Categories: Blog

Twitch vs YouTube. Waar je je merk te promoten? | Sociale media in het bedrijfsleven #7

Zoeken naar inhoud (inclusief video) is de vierde meest populaire reden om sociale mediaplatforms te gebruiken. Op de negende plaats op dezelfde lijst staat de behoefte om live-uitzendingen te bekijken. De gegevens tonen aan dat er vraag is naar waardevolle videocontent. De populairste platforms voor het publiceren ervan zijn Twitch en YouTube. Wat zijn de verschillen? Hoe kun je deze diensten gebruiken in de organische en promotionele activiteiten van je bedrijf? Lees dit artikel voor meer details.

Wat is Twitch?

Twitch is een streamingplatform dat populair is in de gaminggemeenschap, maar niet alleen daar. Makers die betrokken zijn bij muziek, koken of vloggen gebruiken het ook. Twitch helpt streamers om hun gemeenschap op te bouwen en relaties met hun kijkers te ontwikkelen.

Makers krijgen toegang tot nieuwe functies, beloningen of monetisatie mogelijkheden naarmate hun kanaal groeit. Er zijn drie niveaus op Twitch:

  • Streamer — na het opzetten van een kanaal heeft de maker toegang tot de volgende functies: chat, statistieken en grafieken;
  • Affiliate — na het voldoen aan bepaalde vereisten bereikt de maker het affiliate-niveau en krijgt toegang tot een abonnementsknop, ruimte voor emoticons of advertentie-inkomsten;
  • Partner — zodra aan alle vereisten is voldaan, kan de maker een aanvraag indienen voor partnerstatus, wat nog meer monetisatie mogelijkheden of prioriteitssteun van de technische afdeling biedt.

Maar wat garanderen de functies van Twitch? Laten we eens kijken naar de meest populaire:

  • Volgen — mensen die zich hebben aangemeld om je kanaal te bekijken, krijgen een melding op het moment dat je live gaat;
  • Chat — is een instant messenger waarmee kijkers in real-time berichten of emoticons kunnen verzenden (de chat kan worden uitgeschakeld);
  • Abonnementen — in tegenstelling tot volgen, zijn abonnementen betaald, wat betekent dat mensen een maandelijks abonnement betalen in ruil voor extra voordelen die door de maker worden aangeboden;
  • Advertentie-inkomsten — de maker ontvangt inkomsten voor advertenties die op hun kanaal worden weergegeven.

Twitch biedt ook een aantal andere functies, zoals emoticons, aangepaste cheermotes en badges.

Wie gebruikt Twitch?

Volgens statistieken, heeft het platform wereldwijd meer dan 140 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, waarvan 30 miljoen elke dag Twitch gebruiken. Momenteel is een groter percentage van de gebruikers mannen (65%) dan vrouwen (35%), maar de kloof wordt jaar na jaar kleiner. Opgebroken naar leeftijd, zijn de gebruikers als volgt verdeeld:

  • 41% – 16-24 jaar;
  • 32% – 25-34 jaar;
  • 17% – 35-44 jaar;
  • 7% – 45-54 jaar;
  • 3% – 55-64 jaar.

Wat betreft gebruikers is het ook de moeite waard om hun land van herkomst te vermelden. Het grootste aandeel komt uit de Verenigde Staten (ongeveer 21%), Duitsland (ongeveer 7%), Zuid-Korea (4,5%), Rusland (4,3%) en Frankrijk (4,1%).

Kanaalpagina op Twitch

De kanaalpagina is de plek waar informatie over jou en je uitzendingen wordt weergegeven. Het is dus een goed idee om je profielinformatie in te vullen, zodat mensen je beter kunnen leren kennen. Hoe doe je dat?

  • Voeg een profielfoto en een profielbanner toe — dit zijn de eerste graphics die kijkers zullen zien;
  • Kies een accentkleur — stem de kleur af op je merk;
  • Upload een video player banner — wordt weergegeven wanneer het kanaal offline is (d.w.z. je bent momenteel niet live aan het streamen);
  • Voeg een bio toe — gebruikers kunnen je sneller vinden en beter leren kennen, de biografie kan maximaal 300 tekens zijn;
  • Voeg sociale links toe — je kunt links naar andere sociale media, je website en online winkel opnemen;
  • Voeg een streamschema toe — vul dit tabblad in, vooral als je van plan bent regelmatig uit te zenden, en zorg ervoor dat je deze informatie bijwerkt;
  • Maak een lijst van voorgestelde kanalen — wanneer je offline bent, kunnen kijkers op een link klikken die hen naar het kanaal van een andere maker brengt. Als bedrijf kun je deze functie gebruiken om de influencers met wie je samenwerkt verder te promoten.

Bovendien kunnen makers info-panelen invullen die zichtbaar zijn op hun kanaal. Dit zijn gepersonaliseerde blokken die je kunt gebruiken om jezelf en je bedrijf of de producten/diensten die je aanbiedt voor te stellen. Streamers plaatsen het vaakst de volgende secties: Over mij, Richtlijnen, FAQ, Apparatuur, Schema of Links. Binnen het paneel kun je een afbeelding, een link (wanneer de afbeelding wordt aangeklikt, brengt de link de kijker naar de pagina) en een beschrijving uploaden. Partners kunnen ook een kanaaltrailer opnemen, een korte video van 60 seconden die aan kijkers wordt getoond wanneer de streamer offline is.

Twitch-advertenties

In tegenstelling tot andere sociale mediasites biedt Twitch geen advertentiesmanager, wat betekent dat adverteerders geen campagnes zelfstandig kunnen opzetten en uitvoeren. Je hoeft alleen maar een contactformulier in te vullen en te wachten tot het platform contact met je opneemt. Het Twitch-team maakt vervolgens een advertentie en stelt de campagne in.

De volgende advertentieformaten zijn beschikbaar op Twitch:

  • Headliner – advertentie op de homepage, zichtbaar op zowel desktop- als mobiele versies. Visueel is het een achtergrond voor een carrousel – merken hebben ruimte aan de rechter- en linkerkant om hun bedrijf te tonen. Dit type advertentie kan helpen om het bereik te maximaliseren en merkbekendheid op te bouwen;
  • Bron: Screenshot [6.03.2024] (https://advertising.amazon.com/pl-pl/resources/ad-specs/twitch/homepage-headliner)

  • Homepage carrousel – deze formaten worden meer aanbevolen voor streamers dan voor bedrijven, aangezien makers hun verkeer naar hun kanalen kunnen verhogen door ze te gebruiken. Dit formaat is een combinatie van live streaming en een korte beschrijving (max. 250 tekens);
  • Bron: Screenshot [29.02.2024] (https://www.twitch.tv/)

  • Medium rectangle – advertentie zichtbaar voor gebruikers die inhoud bekijken. De adverteerder kan graphics of animaties indienen, maar geen video’s;
  • Bron: Screenshot [29.02.2024] (https://www.twitch.tv/directory)

  • Super Leaderboard – dit zijn aanvullende advertentieformaten die zichtbaar zijn voor gebruikers die inhoud op het platform bekijken, en verschijnen bovenaan de sectie “Bladeren”. Advertenties kunnen graphics of animaties zijn, maar video wordt niet ondersteund;
  • Bron: Screenshot [29.02.2024] (https://www.twitch.tv/directory)

  • Premium video – dit zijn advertenties die vóór of tijdens een live-uitzending worden weergegeven. De video kan niet worden overgeslagen. De standaardlengte van de video is 30 seconden, maar de adverteerder kan extra betalen voor een versie van 60 seconden;
  • Bron: Screenshot [6.03.2024] (https://advertising.amazon.com/pl-pl/resources/ad-specs/twitch/premium-video)

