In het vorige artikel hebben we ons gericht op het werven van deelnemers voor UX-onderzoek door de kwestie te bespreken van hoeveel respondenten we moeten testen, hoe we ze kunnen selecteren en hoe we ze kunnen werven. Vandaag presenteren we mogelijke kanalen en tools voor het vinden van deelnemers voor UX-onderzoek, dus als je op zoek bent naar manieren om een ideaal UX-studie monster te vinden, zoek niet verder, neem een minuut de tijd en bekijk onze post!
Bij het bepalen van het profiel van onze ideale gebruiker (hun kenmerken), begin bij voorkeur met het bepalen of je bestaande klanten wilt onderzoeken of mensen die niet gerelateerd zijn aan ons bedrijf en onbekend zijn met het product dat wordt geëvalueerd. Dit wordt cruciaal bij het selecteren van de juiste tools voor het vinden van deelnemers voor UX-onderzoek en het bepalen van de incentive voor de studie.
Het inschakelen van onze klanten blijkt voordelig in situaties waarin we een verbetering, een nieuwe functie van een bestaand product introduceren wanneer een enquête uitgebreide kennis en ervaring vereist die verband houdt met het product, of wanneer we ons richten op het ondervragen van “experts” en niet van nieuwkomers (omdat we bijvoorbeeld de uitbreiding van de applicatie, de PRO-versie, geavanceerde functies, enz. testen). In dergelijke gevallen hebben we individuen nodig die het product goed kennen en voldoende ervaring hebben om dit in een enquête te verwoorden. Met dergelijke maatregelen zullen we ons onderzoek efficiënt uitvoeren, zonder ons zorgen te maken over de keuze van onze respondenten.
Wat meer is, de betrokkenheid van onze klanten bij de enquête bouwt merkloyaliteit en een gevoel van verbondenheid met het product op.
Echter, er zijn situaties waarin het beter is om mensen uit te nodigen die niet gerelateerd zijn aan het product dat we hebben geleverd. Bijvoorbeeld, wanneer je een gloednieuw item ontwikkelt, test je de bruikbaarheid op een groep nieuwkomers (zij zouden gemakkelijker obstakels en toegankelijkheidsproblemen moeten tegenkomen dan de ervaren gebruikers) wanneer je een potentieel nieuwe groep consumenten test of in het geval van het ondervragen van je concurrenten. Dus, het definiëren van ons monster verbetert de selectie van de juiste wervingskanalen voor screening.
Door onze klanten in te schakelen, besparen we het budget en vermijden we externe bureaus of het financieren van advertenties. De toegang tot de interne bedrijfsdatabase is een interne bedrijfsbron die we hier kunnen benutten. Er zijn verschillende manieren om een dergelijk intern onderzoek onder je klanten uit te voeren.
Een manier is het gebruik van de sociale mediakanalen van je bedrijf (LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram) – vooral als je actieve en betrokken volgers hebt die ook de kopers van het bedrijf zijn. Je kunt ze inschrijven via directe berichten, berichten op gesloten Facebookgroepen voor klanten en gerichte advertenties.
Bij het selecteren van het monster uit de pool van onze bekende consumenten, komt onze klantenservice goed van pas – hun medewerkers hebben dagelijks contact met hen. Bovendien zijn die kopers die contact opnemen met de afdeling vaak open-minded mensen met veel vragen en uitgebreide meningen, waardoor ze ideale kandidaten zijn voor deelname aan het kwalitatieve onderzoek. Aan de andere kant verplicht deze aanpak de betrokkenheid van de klantenservice – wat als ze weigeren samen te werken?
Een andere eenvoudige maar effectieve manier om je klanten te werven is via e-mail. Maak eenvoudig je e-maillijst tot een wervingsinstrument. Mensen in onze contactdatabase die al in jouw product hebben geïnvesteerd (tijd en geld) tot op zekere hoogte en waardevolle inzichten kunnen hebben vanuit een perspectief dat ze bereid zijn te delen.
Als je op zoek bent naar deelnemers die niet noodzakelijkerwijs gerelateerd zijn aan het product en niet om een specifieke locatie geven, kun je gebruikmaken van een van de bewezen wervingsplatforms. Hier zijn enkele die UX-onderzoek bieden en dit efficiënt beheren:
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg kennis en ervaring hebt in het werven voor en uitvoeren van UX-onderzoek of gewoon je eigen tijd wilt besparen, kun je een gespecialiseerd wervingsbureau inschakelen. Deze bureaus zijn effectief, hoewel duur. De gemiddelde kosten van een dergelijke werving zijn $107 per één monsterpersoon – en onthoud, je hebt meestal een minimum van vijf van hen nodig om een enquête te voltooien. Dit geldt echter niet voor kleine bedrijven, omdat je een voldoende budget nodig hebt. Toch is het zijn prijs waard als je toevallig wat te besteden hebt, omdat je onschatbare hulp van specialisten krijgt.
De laatste methode om deelnemers voor UX-onderzoek te verkrijgen, houdt in het betrekken van je websitebezoekers. Het is noch tijdrovend, noch duur en vereist weinig moeite. Het werkt goed voor het inschrijven van onze klanten evenals nieuwkomers – iedereen op het net kan de website bezoeken. We hoeven geen apart wervingspaneel te creëren.
In de meeste gevallen is een nieuw item met informatie over het lopende wervingsproces, korte informatie over het onderzochte product en de voorgestelde incentive samen met een registratieformulier of direct contact met het UX-onderzoeksteam voldoende. Deze methode is niet alleen snel te implementeren, maar ook effectief – zolang onze website functioneert, regelmatig wordt bijgewerkt en we zorg dragen voor de inhoud en SEO.
Al met al zijn er veel manieren, kanalen en tools voor het vinden van deelnemers voor UX-onderzoek. Gespecialiseerde platforms, het inhuren van een professioneel bureau, zoeken onder onze consumenten, gebruik maken van de sociale media of website van ons bedrijf – het hangt allemaal af van het type van je aanvraag, de omvang, je ideale persona-profiel en natuurlijk de individuele projectbehoeften. Het scala aan mogelijkheden en methoden groeit exponentieel, dus er is veel te winnen als je op de hoogte blijft van wat er in de industrie speelt om het meeste uit je UX-onderzoek te halen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…