De wens om een niet-gouvernementele organisatie op te richten die aansluit bij jouw interesses is al lange tijd in je hoofd en je hebt eindelijk besloten om dit doel te realiseren? Als dat zo is, ben je je er zeker van bewust dat je een lange weg te gaan hebt – hoewel de weg ongetwijfeld een gevoel van vervulling biedt. Om succesvol te zijn, heb je echter de steun nodig van teamleden en vrijwilligers die in hetzelfde idee geloven. Wat kun je doen om de beste mensen naar jouw organisatie te trekken? Lees verder om erachter te komen!
Net als bij elke vacature letten mensen die op zoek zijn naar ontwikkelings- en groeimogelijkheden op de gebieden waarin ze een bepaalde NGO zouden ondersteunen, en op basis daarvan maken ze een keuze. Ze willen meteen weten waar ze precies bij betrokken zullen zijn, hoeveel inzet deze taken van hen zullen vereisen en, bovenal, wat ze op deze manier zullen leren. De mogelijkheid om iets nieuws te leren is van bijzonder belang voor vrijwilligers. Ze hopen onmeetbare voordelen te ontvangen in ruil voor hun werk, zoals de ontwikkeling van soft skills, het opdoen van ervaring of netwerkmogelijkheden. Zorg er daarom voor dat je de specifics in je vacature opneemt.
Ongeacht waar je van plan bent hulp te zoeken – van familie en vrienden, via sociale media, op scholen of jeugdorganisaties – je kunt er zeker van zijn dat een groot deel afhangt van hoe je je vrijwilligersadvertentie structureert. Dit type advertentie moet in eenvoudige taal worden geschreven die is afgestemd op de doelgroep en moet bevatten:
De vrijwilligersadvertentie is echt het bekijken waard – het succes van je wervingsinspanningen hangt hiervan af. Immers, het zal niet altijd mogelijk zijn om hulp te krijgen van mensen die je kent of met wie je al hebt samengewerkt. Bij het maken van een advertentie is het daarom de moeite waard om de vaardigheden van mensen te gebruiken die dagelijks met contentcreatie bezig zijn en in staat zijn om de advertentie te structureren op basis van de taal van voordelen.
Er zijn situaties waarin NGO’s vrijwilligers werven, om er vervolgens achter te komen dat ze geen plannen hebben over hoe ze de persoon in de functie moeten inwerken. Inwerken is een fase die zeker van tevoren goed doordacht moet worden, omdat het bepaalt of een vrijwilliger zich comfortabel zal voelen in de organisatie, gemotiveerd zal zijn en langer wil blijven.
Om deze reden is het de moeite waard om training te organiseren of educatieve materialen voor nieuwe vrijwilligers voor te bereiden. Het belangrijkste is echter om alles van tevoren te plannen – niemand houdt ervan om te wachten tot ze eindelijk de nodige kennis en tools krijgen om een effectieve ondersteuning voor de organisatie te worden (vooral degenen die gratis werken).
Het is ook zeer belangrijk om rekening te houden met teamopbouwactiviteiten die zorgen voor het opbouwen van banden tussen individuen. Voor veel vrijwilligers is het cruciaal om in een omgeving te zijn waar ze niet alleen kunnen handelen voor het welzijn van de gemeenschap, maar ook persoonlijke, emotionele en professionele relaties kunnen opbouwen. Om deze reden moet ook het integratieaspect worden verzorgd als onderdeel van de inwerkprocessen.
Vrijwilligers zijn ongetwijfeld de meest waardevolle hulpbron die jouw NGO kan verwerven. Om deze reden is het zo belangrijk om alle inspanningen te leveren om mensen aan te trekken die ambitieus, gemotiveerd, bereid om te helpen en creatief zijn, en bovenal – die in het idee geloven en willen handelen ten behoeve van anderen zonder enige winst. Het moet ook worden herinnerd dat de hele inspanning niet eindigt met de wervingsprocessen zelf. Het is ook belangrijk om vrijwilligers in de NGO te behouden en langer te genieten van de ondersteuning die ze bieden.
Werv vrijwilligers en plan hun werk effectiever met de hulp van Firmbee. Hoe doe je dat? Bewaar een database van alle vrijwilligers samen met belangrijke documenten, volg de wervingsstatussen en controleer de informatiestroom door geselecteerde gebruikers verschillende niveaus van autorisatie te geven. Ons projectmanagementsysteem is gratis beschikbaar voor NGO’s. Bekijk de details.
Lees ook: Effectieve manieren om een NGO te runnen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…