Hoe word je een copywriter? Weet je hoe je van carrière kunt veranderen en een copywriter kunt worden? In de afgelopen jaren zijn banen die vanuit elke plek ter wereld kunnen worden uitgevoerd steeds populairder geworden. Veel mensen willen op afstand werken en een betere werk-privébalans krijgen. De beste en meest toegankelijke baan die door digitale nomaden kan worden uitgevoerd, is het beroep van copywriter. Is er een manier om er een te worden zonder speciale voorbereiding? Kan deze baan worden beschouwd als een aanvullende bron van inkomen? Lees het artikel om meer te ontdekken.
De belangrijkste taak van een copywriter is de creatie van een ander type inhoud. Begonnen met de eenvoudigste, zoals productbeschrijvingen voor de internetwinkel, gesponsorde artikelen, berichten op sociale media, blogartikelen of expertteksten. Copywriting is een breed veld, daarom definiëren ervaren individuen hun belangrijkste interessegebied.
Het is niet mogelijk om goede productbeschrijvingen te maken en een specialist te zijn in medische en technische teksten. Het is beter om je in één richting te ontwikkelen en een specialist te worden in het gekozen vakgebied. Het is waar dat je geen afgestudeerde hoeft te zijn in taalkunde of journalistiek om copywriter te worden. Je hoeft geen cursus te volgen. Dit betekent niet dat iedereen zijn reis met contentcreatie kan beginnen.
Het maakt niet uit of je tekst de beschrijving van het product of een blogpost is, elke tekst op het internet is gemaakt om te verkopen – direct of indirect. Sommige individuen willen de voordelen van hun producten presenteren, terwijl anderen conversie willen behalen in de vorm van inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van de applicatie.
De belangrijkste taak van een copywriter is de presentatie van het gegeven onderwerp aan het publiek, het overdragen van kennis, het uitleggen van het gegeven onderwerp, hen overtuigen om te kopen, de voordelen van het gegeven product of de dienst presenteren.
Een goede copywriter moet een goede waarnemer zijn. Om een tekst te creëren die klanten aantrekt, moet je een psycholoog en socioloog zijn. Om inhoud van goede kwaliteit te schrijven, is de techniek alleen, die geleerd kan worden, niet genoeg – men moet een brede geest hebben en de vocabulaire en het vermogen hebben om visies in woorden om te zetten.
Er zijn twee manieren om copywriter te worden. De meeste mensen die schrijfvaardigheden hebben en hun hand willen proberen in contentcreatie, beginnen meestal met eenvoudige teksten die geen hoge taalkundige vaardigheden en expertise vereisen. Wat vereist is, zijn goede onderzoeksvaardigheden en het vermogen om tekst correct te formatteren.
Een dergelijke persoon verwerft vaardigheden en kennis door praktijk. Na enkele maanden kan deze persoon de richting veranderen, een ander type opdracht selecteren en zijn in de tussentijd opgedane ervaring gebruiken.
De experttekst vereist iets meer van de copywriter – hij moet het vakgebied kennen. In dit geval is de eenvoudige selectie van zoekwoorden of eenvoudige opmaak niet genoeg. De copywriter moet over inhoudelijke kennis beschikken. Hij moet basiskennis hebben van marketingcampagnes, Google Ads en zoekmachineoptimalisatie.
Je carrière kan worden geleid door twee verschillende paden: je kunt ofwel beginnen met het zelfstandig zoeken naar opdrachten of samenwerken met een marketingbureau.
Het starten van de samenwerking met het marketingbureau stelt je in staat om je alleen op contentcreatie te concentreren. Je hoeft geen advertenties te publiceren, op aanbiedingen te reageren of e-mails naar klanten te sturen. Hier wordt de hele marketing door het bureau gedaan. Jouw enige taak is het creëren van de inhoud.
Bovendien biedt samenwerking met het bureau je de mogelijkheid om gebruik te maken van de deskundige kennis van je nieuwe samenwerkingspartners. Als je geen ervaring hebt, maar je voelt dat copywriting is wat je in de toekomst wilt doen, kan deze oplossing ideaal voor je zijn.
Het werk van een freelancer is iets anders en vereist andere vaardigheden. De persoon is niet in dienst en is verantwoordelijk voor het runnen van zijn eigen bedrijf. Als je voor dit scenario kiest, moet je inhoud creëren, evenals contact opnemen met je klanten en opdrachten zoeken. Momenteel zijn er veel internetwebsites waar je opdrachten kunt vinden en je diensten kunt aanbieden. Deze websites kunnen je werk vergemakkelijken, maar je zult nog steeds veel van je tijd moeten besteden aan serviceopdrachten.