  • First impressions takeover – de advertentie wordt weergegeven vóór de eerste stream van de gebruiker van de dag. Het wordt dagelijks verkocht op basis van locatie en per dag geprijsd.
  • Bron: Screenshot [6.03.2024] (https://advertising.amazon.com/resources/ad-specs/twitch/first-impression?ref_=a20m_us_spcs_twtc_frimpr)

    ELF Cosmetics – een cosmeticamerk in de gamingwereld

    In 2021 werd ELF het eerste grote cosmeticamerk dat de lancering van zijn kanaal op het Twitch-platform aankondigde. Tijdens de première vond er een live-uitzending plaats met de streamer LoserFruit en een ELF-make-upartiest. Ze gebruikten de cosmetica van het merk om de looks van personages in het echte leven na te maken. Het doel van deze initiatief was om de Generation Z te bereiken. Volgens beschikbare online informatie trok de stream meer dan 100.000 weergaven.

    White Claw en goPuff

    In 2020 werkte White Claw, een merk dat blikjes alcoholische dranken verkoopt, samen met goPuff, een bezorgbedrijf voor voedsel en dranken, voor een campagne op Twitch. Ze organiseerden live interactieve spellen genaamd de White Claw Winter Games. Deelnemers konden prijzen winnen die door goPuff binnen 30 minuten werden bezorgd. Dit verhoogde de verkoop van White Claw, met goPuff-bezorgingen die met 340% jaar op jaar stegen.

    De agressieve campagne van Burger King

    Burger King heeft gebruik gemaakt van de liefdadigheidstool van Twitch voor zijn marketingcampagne. Makers kunnen de spraaksynthetisator instellen om automatisch de boodschap voor te lezen die de kijker aan de donatie toevoegt. Deze oplossing wordt vaak gebruikt omdat het de streamer in staat stelt de berichten te lezen zonder hun aandacht van de taak af te leiden.

    Het bedrijf gebruikte een bot om $5 te doneren aan populaire makers, met een korte reclameboodschap aan de donatie toegevoegd. Ze wisten dat de notitie automatisch hardop zou worden voorgelezen aan duizenden kijkers die de stream volgden. Zowel de streamers als het publiek reageerden echter negatief op de actie. Deze zaak bevestigt dat consumenten de voorkeur geven aan advertenties die hun huidige activiteiten (zoals het kijken naar live streams) niet verstoren.

    Wat is YouTube?

    YouTube is het op één na grootste sociale mediaplatform qua wereldwijde bereik. In tegenstelling tot Twitch kunnen makers vooraf opgenomen video’s produceren en uploaden naar hun kanalen, wat betekent dat ze geen live streams hoeven te houden (maar dat wel kunnen). Kijkers kunnen zich abonneren op hun favoriete YouTubers en de beschikbare video’s leuk vinden en erop reageren.

    Naast standaard horizontale video’s kunnen gebruikers Shorts delen en bekijken, wat korte (tot 60 seconden) verticale video’s zijn. Makers kunnen ook live streams houden en de chat in real-time modereren. YouTube is ook een platform voor degenen die hun eigen podcasts willen maken.

    Het platform is gratis of in een betaalde versie beschikbaar. YouTube Premium stelt kijkers in staat om video’s zonder advertenties te bekijken, ze te downloaden en offline te bekijken, en inhoud op de achtergrond af te spelen (wanneer het scherm uit is of terwijl ze andere apps gebruiken).

    Wie gebruikt YouTube?

    Volgens statistieken, heeft YouTube wereldwijd meer dan 2,7 miljard actieve gebruikers. Dit betekent dat ongeveer 51% van de internetgebruikers deze service gebruikt. Het grootste percentage gebruikers komt uit India, gevolgd door inwoners van de Verenigde Staten, Indonesië, Brazilië, Rusland, Japan, Mexico, Duitsland en Pakistan. Momenteel is YouTube in zes landen verboden: China (met uitzondering van Hong Kong en Macau), Eritrea, Iran, Noord-Korea, Turkmenistan en Zuid-Soedan.

