Vraag je je af hoe je je bedrijf beter kunt beheren om het volledige potentieel te bereiken en tegelijkertijd de verspilling van je middelen te verminderen? Het implementeren van een lean managementstrategie kan het antwoord zijn!
De missie van het lean managementconcept is het creëren van de hoogste kwaliteit producten en diensten terwijl verliezen die tijdens de productie en uitvoering ontstaan, worden geminimaliseerd. Het werd geïntroduceerd door Toyota met de invoering van TPS (Toyota Production System), wat bijdroeg aan zijn succes en als standaardproces in veel andere bedrijven is aangenomen.
De praktijk van lean management wordt geïmplementeerd volgens de volgende principes:
Focussen op de waarde die de consument zou moeten ontvangen bij de aankoop van een product of dienst. Componenten van het proces die niet bijdragen aan deze waarde worden als onnodig beschouwd en moeten worden geëlimineerd.
Het omvat het vinden van defecten in de verschillende fasen van het proces die een bron van verspilde middelen zijn, bijvoorbeeld tijd, geld, grondstoffen, en het verwijderen ervan.
Vervolgens moeten we kijken of de procesprestaties zijn verbeterd na de veranderingen, of er onregelmatigheden of knelpunten zijn. Dit zijn beperkingen die de efficiëntie verstoren en het bereiken van strategische doelen verhinderen. Het is daarom noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de stroom soepel verloopt (zonder de kwaliteit van producten of diensten te verminderen).
Het optimaliseren van werk, levering, gebruik van middelen, enz. zijn wenselijke uitkomsten van lean management, maar overproductie moet worden vermeden. Dit komt omdat het produceren van te veel producten of diensten, niet in lijn met de huidige vraag, leidt tot verliezen die we willen vermijden.
Dit is het belangrijkste principe waarop het concept van lean management is gebaseerd. Oorspronkelijk uit Japan, streeft de kaizen-aanpak naar continue verbetering en zelfverbetering. De toepassing van nieuwe gedragsnormen in de context van de bedrijfsvoering moet komen als een eenmalig initiatief, maar als het begin van een langetermijnstrategie.
Een onderneming bestaat uit een uitgebreid netwerk van relaties – de verschillende fasen van operationele processen zijn onderling afhankelijk, bijvoorbeeld, overproductie kan leiden tot onnodige voorraden. Om deze reden moet de studie van de effecten van het introduceren van lean management op veel niveaus worden uitgevoerd, in plaats van gefragmenteerd.
Afhankelijk van het type industrie waarin een bedrijf opereert, kunnen we verschillende soorten tools toepassen die zijn ontworpen om de verspilling van verschillende middelen te verminderen.
Het houdt in dat we kijken naar de processen die vertragingen veroorzaken of de soepele werking van de betreffende gebieden blokkeren. Je kunt knelpunten beschouwen als bijvoorbeeld onvoldoende training van werknemers voor de functie die ze vervullen, wat resulteert in fouten van de werknemer; te langzaam werken, waardoor de efficiëntie van het proces afneemt, enz.
Het JIT-concept stelt het bedrijf in staat om zijn voorraad efficiënter te beheren – zodat we de omloopsnelheid kunnen verhogen en de kosten die gepaard gaan met het opslaan ervan kunnen verlagen. Het is gebaseerd op het leveren van producten of diensten aan consumenten in de juiste hoeveelheid en op het juiste moment, wat de proces efficiëntie verbetert.
Het 5S-principe verwijst naar de organisatie van een veilige werkplek die een werknemer in staat stelt zijn of haar taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren. De naam is afgeleid van de 5 elementen, die aangeven welke activiteiten moeten worden uitgevoerd om het gewenste resultaat te bereiken:
Het is een aanname dat onjuist geconstrueerde procedures, niet mensen, verantwoordelijk zijn voor fouten in een bepaalde fase van het proces. Daarom moet er gewerkt worden aan het verbeteren ervan.
Het is gebaseerd op het vervangen van verbale informatie door visuele hulpmiddelen in de vorm van tekeningen, lijnen, pijlen van verschillende kleuren. Boodschappen die op deze manier worden overgebracht, zijn veel gemakkelijker te begrijpen.
