Categories: Blog

BTW in Italië – een complete gids. Tarieven en registratiegrenzen | BTW in Europa #6

De Belasting over de Toegevoegde Waarde (BTW), lokaal bekend als Imposta sul Valore Aggiunto (IVA), werd geïntroduceerd in 1972. Deel uitmaken van het Italiaanse systeem betekent dat je de BTW-regels in Italië moet volgen en regelmatig BTW-aangiften moet indienen.

Moet je je registreren voor BTW in Italië?

Niet-Italiaanse entiteiten die goederen (en in mindere mate, diensten) leveren, moeten zich in bepaalde situaties registreren bij de Italiaanse belastingdienst voor BTW, waaronder:

  • import van goederen in Italië (als de klant echter eerder geregistreerd is als Italiaanse BTW-plichtige, mag de leverancier geen lokale BTW in rekening brengen),
  • aankoop- en verkooptransacties van goederen binnen Italië wanneer de leverancier en klant geen Italiaanse bedrijven zijn die eerder geregistreerd zijn als BTW-plichtigen (omgekeerde heffingsregeling),
  • consignatie van goederen in Italiaanse magazijnen met het doel om leveringen binnen Italië (of in andere EU-landen) te vervullen,
  • toegangsprijzen voor evenementen, tentoonstellingen of live conferenties in rekening brengen,
  • online transacties als onderdeel van e-commerce met Italiaanse consumenten na het bereiken van een verkooplimiet van 10.000 euro.

Belangrijk!

Ondernemers die diensten verlenen en goederen online verkopen aan consumenten binnen de EU, wiens omzet uit dergelijke verkopen meer dan 10.000 euro bedraagt (voor alle landen), kunnen zich registreren voor de BTW OSS (One-Stop Shop) in plaats van zich te registreren voor Italiaanse BTW.

Wat zijn de Italiaanse BTW-registratiedrempels?

Net als in de meeste landen van de Europese Unie is er geen BTW-registratiedrempel in Italië voor bedrijven die geen lokale belastingresidenten zijn. Als BTW-registratie echter noodzakelijk is (zoals hierboven vermeld), moet dit gebeuren voordat je begint met het verlenen van relevante diensten of het verkopen van specifieke goederen.

Hoe registreer je je voor BTW?

Niet-residentiële entiteiten die zich voor BTW in Italië moeten registreren, kunnen een van de volgende opties kiezen:

  • kiezen om een belastingvertegenwoordiger in Italië aan te stellen met een Italiaans BTW-nummer. De aanstelling moet worden gedocumenteerd in een officieel of geregistreerd privé-document of een brief die bij de belastingdienst is ingediend op basis van de woonplaats van de vertegenwoordiger.
  • zich rechtstreeks (zelfstandig) registreren voor BTW-doeleinden in Italië en een Italiaans BTW-nummer verkrijgen.

Om een BTW-identificatienummer te krijgen, vul je de “Verklaring van Aanvang, Wijziging van Gegevens of Beëindiging van Activiteit” in en dien je deze in. De Italiaanse Belastingdienst (Agenzia delle Entrate) zal vervolgens het BTW-nummer verstrekken.

De informatie die in de verklaring moet worden verstrekt, omvat:

  • identificatiegegevens,
  • ATECO-code – deze moet worden verkregen uit de tabel van economische activiteitencodes: Ateco 2007 Classificatie van Economische Activiteiten,
  • bedrijfslocatie.

Het specifieke formulier en de indieningsprocedure variëren afhankelijk van het type entiteit.

Bijhouden van BTW-registraties

Verplichte BTW-registraties omvatten:

  • registratie van uitgereikte facturen,
  • registratie van aankopen.

Entiteiten die algemene (bedrijven) of chronologische (professionals) boeken gebruiken, kunnen de BTW-registratie overslaan als ze dezelfde informatie in andere registraties opnemen.

In de registratie van uitgereikte facturen moet de ondernemer alle facturen opsommen en de volgende gegevens voor elke factuur opnemen:

  • factuurnummer,
  • datum van uitgifte,
  • klantgegevens,
  • belastbaar bedrag en BTW-bedrag.

Het is ook noodzakelijk om andere documentatie bij te houden, zoals een registratie van zelffactureringsfacturen voor aankopen van niet-residentiële entiteiten.

Als alternatief is er de mogelijkheid om collectieve registraties bij te houden, dat wil zeggen, een enkel register van facturen van elk minder dan 300 EUR, uitgegeven in één kalendermaand.

BTW betalen

Individuen met een BTW-nummer moeten elke maand of, in sommige gevallen, elk kwartaal BTW berekenen en betalen met behulp van het F24-formulier, dat online moet worden ingevuld en ingediend.

De meeste belastingplichtigen zijn verplicht om maandelijkse aangiften in te dienen.

Elke maand vóór de 16e zijn belastingplichtigen verplicht om het verschil te berekenen tussen de outputbelasting (BTW op verkopen) en de inputbelasting (BTW op terugvorderbare aankopen) voor de voorgaande maanden. Na het berekenen van het saldo van de verschuldigde BTW, moeten ze het online F24-formulier gebruiken om de BTW-betaling in te dienen.

Belastingplichtigen met een jaarlijkse omzet van minder dan 400.000 euro uit diensten of 700.000 euro uit andere activiteiten, of die tot specifieke categorieën behoren, kunnen ervoor kiezen om kwartaal-BTW-aangiften in te dienen.

Deze entiteiten dienen hun BTW-aangifte in en betalen de verschuldigde BTW voor de eerste drie kwartalen van het kalenderjaar vóór de 16e dag van de tweede maand na elk kwartaal; de BTW-aangifte voor het vierde en laatste kwartaal moet vóór 16 maart van het volgende jaar worden ingediend. Voor kwartaalbetalingen wordt een rente van 1% toegevoegd aan de verschuldigde BTW. Betalingen moeten online worden gedaan met behulp van het F24-formulier.

BTW – jaarlijkse betaling

Belastingplichtigen die onderworpen zijn aan BTW (d.w.z. ondernemers en zelfstandigen) die hun jaarlijkse BTW-aangifte indienen, moeten de verschuldigde belasting op basis van de ingediende verklaring uiterlijk op 16 maart betalen.

Betalingen moeten uitsluitend online worden gedaan met het F24-formulier, mits het bedrag meer dan 10,00 EUR bedraagt.

De betaling van BTW kan worden uitgesteld tot de deadline voor betaling van bedragen die verschuldigd zijn op basis van de belastingaangifte. In dat geval wordt voor elke maand of een deel van een maand na 16 maart een extra rente van 0,40% in rekening gebracht.

Vooruitbetaling voor BTW

Tot 27 december van elk jaar zijn alle belastingplichtigen verplicht een vooruitbetaling te doen:

  • op de BTW-factuur voor december, als ze maandelijkse BTW-aangiften indienen, of op
  • de BTW-factuur voor het vierde kwartaal, als ze kwartaal-BTW-aangiften indienen.

De vooruitbetaling kan worden berekend met behulp van historische, analytische of voorspellende methoden. Sommige categorieën belastingplichtigen zijn vrijgesteld van de verplichting om een vooruitbetaling te doen.

De vooruitbetaling voor BTW moet online worden betaald met behulp van het F24-formulier.

Belastingplichtigen kunnen belastingkredieten of bijdragen waar ze recht op hebben van de vooruitbetaling aftrekken.

Voor kwartaalbelastingplichtigen is de BTW-vooruitbetaling niet onderworpen aan de rente van 1%, in tegenstelling tot reguliere kwartaal-BTW-betalingen.

BTW-rapport

BTW-belastingplichtigen zijn verplicht om boekhoudgegevens te verstrekken die de periodieke BTW-aangiften samenvatten. Deze vereiste is niet van toepassing op belastingplichtigen die niet verplicht zijn om een jaarlijkse BTW-aangifte in te dienen of periodieke BTW-betalingen te doen als de vrijstellingsvoorwaarden gedurende het hele jaar zijn vervuld.

Het ingevulde rapport over periodieke BTW-aangiften (Comunicazione delle liquidazioni periodiche IVA) moet elk kwartaal worden ingediend. Dit formulier moet elektronisch worden ingediend door de belastingplichtige zelf of via een gemachtigde agent vóór de laatste dag van de tweede maand na elk kwartaal.

Registratie in One Stop Shop (OSS)

De One-Stop-Shop (OSS) is een optioneel BTW-systeem dat belastingplichtigen in staat stelt om hun BTW-verplichtingen voor bepaalde transacties elektronisch in één EU-land na te komen. De programma’s zijn uitsluitend van toepassing op de levering van goederen en diensten aan eindconsumenten (particulieren) in de EU.

BTW in Italië

TAUX
TYPE
TYPE GOEDEREN OF DIENSTEN
22% standaard
  • alle goederen en diensten die niet onder het lagere BTW-tarief vallen.
10% verlaagd
  • sommige voedingsmiddelen,
  • watervoorziening,
  • bepaalde farmaceutische producten,
  • vervoer van binnenlandse passagiers,
  • toegang tot culturele evenementen,
  • sommige sociale woningen,
  • reparaties en onderhoud van particuliere woningen,
  • bepaalde bouwwerkzaamheden met betrekking tot nieuwe gebouwen,
  • bepaalde leveringen van nieuwe (niet-luxe) gebouwen,
  • sommige agrarische leveringen,
  • accommodatie in hotels,
  • toegang tot bepaalde sportevenementen,
  • energieproducten (exclusief thermische energie),
  • afvalinzameling uit huishoudens,
  • alcoholische dranken in bars en cafés,
  • afhaalmaaltijden,
  • snijbloemen en snijplanten voor decoratieve doeleinden en voedselproductie.
5% verlaagd
  • sommige voedingsmiddelen,
  • sommige sociale diensten,
  • sommige soorten passagiersvervoer,
4% verlaagd
  • sommige voedingsmiddelen,
  • sommige soorten medische apparatuur voor mensen met een handicap,
  • sommige boeken,
  • kranten en sommige tijdschriften,
  • elektronische boeken met een International Standard Book Number (ISBN),
  • online tijdschriften,
  • sommige sociale woningen,
  • sommige agrarische producten,
  • sommige sociale diensten,
  • motorvoertuigen voor mensen met een handicap,
  • bouwprojecten met betrekking tot nieuwe gebouwen (in het geval van de eerste woning),
  • leveringen van nieuwe gebouwen (in het geval van de eerste woning),
0% nul
  • intra-gemeenschaps- en internationale transport.

Vergelijkbare tarieven – op vijf niveaus – zijn van toepassing in Ierland en Frankrijk. Lees meer over het BTW-systeem in Ierland en BTW-tarieven in Frankrijk.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

View all posts →

Lucy Adams

Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.

Share
Published by
Lucy Adams

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

3 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago