Categories: BlogScrum Gids

Scrum Gids | 25. Team Schattingsspel

Het Team Estimation Game is een techniek die Sprint Planning in Scrum faciliteert. Hoe verschilt het van Planning Poker? Waarom vinden sommige ontwikkelteams het een effectievere tool en anderen niet? Je vindt alles wat je moet weten over dit onderwerp in het volgende artikel.

Team Estimation Game – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Regels van het Team Estimation Game
  3. Team Estimation Game versus Planning Poker
  4. Samenvatting

Inleiding

Het Team Estimation Game wordt ook wel Swimlanes Estimation genoemd. Deze laatste term is ontstaan als een spontane observatie van een kaartspel, omdat de weergave van de kaarten leek op de zwemlanen van een zwembad.

Het Team Estimation Game wint voortdurend aan populariteit, omdat het ontwikkelteams in staat stelt om schattingen ongeveer 3 keer sneller te maken dan met Planning Poker.

We schrijven over deze techniek in het vorige artikel. Laten we ons vandaag richten op het Team Estimation Game.

Regels van het Team Estimation Game

Team Estimation Game prompts:

  • een stapel User Stories kaarten – afzonderlijk voorbereid voor elk spel
  • een stapel Story Point kaarten – voor herhaald gebruik

Stap eerst de User Stories kaarten in de volgorde die overeenkomt met de vermeldingen in de Product Backlog. Om ervoor te zorgen dat de meest urgente eerst worden geschat.

De scorekaarten bevatten meestal waarden die overeenkomen met de Fibonacci-reeks. Dit is een reeks van de volgende getallen: 0, 1, 3, 5, 8, 13, 20, 40 en 100. Je kunt ze ook labelen met opeenvolgende machten van het getal 2, dat wil zeggen 2, 4, 8, 16, 32, enzovoort.

De fasen van het Team Estimation Game:

  1. Inleiding. Om het Team Estimation Game te spelen, zitten de leden van het Scrum Team rond een tafel. De Product Owner begint met het trekken van de eerste kaart uit de User Story stapel en deelt de inhoud met iedereen. Vervolgens blijven de kaarten op de tafel liggen. Daarna legt de Product Owner aan de rest van het Scrum Team uit dat de spelers vanaf nu User Stories zullen evalueren als gemakkelijk of moeilijk te implementeren door ze overeenkomstig links en rechts te plaatsen. Als er een bepaalde mate van moeilijkheid is, zal de speler ze op elkaar stapelen op de tafel. Nu maakt de persoon die naast hen zit met de klok mee de volgende zet.
  2. Een speler trekt een kaart uit de User Story stapel. Na het delen van de inhoud met iedereen, legt hij/zij de essentie uit aan de Product Owner. De persoon die de kaart vasthoudt, plaatst deze vervolgens op de tafel en kiest een plek op basis van zijn/haar mening over de moeilijkheid van deze User Story. Vervolgens legt de speler de reden achter de keuze uit aan iedereen en de andere spelers zijn vrij om vragen te stellen over de redenering. Ze kunnen de beslissing zelf niet in twijfel trekken, maar wel de argumenten die de beslissing rechtvaardigen.
  3. Nu nemen de spelers om de beurt en hebben ze twee opties om uit te kiezen:
  • Herhaal stap 2, of
  • Verplaats een van de kaarten op de tafel naar de meest geschikte positie

Als ze voor de tweede optie kiezen, moeten ze ook rechtvaardigen wat hen heeft doen van gedachten veranderen. Spelers nemen om de beurt stap 3 herhalen totdat alle kaarten van de User Story stapel zijn verdeeld en geschat.

  • De laatste fase van het plaatsen van de User Story kaarten gebeurt één keer, of meerdere keren, afhankelijk van de praktijk van het Scrum Team. Tijdens deze ronde heeft elke speler nog een kans om een van de kaarten op de tafel naar een geschiktere plek te verplaatsen.
  • Wanneer de spelers alle User Stories kaarten aan hun locaties hebben toegewezen die de moeilijkheidsniveaus vertegenwoordigen, gaat het ontwikkelteam verder met het toewijzen van waarde door de kaarten uit de Story Point stapel toe te wijzen. De eerste User Story kaart aan de linkerkant krijgt de Story Point kaart met het laagste aantal punten van de Product Owner. De regel voor het plaatsen van de volgende kaarten is dezelfde als voor punten 3 en 4. Dit voltooit de schatting.
  • Team Estimation Game versus Planning Poker

    Het Team Estimation Game wordt beschouwd als een effectievere schattingstool dan Planning Poker. Vanwege de volgende verschillen tussen deze twee technieken:

    • Kaart-tafel. Het Team Estimation Game gebruikt de bekende “kaart-tafel regel” van populaire kaartspellen. Dit betekent dat zodra je een kaart hebt geplaatst, je deze niet meer kunt terugnemen. Omdat de User Story door één persoon tegelijk wordt geschat, is de fluctuatie tussen schattingen en het aantal keren dat de posities verschuiven aanzienlijk lager in vergelijking met Planning Poker.
    • Een voldoende nauwkeurige berekening. In Planning Poker moet er consensus worden bereikt voor elke User Story. In het Team Estimation Game beslist echter slechts één persoon. Zelfs als zijn/haar schatting verkeerd is, zal een andere ontwikkelaar het waarschijnlijk op een meer nauwkeurige waarde plaatsen. Deze manier garandeert het bereiken van voldoende nauwkeurige en snelle schattingen.
    • Uitputting van het onderwerp van discussie. Het beargumenteren van keuzes duurt vaak te lang tijdens het spelen van Planning Poker. Hun tijd wordt aanzienlijk verminderd tijdens een Team Estimation Game omdat ze zich richten op een enkele beslissing van een van de ontwikkelaars in plaats van op de aard van elke User Story.

    Een potentieel nadeel van het Team Estimation Game is een gevoel van oneerlijkheid. Als het ontwikkelteam groter is dan het aantal User Stories dat in een bepaalde Sprint is gepland, kunnen sommige ontwikkelaars zich buitengesloten voelen.

    Team Estimation Game – samenvatting

    Het Team Estimation Game heeft de reputatie van de meest effectieve schattingstechniek voor de meeste Scrum Teams. Het is echter belangrijk om te onthouden dat het slechts een hulpmiddel is voor het schatten van de moeilijkheid en inspanning van User Stories. En zoals elk hulpmiddel, moeten we het aanpassen aan de behoeften en mogelijkheden van de teamleden.

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

    Caroline Becker

    Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

    View all posts →

    Caroline Becker

    Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

    Share
    Published by
    Caroline Becker

    Recent Posts

    Merkstrategie voor startups. Visuele merkidentiteit

    Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…

    1 hour ago

    Offshoring versus inshoring. Welke te kiezen?

    Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…

    3 hours ago

    Hoe identificeer je jouw leiderschapsstijl?

    Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…

    5 hours ago

    JavaScript-functies. Deel 7 JavaScript-cursus van Beginner tot Gevorderd in 10 blogposts

    Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…

    7 hours ago

    Hoe Agile-methodologie te gebruiken voor freelanceprojecten?

    Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…

    9 hours ago

    Data-analyse in UX-onderzoek | UX-onderzoek #33

    Weet je welke rol data-analyse speelt in UX-onderzoek? Vandaag willen we ons richten op de…

    11 hours ago