Het is een methode voor grafische weergave van elk bedrijfsproces dat wordt gebruikt om werk te optimaliseren en de tijdigheid te verhogen. In zijn basisvorm omvat het kolommen Te Doen, In Behandeling, Voltooid.
Het houdt in dat er een stroomdiagram van een bepaald bedrijfsproces wordt opgesteld en dat factoren worden geïdentificeerd die bijdragen aan een lagere efficiëntie.
Hier zijn enkele suggesties over hoe je lean managementtechnieken in je e-commercebedrijf kunt implementeren. Je moet ze beschouwen als een nieuwe, langetermijn manier van management, niet alleen als een project met een deadline.
Het succes van een bedrijf is grotendeels afhankelijk van de betrokkenheid en vaardigheden van het personeel. Elke persoon die een functie bekleedt, moet over voldoende ervaring of training beschikken. Een dergelijke werknemer zal minder fouten maken, efficiënter werken en het gevoel hebben dat hij of zij goed is voorbereid op de toegewezen taken. Het verbeteren van de vaardigheden van het personeel moet gebaseerd zijn op de toepassing van verworven kennis bij het oplossen van echte problemen die zich in het bedrijf voordoen.
Effectieve communicatie van informatie is de sleutel tot het bereiken van strategische doelen. Maak gebruik van verschillende communicatiekanalen, zodat het personeel de voortgang van een bepaald proces in real-time kan volgen, contact kan opnemen met andere collega’s of ideeën kan delen. Daarnaast is het raadzaam om regelmatig teamvergaderingen (live of online) te houden, waar leden actuele taakgerelateerde kwesties kunnen bespreken en de relaties kunnen verbeteren.
De koper van jouw product geeft om tijd. De grote voordelen van online winkelen, waar veel mensen op letten, zijn gemak en de mogelijkheid om de zending naar de door de klant aangegeven plaats te leveren. Je moet er echter voor zorgen dat deze service efficiënt en zo snel mogelijk wordt uitgevoerd. Verwijder daarom die factoren in de toeleveringsketen die de verzending van een bestelling kunnen vertragen of extra kosten kunnen genereren, om de best mogelijke service aan de klant te bieden.
Jouw online winkelwebsite is jouw visitekaartje. Zorg voor een goede uitstraling met UX-principes in gedachten, bereid goed geoptimaliseerde productbeschrijvingen voor, voeg hoogwaardige foto’s toe die jouw assortiment tonen, enz.
Het implementeren van technologische oplossingen kan de proces efficiëntie aanzienlijk verbeteren. Een voorbeeld van een toepassing is het RFID-systeem, dat radiogolven gebruikt om goederen te identificeren en te volgen die naar de klant worden verzonden. Transponders (zogenaamde tags) worden in labels geplaatst, bijvoorbeeld, en kunnen een signaal ontvangen en verzenden. Op deze manier kun je onmiddellijk lokaliseren waar een product zich bevindt en continue controle over de toeleveringsketen hebben.
Outsourcing stelt je in staat om bepaalde diensten aan externe bedrijven te delegeren. Het runnen van een online winkel omvat verschillende taken in verschillende gebieden waarin je geen professionele expertise en je kostbare tijd nodig hebt. Je kunt bijvoorbeeld het ontwerp van de website, logistiek en supply chain management (zoals dropshipping), IT, het uitvoeren van een marketingcampagne of het creëren van content voor de site aan een aparte entiteit uitbesteden.
Als je de resultaten van je inspanningen in het implementeren van lean management wilt zien, moet het een verplichte praktijk worden, niet alleen een optie voor bereidwillige individuen.
Waarom lean managementtools in jouw sector gebruiken? In de meest algemene termen – het biedt een kans voor continue verbetering, wat zich onder andere vertaalt in:
Het reorganiseren van je processen en het veranderen van je benadering van managementstrategie ten gunste van een lean managementfilosofie vereist veel inspanning en betrokkenheid, maar effectieve implementatie kan tastbare voordelen en succes voor je bedrijf opleveren.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…
Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…
Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…