Het maakt niet uit welk van de twee carrièrepaden je kiest – freelance of vaste aanstelling – je eerste stap is het creëren van een portfolio. Je moet teksten verzamelen om ze aan je toekomstige opdrachtgevers te tonen. Je kunt beginnen met het schrijven van enkele artikelen of zelfs besluiten om een blog te starten. Je plek op het net is een geweldige manier om je vaardigheden en enthousiasme te tonen – het is je digitale visitekaartje. Je moet zichtbaar en vindbaar zijn, goede kwaliteitstekst creëren en je zult het publiek hebben.
Momenteel geven opdrachtgevers steeds minder om ervaring, cursussen of het aantal voltooide projecten. Ze waarderen de enthousiasme en bereidheid van de kandidaat om te werken. Dit betekent dat de cv moet worden vergezeld door een portfolio van teksten die de vaardigheden van de kandidaat tonen, niet noodzakelijkerwijs zijn foto.
Waar kun je nog meer kennis over het copywritingproces opdoen? Toegang tot kennis is vandaag de dag geen probleem, de meeste eenvoudige en algemene informatie is op het internet te vinden. Er zijn veel podcasts, films, e-books of videofilms op het internet die nuttige adviezen, tips en aanwijzingen bieden.
Het is de moeite waard om de sociale media-accounts van bekende makers te volgen, die al succes hebben behaald. Ze delen vaak hun waardevolle inzichten met anderen en geven nuttige adviezen.
Bovendien zijn er veel goede boeken over copywriting en SEO-marketing beschikbaar op de markt. Probeer enkele van hen te vinden, maar onthoud dat dit slechts de eerste stap is naar een copywritingcarrière. Wat hier het belangrijkst is, is de praktijk.
Als je nog steeds denkt aan het worden van een copywriter, probeer dan de lijst met kenmerken te controleren die elke goede copywriter zou moeten hebben. Deze eigenschappen zijn noodzakelijk om op de baan te kunnen blijven. De concurrentie is enorm, dus zelfs als het niet moeilijk is om copywriter te worden, kan het moeilijk zijn om succesvol te zijn en een vast inkomen te hebben. Controleer of je alles hebt wat vereist is.
Het vermogen om gedachten in woorden om te zetten is een van de eerste en belangrijkste vereisten om copywriter te worden. Het talent dat je hebt, moet worden aangescherpt en ontwikkeld, onderschat de noodzaak van constante oefening niet.
Wat klanten verwachten is kwaliteit. Je kunt geen kwaliteit bieden zonder hard werken, toewijding en ijver. Inhoud van lage kwaliteit levert niet het verwachte resultaat op. Een dergelijke tekst kan het imago van het bedrijf als expert verzwakken, daarom moet de copywriter alle opdrachten met ijver en eerlijkheid behandelen.
Rijke ervaringen, een groot aantal gelezen boeken of kennis over de zaken die momenteel trendy zijn, helpen bij het creëren van inhoud van goede kwaliteit.
Het is een van de belangrijkste kenmerken van een goede werknemer, niet alleen een goede copywriter. De schrijver moet in staat zijn om onafhankelijk onderzoek uit te voeren en weloverwogen beslissingen te nemen met betrekking tot zijn taken. Tijdens de samenwerking met de klant of het bureau krijgt de auteur slechts het onderwerp en enkele richtlijnen, de rest hangt van hem af – niemand zal hem vertellen hoe hij zijn teksten moet schrijven.
Alle inhoud is gemaakt voor iemand. Elk merk heeft zijn doelgroep. Het maakt niet uit of men een blogpost of een advertentie schrijft, een copywriter moet in staat zijn zijn lezer en zijn behoeften te begrijpen.
Een copywriter moet het vermogen hebben om creatief te denken. Nieuwe ideeën, nieuwe thema’s, nieuwe inhoud – dit alles vereist een bepaalde hoeveelheid creatieve benadering.
Hoe word je een copywriter? Steeds meer mensen dromen ervan om auteur te worden. Het kan een winstgevende baan zijn als je maar ijverig, creatief en getalenteerd bent. Copywritingtaken kunnen op afstand worden uitgevoerd, ze vereisen geen specifieke opleiding of kennis. Schrijven kan jouw weg naar succes zijn, aarzel niet en probeer het en verander je loopbaanpad.
Nu weet je hoe je een copywriter kunt worden. Lees ook: SEO copywriting – 7 dingen om te onthouden bij het creëren van SEO-vriendelijke inhoud
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…