Categories: BlogE-commerce

Hoe te verkopen op Instagram?

Verkopen via sociale media is de laatste tijd een populair fenomeen geworden. Een van de meest populaire portals van dit soort is Instagram. Waarom zou je deze verkoopkanaal overwegen? Hoe verkoop je op Instagram? Als je deze soort platform wilt uitproberen om je verkoopactiviteiten uit te breiden en je wilt de kneepjes van het vak leren, lees dan verder.

Verkopen op Instagram – inhoudsopgave:

  1. Waarom zou je op Instagram verkopen?
  2. Hoe maak je een winkel op Instagram?
  3. Product tagging
  4. Welke advertentiemogelijkheden biedt Instagram?
  5. Wat kan niet op Instagram worden verkocht?

Waarom zou je op Instagram verkopen?

Momenteel zijn er 1 miljard maandelijkse actieve Instagram-gebruikers wereldwijd. De betrokkenheidsgraad is 2,2% — vergeleken met 0,22% op Facebook. De meest actieve leeftijdsgroep is 18-34 jaar oud. Wat betreft geslacht is het percentage meer of minder gelijk verdeeld — 52% van de gebruikers zijn vrouwen, 48% mannen.

Hoe maak je een winkel op Instagram?

Een winkel op Instagram werkt op een vergelijkbaar principe als een winkel op Facebook. Het hele proces omvat het creëren van een geschikte tab voor het bedrijfsprofiel. Gebruikers die zo’n profiel binnenkomen, zien een extra knop “Bekijk winkel“. Dit leidt hen naar de winkel, waar ze kennis kunnen maken met het assortiment. Wanneer je een bepaald product invoert, zie je een knop “Bekijk op site“, die je naar de productkaart in de online winkel brengt.

Het opzetten van een winkel op Instagram is gratis. Om dit te doen, moet je echter aan het volgende voldoen:

  • Het account op Instagram moet zich in een beschikbare marktplaats bevinden,
  • Het bedrijf moet een in aanmerking komend product hebben,
  • Het bedrijf moet voldoen aan de Verkopersovereenkomst en Commerce Geschiktheidseisen,
  • Het bedrijf heeft een website-domein – de website zal worden gebruikt voor verkoop,
  • De Instagram-app is bijgewerkt,
  • Het bedrijfsprofiel heeft een bedrijfsaccountstatus,
  • Het bedrijf heeft een Facebook-pagina die het zal koppelen aan het account op Instagram,
  • Het zakelijke account op Instagram is gekoppeld aan een productcatalogus die beschikbaar is in Facebook Catalogusbeheer of een partner e-commerceplatform zoals Shopify,
  • Het account is geverifieerd — dit kan enkele dagen duren,
  • Een geverifieerd account stelt je in staat om de Winkelen” functie in te schakelen.

Product tagging

Je kunt producten taggen in je berichten en InstaStories. Door op zo’n tag te klikken, worden je klanten direct naar de producttab in de winkel geleid.

Om een product in een bericht te taggen, moet je:

  • een foto uploaden
  • voor publicatie “Foto toevoegen” selecteren,
  • een beschrijving toevoegen,
  • Product taggen” kiezen,
  • op de foto tikken,
  • naar een product zoeken,
  • het gewenste product selecteren,
  • Klaar” drukken,
  • Volgende” drukken,
  • Delen” klikken.

Als je een aankoopsticker wilt toevoegen, selecteer dan een afbeelding, maar voordat je publiceert:

  • tik op het stickericoon, dat zichtbaar is in de rechterbovenhoek,
  • selecteer de sticker van het product uit de tray,
  • selecteer het product dat je wilt benadrukken uit de catalogus,
  • plaats de sticker van het product op de plek waar deze in de relatie zal verschijnen,
  • de kleur van de productstickertekst kan worden veranderd door de sticker aan te raken,
  • deel de relatie.

Welke advertentiemogelijkheden biedt Instagram?

Instagram — als een volwaardig onderdeel van het advertentie-ecosysteem van Facebook — gebruikt dezelfde geavanceerde advertentietools. Dit betekent dat campagnes kunnen worden geconfigureerd, weergegeven en gemonitord via de Facebook Ads Manager (dus om advertenties op Instagram uit te zenden, heb je een Facebook-pagina nodig).

Alles is trouwens vergelijkbaar: stel gewoon je advertentiedoel, doelgroep en advertentieformaat in de Ads Manager in, stel een budget in en geef een impressietijd op. Wanneer je advertentie is goedgekeurd, is deze klaar voor uitzending, het systeem zal een automatische melding sturen.

Instagram biedt veel advertentieopties:

  • Advertenties in Stories
  • Advertenties in de vorm van foto’s
  • Video-advertenties
  • Carrousel-advertenties
  • Advertenties in de vorm van collecties
  • Advertenties in de “Verkennen” sectie
  • Advertenties op IGTV
  • Productadvertenties op Instagram
  • Elke advertentietype dient verschillende zakelijke doeleinden en heeft verschillende call-to-action (CTA) opties.

Wat kan niet op Instagram worden verkocht?

De lijst van verboden materialen om te verkopen is dezelfde als voor Facebook. Onder andere mag je geen: dieren, alcohol, wapens, medische producten, enz. verkopen. De volledige lijst is beschikbaar via deze link.

Bekijk hoe je op Facebook kunt verkopen en hoe je op Pinterest kunt verkopen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Hoe word je de CEO van het bedrijf? 3 gemakkelijke ideeën om dichter bij de rol te komen…

Weet je hoe je de CEO van het bedrijf kunt worden? Veel mensen dromen aan…

8 minutes ago

Hoe schrijf je een goede probleemstelling voor je startup?

De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het…

2 hours ago

De rol van een chief innovation officer in een bedrijf

Iedereen die betrokken is bij enige vorm van bedrijf weet dat het gebrek aan groei…

4 hours ago

2 efficiënte werkmodellen – hybride remote werk en remote werk – en hoe je ze voor jouw voordeel kunt aanpassen

Hybride remote werk en remote werk zijn twee onderscheidende werkmodellen die worden gebruikt om een…

5 hours ago

Wat is job crafting en wat zijn de voordelen ervan?

Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…

7 hours ago

Leiderschapsstijl van millennials

Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…

8 hours ago