Steeds meer bedrijven zien het potentieel in het opbouwen van diverse teams en erkennen goed dat deze aanpak grotere zakelijke voordelen met zich meebrengt. Werknemers die het met elkaar eens zijn over alles en in het gevestigde patroon passen, zijn waardevolle activa. Echter, het is vindingrijkheid en innovatie die het belangrijkst zijn. Een diverse aanpak vergemakkelijkt het innemen van een breder perspectief op kwesties die verband houden met de behoeften van consumenten.
Veel bedrijven realiseren zich de voordelen van het aannemen van neurodiverse mensen, maar sommige maken zich nog steeds zorgen over het voldoen aan speciale vereisten om tegemoet te komen aan de speciale behoeften van dergelijke individuen. Is dit puur een kwestie van sociale verantwoordelijkheid en de wens om bij te blijven met de huidige normen en trends, of is het ook een zakelijk voordeel?
Neurodiversiteit op de werkplek is een relatief nieuw onderwerp in onze samenleving dat nog in de kinderschoenen staat. Betekent dit dat deze dysnomie eerder niet bestond? Dat is niet het geval. Tegenwoordig hebben we veel nauwkeurigere therapeutische hulpmiddelen, waardoor specialisten symptomen kunnen herkennen en deze dienovereenkomstig kunnen classificeren.
Daarom ontdekken vaak mensen uit de generatie van de jaren ’80 en eerder pas nu de waarheid over hun toestand door deze te benoemen. Eerder werd ongewoon gedrag, het onvermogen om zich te concentreren, eigenaardige wereldbeelden of moeite met het aanpassen aan sociale normen toegeschreven aan “karaktertype.”
Zelfs een tiental jaar geleden was het concept van ADHD nog in de kinderschoenen in de psychologische literatuur, en elke vermelding ervan betrof uitsluitend kinderen en hun hyperactiviteit. Destijds beschouwden specialisten het als een stoornis die onaangename associaties opriep. Het is veilig om te zeggen dat het zelfs een belediging was. In die tijd rekenden psychologen ermee dat de stoornis ook volwassen mensen kon treffen. En zoals we nu weten, kan dat en is het vrij gebruikelijk.
Neurodiversiteit werd jarenlang behandeld als een stoornis of ernstige disfunctie. Pas recent heeft het serieuze erkenning gekregen in de context van voordelen en kansen. Het moet ook worden benadrukt dat het een heel spectrum van maladaptatie is, zodat elke persoon op het spectrum individuele behandeling moet ontvangen. Hoewel hier gemeenschappelijke kenmerken zoals sociale maladaptatie of sensorische uitdagingen kunnen worden genoemd, zullen ze voor elke persoon een andere schaal en verloop hebben.
Mensen op het spectrum moeten bepaalde functie-eisen vervuld krijgen om zich comfortabel te voelen en efficiënt te kunnen werken. Het is noodzakelijk om niet alleen geschikte werkplekken aan te passen, maar ook om teamleden te onderwijzen over de communicatie met zo’n persoon. Hier is ook de bezorgdheid dat andere mensen misschien een beetje in opstand komen tegen het moeten aanpassen van hun gewoonten of eerder heersende regels.
Er valt niet te ontkennen dat werken met neurodiverse mensen talrijke uitdagingen voor collega’s met zich meebrengt, maar je kunt het niet alleen vanuit dat perspectief bekijken. Veel mensen op het spectrum zijn geweldige leiders of uitstekende specialisten in hun vakgebied. Ze kunnen buitengewone focus tonen of details zien die de rest van ons niet kan.
Mensen op het spectrum worden gekenmerkt door boven gemiddelde ontwikkeling van bepaalde vaardigheden. Hoewel we moeten generaliseren, worden de meesten van hen gekenmerkt door nauwkeurigheid, nauwgezetheid of het vermogen om hyper-geconcentreerd te zijn.
Het is ook onmogelijk om over het hoofd te zien dat een neurotypische werknemer een compleet ander perspectief op een project biedt en een nieuw perspectief op de taak introduceert. Terwijl een reguliere werknemer het commando vanuit een breed perspectief bekijkt, beschouwt de neurotypische persoon het in termen van details. Hun benaderingen vullen elkaar aan en zorgen ervoor dat het team efficiënter werkt.
Deze kwestie is om nog een andere reden belangrijk. De huidige diagnostische mogelijkheden tonen aan dat een groot deel van de bevolking mensen op het spectrum zijn.
Een vertegenwoordiger van deze groep onder je werknemers hebben, zal het je gemakkelijker maken om neurodiversiteit op de werkplek op te bouwen en als gevolg daarvan – producten of diensten te creëren die rekening houden met hun behoeften.
De eerste ontmoeting met een recruiter, vooral als de kandidaat veel om de aangeboden positie geeft, is een stressvolle gebeurtenis, niet alleen voor neurotypische mensen. Het probleem is dat neurotypische mensen veel beter in staat zijn om met dergelijke schema’s om te gaan en zich kunnen gedragen volgens de geldende normen. Het voeren van een praatje, het uitwisselen van beleefdheden of het begrijpen van metaforen die in een willekeurig gesprek opduiken, komt hen natuurlijk voor.
Aan de andere kant zijn de meeste mensen op het spectrum volledig niet in staat om dergelijke “alledaagse” situaties aan te pakken, wat kan leiden tot misverstanden. Als de recruiter zich niet bewust is van de moeilijkheid, kan hij of zij concluderen dat de kandidaat arrogant is en volledig ongeïnteresseerd in het gesprek. Dit is een groot risico voor het bereiken van neurodiversiteit op de werkplek.
Als je weet dat je een sollicitatiegesprek hebt met een persoon op het spectrum, kun je je er goed op voorbereiden. Het implementeren van een paar eenvoudige regels zal de zaken aanzienlijk vergemakkelijken. Laten we beginnen met het feit dat neurodiverse mensen vragen heel anders ontvangen en omzetten. Soms hebben ze misschien meer tijd nodig om ze te analyseren, en stilte betekent helemaal niet dat ze niets te zeggen hebben. Dus wees niet bang om een pauze in te lassen en tijd voor analyse toe te staan. De vragen zelf moeten beknopt en to the point zijn. Stel geen zinnen als “stel je voor dat…
Wat neurodiverse mensen ook vrezen, zijn allerlei soorten anekdotes of metaforen. Hun hersenen verwerken dingen heel anders, dus wat voor jou misschien een treffende vergelijking of een grap is om de sfeer te verlichten, kan voor een persoon op het spectrum gênant zijn. Probeer te vermijden dat je in cirkels praat of parafraseert, ga voor duidelijkheid van de boodschap.
Sommige neurodiverse mensen hebben ook extra stimulatie nodig in stressvolle tijden, dus het klikken met een pen of het tikken met je vingers op de tafel moet niet worden afgekeurd. Onconventioneel gedrag van neurodiverse mensen is een veelvoorkomend probleem dat hen verhindert hun ware potentieel te zien.
Echter, het helpen van een neurodiverse persoon kan niet eindigen bij de wervingsfase. De grootste uitdaging is echter dat iedereen op het spectrum zijn of haar eigen specifieke behoeften heeft, en het is onmogelijk om één specifiek regime in te voeren dat universeel voor iedereen zou zijn. Het is daarom noodzakelijk om het onderwerp anders te benaderen. Ten eerste is het noodzakelijk om de individuele werknemer te begrijpen en hoe hij of zij de sensorische prikkels die op de werkplek voorkomen, verwerkt.
Het is het beste om de aanpassing van de werkplek te beschouwen als een tijd om deze behoeften op te merken.
Bij het introduceren van een neurodiverse persoon in een bestaande kantoorruimte hebben we meestal niet de mogelijkheid om spectaculaire veranderingen aan te brengen of het hele kantoor opnieuw in te richten. Soms is echter echt heel weinig genoeg. Wat voornamelijk werkt en nodig is, niet alleen voor neurodiverse mensen, is een plek om tot rust te komen. Het is voldoende om een kleine kamer in te richten, waar het licht iets gedimd zal zijn en de ruimte zelf ingetogen zal zijn. Steeds vaker worden dergelijke kamers opgezet in kantoren of universiteiten, of zelfs in winkelcentra, en zijn ze zeer populair.
Een enorme steun voor mensen op het spectrum is een ervaren assistent of mentor, die er is om te helpen in moeilijke situaties en goed bekend is met de uitdagingen waarmee deze mensen dagelijks worden geconfronteerd. De hulp van zo iemand komt als een grote opluchting voor de rest van het team. Vaak is het zo dat hoewel iedereen goed op de hoogte is van de theorie en weet hoe ze zich moeten gedragen of hoe ze met een neurodiverse persoon moeten communiceren, deze kennis in de praktijk ergens verwaterd. Een assistent kan dan een helpende hand bieden voor beide partijen.
Zeker, vandaag de dag zijn zowel de arbeidsmarkt als de samenleving als geheel meer open voor neurodiverse mensen dan een tijd geleden. Werkgevers zien steeds vaker potentieel in plaats van risico bij het aannemen van dergelijke mensen. En dat is de juiste benadering. Hoewel het speciale aanpassingen vereist, moeten we mensen op het spectrum erkennen als een kans om hun potentieel te ontdekken en hun speciale bijdrage aan het team. Door de arbeidsomstandigheden aan hun behoeften aan te passen, kun je een werknemer winnen met de buitengewone geschiktheid die jouw bedrijf nodig heeft.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…