Het starten van een nieuwe onderneming brengt altijd een bepaald risico van falen met zich mee. Zelfs het best ontworpen plan kan in sommige gevallen de verwachte resultaten niet opleveren. Hoe kun je dus controleren of je bedrijf zich goed ontwikkelt? Leer de basismethoden die ondernemers in staat stellen om hun eigen voortgang bij te houden. Lees verder.
Wanneer een nieuw bedrijf individuele doelen en de tijd voor het bereiken ervan nauwkeurig definieert, is het controleren van de voortgang voornamelijk beperkt tot het verifiëren of de vastgestelde normen op specifieke ontwikkelingsstadia zijn gehaald. De introductie van dergelijke controlepunten vergemakkelijkt het hele proces van bedrijfsmonitoring.
Daarom is het een goed idee om aan het begin van je onderneming een iets bredere kijk te nemen en na te denken over wat je wilt bereiken en wanneer. Hoe specifieker de gestelde doelen, hoe gemakkelijker het zal zijn om te monitoren of we in de juiste richting bewegen en de belangrijkste strategische doelstellingen vervullen. De zogenaamde mijlpalen worden een waardevolle referentie die je de kans geeft om je voortgang in elke fase van het runnen van je bedrijf te beoordelen.
Het moet echter in gedachten worden gehouden dat deze methode grote waakzaamheid, zorgvuldig record-keeping en een realistische beoordeling van de situatie vereist. Elke afwijking van het eerder opgestelde plan moet zo snel mogelijk worden gedetecteerd, om de negatieve gevolgen van eventuele tekortkomingen te verminderen. Tegelijkertijd is de afwezigheid van onnauwkeurigheden synoniem met een correcte, zelfs voorbeeldige bedrijfsontwikkeling, wat de juistheid van de tot nu toe door ondernemers genomen acties bevestigt.
De eerste stadia van nieuwe bedrijven zijn voornamelijk gebaseerd op verkoop en productpromotie alleen. Voordat er meer complexe ontwikkelingsstrategieën kunnen worden geïmplementeerd, moet het bedrijf een kring van loyale en betrokken klanten opbouwen, wat het gemakkelijkst wordt bereikt door hun directe contact met het aanbod.
Door je te concentreren op het stimuleren van de verkoop, is het gemakkelijk om de voortgang via prestaties te monitoren. De toename van het aantal geleverde producten op de markt moet worden gecombineerd met de uitbreiding van het bereik van het merk, wat ook gelijkstaat aan de groei ervan. De methode van het vergelijken van huidige resultaten met statistieken van voorgaande jaren creëert een duidelijk beeld van de huidige bedrijfssituatie, en geeft bovendien aan welke gebieden van het bedrijf verschillende verbeteringen vereisen.
Wanneer recente resultaten duidelijk hoger zijn dan die van voorgaande periodes, kunnen we spreken van de voortgang van het bedrijf. Hoewel een van de meest voorkomende indicatoren die door verschillende bedrijven wordt gebruikt, alleen de verkoop is, kiezen talrijke merken er ook voor om hun activiteiten iets breder te analyseren, wat resulteert in een nauwkeurigere controle van de productiviteit.
Gegenereerde kosten en winsten, statistieken over de verkoop in specifieke regio’s rekening houdend met individuele verkoopkanalen, winstgevendheidsindicatoren, klantenbestand of gegevens om de populariteit van het merk te schatten – al deze aspecten zijn waardevolle referentiepunten voor het evalueren van de voortgang van het bedrijf.
Onder de al genoemde elementen die nauw verband houden met de prestaties van het bedrijf, is het de moeite waard om de rol van de website en de activiteit van het merk op sociale media te benadrukken. De progressieve virtualisatie van consumptie heeft bijgedragen aan een aanzienlijke toename van het belang van het internet in de zakenwereld. Daarom kunnen de virtuele activiteiten van individuele bedrijven niet worden genegeerd bij het evalueren van hun voortgang.
Als nieuwe klanten naar de website worden aangetrokken, groeit de klantenbasis, wat het bereik uitbreidt dat zo belangrijk is voor verdere groei. Zo kan worden geconcludeerd dat een toename van het verkeer op je site een verbetering in de algehele bedrijfssituatie laat zien. Een grondige analyse van klantactiviteit op je website geeft ons de kans om de belangrijkste bronnen van deze bezoeken en de elementen van de site die de aandacht van het publiek bijzonder trekken, te ontdekken.
Als gevolg hiervan krijgt het bedrijf een waardevol hulpmiddel om specifieke elementen en activiteiten te identificeren die de beste resultaten opleveren, wat de effectiviteit van de ingezette marketingstrategie bevestigt. De hoeksteen van het controleren van websiteverkeer is goede analytics. Tegenwoordig zijn er verschillende analytische tools beschikbaar op de markt, zoals Google Analytics, die in korte tijd de ondernemer informatie kunnen geven over de bezochte landingspagina’s, de tijd die erop wordt doorgebracht of de meest frequente verkeersbronnen.
Bijna elk bedrijf begint met de inzet van de oprichter, die vaak, terwijl hij worstelt met de initiële budgettekorten, in staat is om het nodige werk van welke aard dan ook zelf te doen. De veelzijdige vaardigheden van de oprichter maken de zakelijke beginfase veel gemakkelijker, maar naarmate het bedrijf groeit, de groep klanten en de algehele reikwijdte van de kernactiviteiten van het merk uitbreidt, wordt het noodzakelijk om meer werknemers aan te nemen.
De geleidelijke uitbreiding van het initiële team duidt daarom op de ontwikkeling van het hele bedrijf. Succes in het verwerven van klanten en het uitbreiden van het bestaande aanbod stelt nieuwe uitdagingen voor het merk, die moeten worden aangepakt door mensen die daarvoor goed zijn opgeleid. Daarom duidt het proces van werving en vervolgens het aannemen van nieuwe werknemers, vooral die met unieke en gespecialiseerde vaardigheden, op echte vooruitgang in het runnen van een bepaald bedrijf.
Echter, de signalen die wijzen op een significante groei van een bedrijf kunnen niet alleen worden beperkt tot die strikt gerelateerd aan het team dat voor resultaten werkt. Wanneer een merk zich meer gaat bezighouden met verschillende investeringsactiviteiten, betekent dit dat het een zodanige winst genereert dat het, naast het vervullen van de huidige verplichtingen die verband houden met de kernactiviteiten, ook voor de toekomst en aanvullende inkomstenbronnen kan zorgen.
Een ander aspect dat vooruitgang in het runnen van je eigen bedrijf aangeeft, is de manier waarop we de producten die we op de markt aanbieden, leveren. Het openen van nieuwe verkoopkanalen, zowel online als traditioneel, signaleert een groeiende vraag naar je aanbod. Steeds veeleisender klanten verwachten dat bedrijven een gevarieerd aanbod van producten aanbieden, die ze gemakkelijk en handig kunnen kopen via geschikte kanalen.
Een rijk netwerk van online en fysieke winkels verhoogt de tevredenheid van de doelgroep, terwijl het tegelijkertijd nieuwe klanten aantrekt die, verleid door het probleemloze proces van het verwerven van producten, steeds minder geneigd zijn om de verleiding om te kopen te weerstaan. Op deze manier wordt de tot nu toe geboekte bedrijfsvoortgang niet op een bepaald stadium gestopt, maar blijft deze een positieve invloed uitoefenen op de prestaties van het hele bedrijf.
Een goed ontwikkelend bedrijf zou geleidelijk nieuwe klanten moeten aantrekken, zonder zich te beperken tot het onderhouden van relaties met degenen die het al enige tijd heeft bediend. Er zijn veel factoren die een groot aantal kopers aantrekken, zoals een aantrekkelijke prijs, een gevarieerd aanbod dat is afgestemd op individuele voorkeuren, een klantvriendelijke website, gunstige kortingen en promoties of speciale aanbiedingen voor vaste klanten.
Tegenwoordig zijn consumenten de drijvende kracht achter de zakenwereld geworden, waardoor zij en hun tevredenheid over de geleverde diensten de voortgang van het hele merk bepalen. Terugkerende klanten, positieve beoordelingen en talrijke getuigenissen fungeren als een van de meest effectieve en authentieke reclame voor het merk. Daarom is het zo belangrijk om de relaties met kopers voortdurend te versterken, en de ervaringen die voor hen belangrijk zijn, te verfijnen. Zowel gratis communicatie via diverse kanalen als grote transparantie van het bedrijf bouwen een sterkere klantbinding aan bepaalde producten op. Als gevolg hiervan krijgen consumenten ook meer vertrouwen in het bedrijf, waardoor ze het nog actiever aanbevelen op de markt.
Een toestroom van klanten die ook in de toekomst loyaal aan het merk zullen blijven, toont de juiste ontwikkeling van het bedrijf aan. Naarmate je je eigen bedrijf uitbreidt, zou je klantenbestand moeten groeien en steeds weer nieuwe kopers aantrekken. Tevreden consumenten kunnen hun tevredenheid zowel uiten via positieve opmerkingen op de website als via adviezen aan andere gebruikers. Hoe meer mensen praten over de voordelen van de betreffende producten, hoe beter het is voor het merk.
Er zijn veel elementen die op het eerste gezicht de ontwikkeling van een bedrijf aangeven. Afhankelijk van het bedrijf wordt het mogelijk om iets andere belangrijkste determinanten te onderscheiden die de voortgang ervan definiëren. Tijdige uitvoering van vooraf bepaalde doelen, toegenomen activiteit op de website en sociale media, uitbreiding van het bestaande team, diversificatie van de investeringsportefeuille of het vergroten van de klantenbasis – elk van deze indicatoren, samen of afzonderlijk, waarborgt de nauwkeurigheid van de strategische beslissingen die door ondernemers zijn genomen.
Lees ook: Hoe een product te lanceren?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…
Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…
Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…