,
  • bepaalde methoden voor het inzamelen van huishoudelijk afval,
5% verlaagd
  • sommige voedingsproducten (inclusief brood, melk en babyvoeding),
  • farmaceutische producten (alleen voorgeschreven medicijnen goedgekeurd door een arts),
  • bepaalde medische apparaten,
  • boeken (inclusief e-books),
  • dagelijkse kranten (met minder dan 50% reclame-inhoud),
  • wetenschappelijke tijdschriften,
0% nul
  • intra-Communautaire en internationale transport (exclusief weg- en spoorvervoer).
  • accommodatie in hotels.

Vergelijkbare btw-tarieven zijn van toepassing in Portugal en Griekenland – lees er meer over.

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

View all posts →

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

Share
Published by
Lucy Adams

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

3 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago