Categories: BlogE-commerce

Methoden voor het voorspellen van e-commerceverkopen

Verkoopvoorspelling voor E-commerce – wat is het?

Verkoopvoorspelling voor e-commerce is het proces van het voorspellen van de toekomstige omzet van producten of diensten op basis van verschillende bedrijfsgegevens. Het vergemakkelijkt het nemen van de juiste zakelijke beslissingen. Afhankelijk van het interessegebied zal een effectieve voorspelling onder andere het volgende mogelijk maken:

  • Een verkoopplan en de bijbehorende doelen ontwikkelen;
  • Het budget van het bedrijf plannen, bijvoorbeeld voor marketingactiviteiten;
  • De juiste prijsstrategie selecteren;
  • Verschillende verkoopkanalen ontwikkelen;
  • Medewerkers aannemen en trainen, bijvoorbeeld klantenservice.

Variabelen in de verkoopvoorspelling voor e-commerce

Welke interne en externe factoren moeten we overwegen bij het voorspellen van de verkoop? Hier zijn enkele daarvan:

INTERNE FACTOREN
  • Kwaliteit van de klantenservice en klantbeleving op elk contactpunt en elke fase van de ervaring van de klant met het bedrijf;
  • Prijzen van aangeboden producten en diensten;
  • Doorlooptijd voor bestellingen en levering van goederen aan klanten;
  • Interne communicatie;
  • Motivatie en tevredenheid van medewerkers, personeelsverloop;
  • Aantal medewerkers;
  • Marketing- en verkoopactiviteiten en hun bereik;
  • Distributie van goederen;
  • Graad van automatisering van processen in het bedrijf.
EXTERNE FACTOREN
  • Kwaliteit van de klantenservice van concurrenten;
  • Prijzen van concurrerende producten en diensten;
  • Klantloyaliteit en feedback over de producten en diensten van het bedrijf;
  • Kwaliteit van de producten en diensten van concurrenten;
  • Activiteiten van rivalen op de markt op het gebied van promotie, communicatie en verkoop;
  • Markttrends die de vraag vormgeven;
  • De impact van de macro-economische situatie op individuele processen en kosten;
  • Verkoopresultaten uit eerdere periodes;
  • Veranderende regelgeving.

Methoden voor verkoopvoorspelling

Er zijn veel manieren om verkoopvoorspellingen te doen. Deze omvatten:

  • Analyse van macro-economische indicatoren
  • Het stelt ons in staat om bedrijfscycli te bestuderen, die bepaalde verkooptrends kunnen aangeven.

  • Delphi-methode
  • Het is gebaseerd op de kennis en ervaring van experts op het gebied van het opbouwen van verkoopstrategieën.

  • Simulaties uitvoeren
  • Verzamelt informatie door het verkoopproces na te recreëren als een marktexperiment, bijvoorbeeld, de ontwikkeling van een nieuw product maakt gebruik van voorheen ongebruikte online kanalen.

  • Marktonderzoek
  • Het omvat het verzamelen van informatie van potentiële klanten over hun gerealiseerde of onbewuste behoeften en wensen. Op basis van enquêtes, observaties, enz. is het mogelijk te bepalen of er voldoende vraag naar een product of dienst zal zijn.

  • Tijdreeksvoorspelling
  • Het is een methode voor het analyseren van historische gegevens om vervolgens voorspellingen te doen over toekomstige prestaties op basis van die gegevens.

Voordelen van verkoopvoorspelling voor e-commerce

Waarom een verkoopprestatievoorspelling gebruiken? Hier zijn een paar redenen:

  • Het vergemakkelijkt het bereiken van vastgestelde strategische doelen;
  • Betere organisatie van de operaties door de beschikbaarheid van producten te vergroten, doorlooptijden te versnellen en een hogere kwaliteit van service leidt tot klanttevredenheid en het opbouwen van klantloyaliteit aan ons bedrijf;
  • Klanttevredenheid en betere organisatie dragen ook bij aan hogere inkomsten;
  • Identificeren en begrijpen van klantgedrag;
  • Een effectieve prijsstrategie selecteren – het vaststellen van een prijsniveau dat geschikt is voor de doelgroep;
  • Het beheersen van marktveranderingen stelt je in staat sneller te reageren en goede zakelijke beslissingen te nemen;
  • Effectief teammanagement – een studie van de betrokkenheid of tevredenheid van medewerkers die hun behoeften identificeert om voorwaarden te creëren voor effectiever werk en ontwikkeling. Bovendien kan het kosten verlagen (het werven en aannemen van een kandidaat is veel duurder dan het bijscholen van reeds in dienst zijnde medewerkers).

Nadelen van verkoopvoorspelling voor e-commerce

Wat voor obstakels moet je tegenkomen als je zo’n analyse wilt uitvoeren?

  • Gebrek aan voldoende gegevens of onvolledige gegevens – als je net begint met je bedrijf, zul je niet in staat zijn om een betrouwbare voorspelling van de verkoopresultaten te maken, rekening houdend met een lange genoeg periode. Je kunt je macro-omgeving, concurrenten, enz. analyseren, hoewel je in gedachten moet houden dat zonder jouw gegevens de resultaten mogelijk niet volledig objectief zijn. Het is ook belangrijk om de betrouwbaarheid van de informatie die je hebt verkregen te verifiëren en of het het volledige plaatje van een bepaalde verkoop presenteert;
  • Technologie – zonder geschikte programma’s om gegevens te verzamelen en te analyseren, zal verkoopvoorspelling voor e-commerce niet mogelijk zijn. Dit vereist investeringen in IT-tools, waarvoor niet altijd middelen beschikbaar zijn;
  • Subjectieve interpretatie van resultaten – deze beperking is te wijten aan de menselijke natuur en het feit dat onze evaluatie vaak wordt gekenmerkt door emoties, verwachtingen en misvattingen. Een dergelijke houding beïnvloedt veel levenssferen en is onder andere gerelateerd aan het zogenaamde Dunning-Kruger-effect, dat zich manifesteert in overdreven zekerheid over de beslissingen die we nemen;
  • Gebrek aan duidelijk gedefinieerde doelen en strategieën – de uitvoering van verkoopvoorspelling moet een rationale hebben en aan bepaalde doelstellingen voldoen. Op deze manier weet je hoe je het hele proces moet beheren, waar je op moet letten of wat je moet verbeteren. Analyseren zonder een actieplan kan chaos veroorzaken en zal uiteindelijk niet bijdragen aan de ontwikkeling van je bedrijf, maar alleen tijd, geld en andere middelen verspillen.

Samenvatting

Bedrijfsanalyse en verkoopvoorspelling zijn tegenwoordig essentiële onderdelen van de groei van e-commerce. De mogelijkheden van de methoden die veranderingen in de vraag bepalen, stellen ons in staat betere beslissingen te nemen en hogere inkomsten te genereren, wat een concurrentievoordeel oplevert. Deze oplossing vereist echter dat je over voldoende IT-tools en kennis beschikt om correct conclusies te trekken en de verzamelde informatie in je bedrijf te gebruiken.

Lees ook: Onderhandelen over thuiswerken met een werknemer, hoe doe je dat?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

47 minutes ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

2 hours ago

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

4 hours ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

6 hours ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

7 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

9 hours ago