    De meest populaire leeftijdsgroep op YouTube is de leeftijdsgroep van 25-34 jaar (20,2%). Vervolgens zijn er gebruikers in de leeftijdsgroep van 35-44 jaar (16,5%), 18-24 (14,5%), 45-54 (11,9%), boven de 65 (9,7%) en 55-64 (8,9%). Wat betreft de geslachtsverdeling is het bijna gelijk: mannen 53,9%, vrouwen 46,1%.

    YouTube voor bedrijven

    Iedereen met een Google-account kan video’s bekijken of zich abonneren op de kanalen van makers. Ze kunnen echter geen opmerkingen toevoegen of hun eigen video’s uploaden – daarvoor moeten ze een persoonlijk kanaal aanmaken. Bedrijven hebben daarentegen de optie om een merkaccount aan te maken dat is gekoppeld aan een ander YouTube-kanaal, maar belangrijker nog, niet gekoppeld aan andere Google-services. In de praktijk betekent dit dat werknemers het zakelijke account kunnen beheren met hun eigen Google-accounts, zodat het meerdere eigenaren en beheerders kan hebben.

    Om het YouTube-kanaal van je bedrijf beter te presenteren, is het de moeite waard om de basis elementen in te vullen:

    • profielfoto — deze is overal zichtbaar waar het YouTube-kanaal wordt gepresenteerd, zoals naast opmerkingen of video’s. De profielfoto kan in PNG- of GIF-indeling zijn, maar het kan geen geanimeerd bestand zijn. De aanbevolen grootte is 98×98 pixels;
    • coverfoto — zichtbaar bovenaan de kanaalpagina. De aanbevolen afbeeldingsgrootte is 2048×1152 pixels;
    • naam en bijnaam van het kanaal — zichtbaar voor kijkers. Je kunt ze twee keer elke 14 dagen wijzigen;
    • over sectie — deze sectie is zichtbaar onder de bannerafbeelding en in de YouTube- en Google-zoekresultaten. De beschrijving kan maximaal 1000 tekens inclusief spaties bevatten;
    • links — deze bevinden zich onder de over sectie op de kanaalpagina. Links kunnen doorverwijzen naar maximaal acht externe pagina’s, zoals een website of sociale mediaplatforms;
    • contactinformatie — deze is zichtbaar op dezelfde plaats als de beschrijving en links. In de contactinformatie kun je een e-mailadres opgeven waar kijkers contact met je kunnen opnemen.

    De bovenstaande informatie helpt kijkers om je merk beter te begrijpen en te vinden. Vergeet niet dat YouTube de op één na grootste zoekmachine is na Google, en een goed geschreven beschrijving en ingevulde informatie zullen gebruikers helpen je gemakkelijk te bereiken.

    Advertentieformaten op YouTube

    Adverteerders hebben de mogelijkheid om hun merk te promoten met behulp van formaten die beschikbaar zijn in Google Ads:

    • Overslaande in-stream advertenties — dit type advertentie wordt afgespeeld vóór, tijdens of na video’s. Gebruikers kunnen het na 5 seconden overslaan. De lengte van de advertentie kan 12 seconden tot 3 minuten zijn. Klikken op de advertentie brengt gebruikers naar een webpagina;
    • Niet-overslaande in-stream advertenties — dit formaat verschijnt vóór, tijdens of na een video en duurt maximaal 30 seconden. Gebruikers kunnen het niet overslaan. Het is ideaal voor merken die volledige advertentieweergaven prioriteren, zoals campagnes voor merkbekendheid;
    • Bumper advertenties — dit zijn ook niet-overslaande video-advertenties, maar ze verschijnen vóór de video en duren maximaal 6 seconden. Vanwege hun lengte worden ze voornamelijk gebruikt om belangrijke boodschappen te benadrukken of grotere marketinginitiatieven te promoten;
    • YouTube Shorts — weergegeven in het Shorts-tabblad. Dit kunnen grafische of video-advertenties zijn. Ze verschijnen tussen andere shorts, zodat de gebruiker ze meteen kan swipen;
    • Masthead advertenties — dit formaat is niet beschikbaar in Google Ads – het kan alleen worden geboekt via een Google-verkoopvertegenwoordiger. Het verschijnt op de YouTube-homepage op alle apparaten. Bedrijven die merkbekendheid willen opbouwen en een groot publiek willen bereiken, kiezen dit formaat;
    • Discovery advertenties — dit zijn advertenties die verschijnen in de YouTube-zoekresultaten, op de YouTube-homepage en naast gerelateerde video’s op YouTube-kijkpagina’s;
    • Display advertenties — dit zijn overlay-advertenties die verschijnen op de onderste helft van de videospeler terwijl de video wordt afgespeeld. Ze kunnen tekst- of afbeeldingsgebaseerd zijn en kunnen gemakkelijk door de kijker worden gesloten.
    • Advertentieformaat Overslaan optie Plaatsing
      Overslaande in-stream advertenties Video van 12–180 seconden Ja

      Inhoud op YouTube, websites en apps die deel uitmaken van het Google Display Network

      Niet-overslaande in-stream advertenties Video tot 30 seconden Nee

      Inhoud op YouTube, websites en apps die deel uitmaken van het Google Display Network

      Bumper advertenties Video tot 6 seconden Nee

      Inhoud op YouTube, websites en apps die deel uitmaken van het Google Display Network

      YouTube Shorts Video of graphics Ja Shorts-tabblad
      Masthead advertenties Video Niet van toepassing YouTube-homepage
      Discovery advertenties Video (geen max. lengte) Niet van toepassing

      YouTube-zoekresultaten, naast gerelateerde video’s, YouTube-homepage

      Display advertenties Graphics of tekst Niet van toepassing

      Onderste deel van de videospeler, na het bekijken van een video, boven de lijst met aanbevolen video’s

      Hoe YouTube voor bedrijven te gebruiken? Voorbeelden

      Hoewel veel bedrijven YouTube met succes hebben gebruikt voor campagnes en organische activiteiten, hebben we een paar merken gekozen die dit creatief en innovatief hebben aangepakt.

      90 Minuten

      Apple bracht een 90 minuten durende “study with me” film uit met actrice Storm Reid. Ze volgt de Pomodoro-techniek, studeert 25 minuten op haar MacBook en neemt een pauze van 5 minuten om te eten, te dansen en te sporten. De film herhaalt deze cyclus drie keer.

      “Study with me,” “get ready with me,” “do make-up with me,” enz. video’s zijn bijzonder trendy onder jongere doelgroepen. Ze stellen kijkers in staat om de maker beter te leren kennen en, zoals in het geval van de Apple-film, hen te motiveren om te werken/studeren. In de film heeft het merk subtiel zijn product, de 15-inch versie van de MacBook Air, gepresenteerd.

      #WrittenInGlossier — Shorts van Glossier

      In 2022 vroeg Glossier 100 online makers om Shorts te maken met Glossier eyeliner. Elke video met #WrittenInGlossier had een banner die, wanneer erop geklikt, gebruikers naar de online winkel van Glossier leidde om het product te kopen. De campagne liep ongeveer twee weken en werd door kijkers herinnerd als een opmerkelijke combinatie van inhoud en commercie.

    Twitch vs YouTube. Welke te kiezen?

    Er is geen goed antwoord op deze vraag. Het hangt allemaal af van je marketingdoelen, de specificaties van je branche, de aard van je doelgroep en beschikbare middelen. Om je te helpen beslissen, hebben we een tabeloverzicht van de belangrijkste informatie voorbereid.

