Ongetwijfeld is een goed ontworpen en uitgevoerd selectieproces de basis voor het aannemen van de beste kandidaat voor een functie. Dit wordt vooral belangrijk wanneer uw vacature veel aandacht heeft gekregen en u onder druk staat om zo snel mogelijk een nieuwe werknemer aan te nemen. Het interviewen van elke persoon kan moeilijk en tijdrovend zijn, dus het is de moeite waard om een telefonische screening te doen en de besten van de besten te kiezen. Hieronder leggen we uit hoe het in de praktijk werkt. Lees verder.
Een telefonische screening is meestal een telefoongesprek van 15 tot 30 minuten. Tijdens het gesprek moet de recruiter basisvragen stellen om te verifiëren of de persoon een geschikte kandidaat is voor de functie waarvoor hij of zij heeft solliciteerd en of het bedrijf aan hun verwachtingen zal voldoen. De besproken onderwerpen moeten dus de vaardigheden omvatten die nodig zijn voor de functie, de beschikbaarheid, de verwachte arbeidsvoorwaarden (vooral salaris) of ervaring in de sector.
Een telefonische screening is het eerste contact met een potentiële kandidaat die zal deelnemen aan het wervingsproces. Op basis van het telefoongesprek besluit u of u de persoon wilt uitnodigen voor een wervingsgesprek met de HR-functionaris en de afdelingshoofd. Een telefonische screening is dan uw kans om, allereerst:
Een telefonische screening moet echter niet worden verward met een wervingsgesprek via de telefoon – de beschreven methode is niet gericht op het nemen van een beslissing om iemand aan te nemen, maar op het zo goed mogelijk leren kennen van de kandidaat, te controleren hoe zij in ons bedrijf en team passen, en te verifiëren of zij voldoende ervaring en vaardigheden hebben om ons bedrijf te ondersteunen op de manier die wij verwachten.
Wervingsprocessen werken in beide richtingen. Kandidaten willen zich altijd op de best mogelijke manier presenteren. Bedrijven zouden dezelfde motivatie moeten hebben. Een telefonische screening is een kans om uw professionaliteit en de juiste houding te tonen – om deze reden is het noodzakelijk om je goed voor te bereiden. Hieronder staan enkele van de belangrijkste tips die u in gedachten moet houden.
U denkt misschien dat het maar een kort gesprek is, maar de kandidaat moet de kans krijgen om zich voor te bereiden op deze fase van het wervingsproces en niet de vragen van een potentiële recruiter op het werk, tijdens het reizen of tussen de middaglessen te beantwoorden. Stel een specifieke datum vast en bel op tijd – dit is belangrijk voor zowel u als de geïnterviewde. Bovendien minimaliseert u op deze manier mogelijke communicatieproblemen.
Het lezen van het cv van een kandidaat moet gericht zijn op het vergelijken van de beschreven ervaring, vaardigheden of kennis van tools met de vereisten die door de hiring manager zijn aangegeven. Voor elke functie zijn er enkele vereisten die essentieel zijn (terwijl andere niet verplicht zijn en tijdens de tewerkstelling kunnen worden aangevuld), en ons doel tijdens een telefonische screening is om te controleren of de kandidaat deze heeft. Focus dus op dit gebied bij het analyseren van het cv en markeer de elementen die uw nieuwsgierigheid of onzekerheid wekken (bijv. frequente functiewisselingen, niet voltooide studies, werkonderbrekingen, enz.).
De vragen die u stelt, moeten zowel verifiërend zijn (met betrekking tot ervaring en vaardigheden, bijvoorbeeld) als verkennend naar de motivaties van de kandidaat. Natuurlijk neemt het gesprek vaak de vorm aan van een spontane conversatie, maar u moet nog steeds de vragen voorbereiden die u wilt stellen. U wilt tenslotte niet vergeten te vragen naar de verwachte financiële voorwaarden, beschikbaarheid of andere samenwerkingsvoorwaarden, toch?
Zelfs als u het meeste al in de vacaturetekst heeft vermeld, is het de moeite waard om hier dieper op in te gaan. Laat ook ruimte om eventuele vragen van de kandidaat te beantwoorden. Vergeet tenslotte niet om een bericht te sturen waarin u hen bedankt voor het gesprek en hen laat weten hoe verder te gaan. Als u meteen weet dat u de geïnterviewde niet wilt uitnodigen voor het wervingsproces, laat het hen dan al in dit bericht weten, zodat ze niet in onzekerheid hoeven te wachten.
We hebben u al laten zien welke voordelen een telefonische screening voor u als recruiter kan opleveren en hoe u deze moet uitvoeren om de gewenste resultaten te behalen. Als u denkt dat het toevoegen van een dergelijke fase aan het wervingsproces van uw bedrijf u in staat zal stellen om top talenten aan te trekken, volg dan onze richtlijnen.
Lees ook: Sociale media in werving. 1 belangrijke reden om ze te gebruiken.
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…