Hoewel meer dan 900 miljoen gebruikers wereldwijd dagelijks Instagram Stories gebruiken, kiezen veel merken er nog steeds voor om ze niet op te nemen in hun marketingstrategie. Volgens bedrijfsstatistieken publiceren merken ongeveer een derde van de Instagram Stories, voornamelijk om hun producten te promoten, en benutten ze daarmee niet volledig het potentieel van deze functie (bron). Daarom zullen we in het artikel van vandaag de basisvoordelen van het publiceren van InstaStories bespreken en een manier presenteren om ze te maken.
Instagram Stories (ook wel InstaStories of gewoon Stories genoemd) is een functie waarmee gebruikers foto’s of korte video’s in een verticaal formaat kunnen delen (andere formaten kunnen ook worden gedeeld, maar zijn minder aantrekkelijk voor kijkers en maken geen gebruik van de volledige schermruimte). Een kenmerk van stories is dat ze na 24 uur verdwijnen, wat betekent dat ze niet opnieuw kunnen worden afgespeeld na een dag, tenzij ze door de maker zijn opgeslagen in uitgelichte stories.
Basisfuncties en kenmerken van InstaStories:
Instagram test nog steeds nieuwe oplossingen, ook binnen Stories, zoals de optie om de achtergrond van een foto in een Instagram-story te veranderen met behulp van kunstmatige intelligentie. Deze oplossingen worden geleidelijk geïntroduceerd, dus sommige gebruikers hebben mogelijk nog geen toegang tot hen of de app heeft mogelijk een update nodig. Nieuwe functies zijn echter te zien bij sommige makers.
Het proces van het toevoegen van stories op Instagram kan op vier manieren worden gestart.
Na het doorlopen van een van de bovenstaande stappen verschijnt er een venster voor het toevoegen van een story op het scherm. Je kunt een foto maken, een video opnemen of een kant-en-klaar bestand uit de galerij gebruiken. In deze fase zijn de volgende functies beschikbaar aan de linkerkant van het scherm:
In de volgende stap zijn er verschillende tools beschikbaar voor makers om hun stories te verbeteren, waaronder het toevoegen van tekst, stickers, filters, muziek of tekeningen. Zodra het project klaar is, klik je eenvoudig op het pijltjessymbool of de knop “Jouw Story” die onderaan het scherm zichtbaar is.
De maker heeft ook de optie om de story alleen met een geselecteerde groep kijkers te delen, genaamd “Dichte Vrienden.” Je kunt beslissen wie tot deze groep behoort vanuit het tabblad “Dichte Vrienden.” Om het te vinden, ga je naar je profiel en klik je op het pictogram van het dropdownmenu (ook wel een “hamburger” genoemd, dat bestaat uit drie horizontale lijnen).
Als de maker zijn Instagram-account aan zijn Facebook-profiel heeft gekoppeld, kan hij stories op beide platforms tegelijkertijd toevoegen.
Sommige bedrijven kunnen twijfels hebben over het gebruik van Instagram Stories. Een belangrijke zorg is de extra inspanning die ze vereisen voor slechts een levensduur van 24 uur. Maar voordat je ze helemaal afschrijft, overweeg de voordelen die ze bieden.
Ja, dit kan een enorm voordeel zijn omdat het betekent dat geïnteresseerde kijkers regelmatig je profiel moeten bezoeken om je stories te bekijken. Hoe boeiender de inhoud die je biedt, hoe vaker ze op je stories zullen klikken.
Als je een duidelijke visie hebt voor de esthetiek van je profiel en consistentie wilt behouden, hoef je geen inhoud te plaatsen die niet helemaal bij je feed past. In plaats daarvan kun je dergelijk materiaal in je stories delen.
Bij het plaatsen van inhoud letten veel bedrijven op visuele aspecten en de onderwerpen en taal die worden gebruikt. Hoe kun je InstaStories in deze context gebruiken? Bijvoorbeeld, via reels of berichten kan een merk/maker zijn imago als specialist en expert in een bepaald vakgebied vestigen. Stories daarentegen bieden de mogelijkheid om balans te behouden en een andere kant aan het publiek te tonen. Stories bieden een manier om anders te communiceren binnen één medium terwijl de consistentie in de hoofdfeed behouden blijft.
Tot voor kort beschouwden publiek stories als een spontane en natuurlijke vorm van communicatie, wat het imago van de merkauthenticiteit opbouwde. Tegenwoordig delen veel makers vooraf voorbereide stories, vaak openlijk communicerend hierover. Daar is niets mis mee, omdat het het plannen van werk vergemakkelijkt. Interactieve toevoegingen daarentegen stellen gebruikers in staat om direct met het publiek te communiceren, waardoor kijkers zich niet “bedrogen” voelen bij het bekijken van vooraf voorbereide inhoud.
Vaak publiceren merken, ondanks onderzoek, berichten die niet de betrokkenheid van hun volgers genereren. Stories helpen dit probleem aan te pakken via interactieve toevoegingen. Makers kunnen bijvoorbeeld de kennis van hun volgers testen met quizzen, de behoeften van het publiek verkennen via polls, directe delen van ervaringen aanmoedigen of vragen over het merk uitnodigen.
Met behulp van statistieken kun je het gedrag van het publiek volgen en de effectiviteit van je geposte inhoud evalueren. Makers kunnen statistieken voor zowel organische als betaalde stories onderzoeken. Het is belangrijk op te merken dat je alleen toegang hebt tot statistieken voor toegevoegde stories nadat je bent overgeschakeld naar een professioneel account.
Je weet al hoe je een story toevoegt en waarom het de moeite waard is om dit te doen. Maar wat moet je plaatsen om je stories boeiend te maken voor je publiek? Hier zijn een paar handige tips.
Stories verdwijnen na 24 uur, maar als maker kun je ze opslaan in Story Highlights. Bovendien kun je ze organiseren in kleinere delen, waarbij je elk een korte naam geeft. Het is de moeite waard om deze functionaliteit te gebruiken, vooral als je specifieke informatie altijd beschikbaar wilt hebben.
Bijvoorbeeld, als online verkoper kun je stories maken waarin je:
En voeg ze vervolgens toe aan individuele categorieën in Story Highlights. Op deze manier kunnen nieuwe gebruikers snel vertrouwd raken met de informatie die je hen eerst wilt overbrengen.
Voorbeeld van Story Highlights gemaakt door Nike:
Een ander voorbeeld is het bedrijf FedEx, dat een post van een klant in een story deelde en deze vervolgens opsloeg in Story Highlights.
Instagram stelt gebruikers in staat om bekeken stories niet alleen binnen het platform, maar ook op andere websites of messaging-apps te delen. Dit biedt bedrijven/merken de kans om een breder publiek te bereiken via mond-tot-mondreclame, waarbij gebruikers spontaan gesprekken beginnen over het merk of de door hen gemaakte inhoud. Focus daarom op het creëren van inhoud die resoneert met gebruikers en aanmoedigt tot delen.
Het maken van stories gaat niet alleen om het delen van foto’s of video’s. Makers hebben een scala aan toevoegingen tot hun beschikking om aandacht te trekken, publiek te betrekken en het bereik van hun inhoud te vergroten. Laten we eens kijken naar de beschikbare opties:
Help je publiek de gewoonte te ontwikkelen om regelmatig je profiel te bezoeken door consistent boeiende inhoud te publiceren. Na verloop van tijd zal Instagram je inspanningen erkennen en je inhoud promoten, waardoor je story een van de eerste is die wordt weergegeven. Het platform heeft als doel gebruikers zo lang mogelijk op de site te houden, en je boeiende stories helpen dit doel te bereiken.
Stories nemen het volledige scherm in op mobiele apparaten. Maar het is het beste om geen interactieve elementen of tekst in bepaalde gebieden toe te voegen, omdat klikken daar je per ongeluk naar de volgende tegel kan verplaatsen. Houd een veilige zone van 250px aan de boven- en onderkant (waar de profielnaam, avatar en tekstvak zijn), en vermijd het plaatsen van interactieve elementen aan de randen. Dit zorgt ervoor dat je inhoud zichtbaar en klikbaar blijft.
Je hoeft niet te investeren in professionele apparatuur. De meeste smartphones hebben een bevredigende video- en foto kwaliteit. Als je een video van jezelf wilt opnemen, onthoud dan een paar eenvoudige regels: maak de lens schoon voordat je opneemt, probeer op te nemen in natuurlijk licht, zet het apparaat stabiel op een statief of een andere stabiele standaard, houd het netjes (chaos op de achtergrond kan kijkers afleiden), spreek duidelijk, en plan wat je wilt overbrengen – op deze manier voorkom je onderbrekingen en zal je spraak soepel zijn.
Vergeet niet, gebruikers weten niet precies wanneer een bepaald materiaal is gemaakt. Je kunt gemakkelijk materiaal eerder opnemen, heropnames doen en het verbeteren waar nodig en mogelijk.
Naast algemene adviezen hebben we een set tips voor je voorbereid die je zullen helpen om nog betere stories te maken (je hoeft ze niet allemaal tegelijk te volgen, het is een verzameling van best practices).
Zoals je kunt zien, bieden Instagram Stories makers veel mogelijkheden om publiek te boeien, relaties met hen op te bouwen en loyaliteit en betrokkenheid te vergroten.
Hoewel de tool voor het maken van stories binnen de Instagram-app volledig voldoende is, kiezen sommige makers ervoor om speciale applicaties te gebruiken. Hier zijn de meest gekozen programma’s.
Dit is een webapplicatie waarmee je snel en eenvoudig presentaties, berichten of andere grafische materialen kunt voorbereiden. De tool biedt veel betaalde en gratis sjablonen, waaronder die voor InstaStories. Met filters kun je een sjabloon in een specifieke stijl, kleur of thema vinden. De applicatie is beschikbaar op mobiele apparaten en in webbrowsers.
Een gebruiksvriendelijke editor die je kunt gebruiken zonder een account te hebben. Je kunt de app gratis gebruiken of de pro-versie kopen. Een groot voordeel van deze tool is dat je zowel foto’s als video’s erin kunt bewerken.
Dit is een andere app waarmee je verschillende soorten collages of animaties kunt maken. Het heeft een grote database van originele sjablonen die makers helpen om op te vallen tussen de stories van andere profielen. De tool kan worden gebruikt zonder een account aan te maken. De gratis versie is zeven dagen beschikbaar, waarna je de betaalde versie moet kopen voor 7,50 PLN per maand.
Instagram Stories zijn een veelzijdige functie. Ze werken goed voor zowel makeraccounts die een persoonlijk merk opbouwen als voor bedrijven die een breder publiek willen bereiken met hun producten/diensten, evenals om hun imago op te bouwen. Via Stories kun je een andere kant van je merk laten zien, relaties met je publiek opbouwen, hen aanmoedigen om meer betrokken te raken, en ook hun gemoedstoestand en behoeften verkennen op een manier die een dialoog simuleert.
Het doordacht gebruiken van Stories vergroot niet alleen je bereik; het verzamelt ook waardevolle feedback van je publiek, die je kunt gebruiken om je product te verbeteren. Het is een manier om de verwachtingen, voorkeuren en gedachten van klanten te begrijpen. En als je een makerprofiel op Instagram hebt, overweeg dan om je eigen broadcastkanaal te creëren voor nog betere resultaten.
En gebruik je al Instagram Stories? Laat het ons weten in de reacties!
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Marketing & Social Media Specialist
In haar werk navigeert ze door de voortdurend veranderende marketingtrends en innovaties in verschillende sectoren, waaronder HR, e-commerce en IT. Ze benut deze kennis en observaties om creatieve oplossingen te ontwikkelen voor effectieve marketingstrategieën.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…