    Twitch YouTube
    Maandelijkse actieve gebruikers 140 miljoen 2,70 miljard
    De grootste leeftijdsgroep van gebruikers 16-24 jaar 25-34 jaar
    Zakelijk account Geen onderscheid tussen persoonlijke en zakelijke accounts Bedrijven kunnen een merkaccount aanmaken
    Advertentiemogelijkheden Geen advertentiesmanager. Verschillende soorten advertentieformaten zijn beschikbaar na contact met het platform Mogelijke campagneconfiguratie met Google Ads-tool. Meerdere advertentieformaten beschikbaar
    Organische inhoud Alleen live streaming is mogelijk, wat het creëren van inhoud vooraf voorkomt Mogelijke creatie en planning van video’s vooraf (zowel langere als korte formaten)
    Relatie met ontvangers

    In het begin kunnen streams voor een klein publiek zijn terwijl je je volgers opbouwt

    Live streams helpen je om een hechtere relatie op te bouwen en in real-time met kijkers te communiceren

    Gepubliceerde video’s kunnen op elk moment weergaven verzamelen en publiek bereiken

    Gebruikers kunnen op elk moment opmerkingen achterlaten. Real-time communicatie is mogelijk tijdens live streams en premières

    Extra informatie

    Twitch-gebruikers staan open voor advertenties van bedrijven die makers ondersteunen en zich engageren met de gemeenschap van het platform

    Vanwege de minder populaire status van Twitch onder bedrijven en adverteerders is de advertentiemarkt niet zo verzadigd

    Gebruikers hebben hechte relaties met makers (voornamelijk via live streams), dus influencer marketing is het overwegen waard

    Dankzij toegang tot Google Ads kun je advertenties nauwkeurig targeten en resultaten volgen. De concurrentie is echter zeer hoog

    Bedrijven kunnen het gevoel hebben dat de YouTube-markt verzadigd is. Je kunt echter nog steeds je niche vinden en je merk vanuit een ander perspectief presenteren

    Marketing op Twitch is geweldig voor bedrijven die op zoek zijn naar unieke oplossingen, specifieke interessegroepen (voornamelijk gamers) willen targeten, boeiende campagnes willen en in staat zijn om live streams te doen.

    YouTube daarentegen is een platform waar je campagnes kunt voeren in verschillende fasen van de sales funnel, zelfstandig de advertentie-instellingen kunt beheren, advertenties nauwkeurig kunt targeten en resultaten kunt meten. Het is ook geweldig voor bedrijven die inhoud willen creëren zonder live streaming mogelijkheden en hun producten/diensten op een unieke manier willen presenteren.

    Samenvatting

    Het overzicht van beide platforms zou je moeten helpen beslissen welke je moet kiezen om je bedrijf te promoten. Je kunt beide uitproberen en zien welke het beste werkt voor jouw doelen. Overweeg ook om samen te werken met een populaire streamer of YouTuber die bekend staat om betrouwbare aanbevelingen onder hun betrokken publiek.

    Bronnen:

  1. https://datareportal.com/social-media-users
  2. https://www.demandsage.com/twitch-users/

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Izabela Pieta

Marketing & Social Media Specialist

In haar werk navigeert ze door de voortdurend veranderende marketingtrends en innovaties in verschillende sectoren, waaronder HR, e-commerce en IT. Ze benut deze kennis en observaties om creatieve oplossingen te ontwikkelen voor effectieve marketingstrategieën.

View all posts →

Izabela Pieta

Marketing & Social Media Specialist In haar werk navigeert ze door de voortdurend veranderende marketingtrends en innovaties in verschillende sectoren, waaronder HR, e-commerce en IT. Ze benut deze kennis en observaties om creatieve oplossingen te ontwikkelen voor effectieve marketingstrategieën.

Share
Published by
Izabela Pieta

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

3 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago