Categories: BlogProductiviteit

Parkinsons Wet en Productiviteit

Productiviteit kan, zou men met een grote glimlach kunnen zeggen, zeer “vloeibaar” zijn. Waarschijnlijk zijn zelfs de meest enthousiaste voorstanders van hard werken op zijn minst één keer in hun leven afgedwaald en lui geworden door taken tot het laatste moment uit te stellen. In het artikel van vandaag zullen we een nadere blik werpen op de Wet van Parkinson.

De Wet van Parkinson en Productiviteit – inhoudsopgave:

  1. Wat is de Wet van Parkinson?
  2. Tijdbeheer
  3. Verdeling van werk in fasen
  4. Uitstelgedrag
  5. Samenvatting

Wat is de Wet van Parkinson?

De naam “Wet van Parkinson” komt van, je raadt het al, Cyril Northcote Parkinson, een Britse historicus. De geleerde stelde een these op nadat hij een vreemd fenomeen had waargenomen. Hij zag een steeds toenemende groei in het aantal ambtenaren dat in de publieke administratie werkzaam was, ongeacht welk soort werk er gedaan moest worden en hoeveel taken er in een bepaalde tijd moesten worden voltooid.

De these, letterlijk genomen, was “Werk breidt zich uit om de beschikbare tijd voor de voltooiing in te vullen.” De these werd later verder ontwikkeld door de auteur. Het was oorspronkelijk bedoeld als een grap, een spotternij van bureaucratie. Het toonde in een vervormende spiegel de oorzaken en gevolgen van de uitbreiding van “papierwerk”. Theorie en grappen terzijde, hoe vertaalt de Wet van Parkinson zich in de praktijk naar verhoogde productiviteit?

Tijdbeheer

De sleutel tot succes is, laten we het zo zeggen, om bewust en rigoureus tijd te “verspillen” die aan een bepaalde taak wordt besteed. Er wordt vaak gesteld dat het weten hoeveel tijd men de facto heeft verspild, zeer nuttig blijkt te zijn.

Als je hebt geanalyseerd welke activiteiten overbodig en onnodig tijdrovend zijn, kun je je richten op het inplannen van alleen die activiteiten die absoluut noodzakelijk zijn. Dus voordat je aan een bepaald project begint, is het een goed idee om na te denken over potentiële “tijdvreters” die je meteen kunt elimineren.

Verdeling van werk in fasen

Onder de opeenvolgende fasen van werk zijn er drie die het vermelden waard zijn:

  • Nauwkeurige tijdschema’s – op deze manier weten alle betrokkenen bij het project hoeveel (meer of minder) tijd ze nodig hebben om hun taken te voltooien.
  • Motivatie jezelf goed – zonder motivatie zullen de beoogde resultaten niet komen. Het is moeilijk om van iemand die zich niet goed gemotiveerd voelt, te eisen dat hij of zij effectief werkt.
  • Rust – ondanks de ironische ondertonen van de these van Parkinson, zijn we het er allemaal over eens dat een werknemer tijd moet hebben om te rusten. In staat zijn om zelfs een moment van ademhaling tussen taken door te nemen, voelt als een beloning, wat zeker goed is voor de positieve teamgeest.

Uitstelgedrag

Herhaaldelijk taken “voor later” uitstellen kan een vicieuze cirkel in gang zetten. Een werknemer blijft de tijd of zelfs de datum van een taak uitstellen totdat hij of zij uiteindelijk geen tijd meer heeft om het te doen. Uitgestelde taken stapelen zich op tot het punt dat – samengevat – ze helemaal niet worden gedaan of op het laatste mogelijke moment, snel, zonder zorg.

Samenvatting

De hierboven genoemde methoden zijn slechts de top van de ijsberg van behoeften die voortkomen uit het werken aan verschillende projecten. Het is de moeite waard om ze in gedachten te houden en te streven naar verbetering door analyse van dergelijke kwesties.

Als je in contact wilt blijven, sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

Hoe IT-professionals te werven? 7 geweldige tips voor recruiters

Hoe IT-professionals te werven? Hoe je je op dit proces kunt voorbereiden? Technische werving is…

14 minutes ago

Hoe creëer je een eigenaarsmentaliteit? 5 vitale regels voor je team

Eigenaarschap mentaliteit – weet je hoe je dit binnen je team kunt creëren? In de…

2 hours ago

Wat is een onboarding specialist? Belangrijke rollen en verantwoordelijkheden

Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van human resource management.…

4 hours ago

Crowdfunding vs crowdlending. Wat zijn de belangrijkste verschillen?

Hoewel het misschien lijkt alsof crowdfunding en crowdlending dezelfde concepten zijn, worden ze vaak door…

5 hours ago

Hoe je een succesvolle startup kunt creëren door freelancers in te huren

Is het mogelijk om een succesvolle startup te creëren door freelancers in te huren? Ja,…

7 hours ago

Wat is een HRIS-analist? Functieomschrijving HRIS-analist

Grote en middelgrote bedrijven met een toegewijd HR-departement, naast het aannemen van HR-specialisten, stellen ook…

9 hours ago