Innovatieve ideeën worden vaak geassocieerd met startups. Er zijn steeds meer jonge bedrijven die op de internationale markt opereren. In 2021 overschreden de wereldwijde investeringsuitgaven in startups $643 miljard en waren tien keer hoger dan een decennium eerder. Ze stegen ook met 92% vergeleken met 2020.
Om investeerders te vinden, moet je ze een specifiek bedrijfsidee presenteren, bijvoorbeeld een ongewoon product of een unieke dienst die tot nu toe niet op de markt is geweest.
Waar kun je zoeken naar bedrijfsideeën? Het antwoord is kort: overal. Ze zijn om ons heen, en er zijn verschillende plaatsen om te beginnen met zoeken.
Probeer nieuwe mensen te ontmoeten en leer hun problemen en dromen kennen. Op deze manier identificeer je hiaten op de markt. Reizen en nieuwe plaatsen verkennen, evenals het lezen van tijdschriften, blogs en boeken in verschillende vakgebieden, kan ook een goede stimulans zijn. Ook het analyseren van al bestaande oplossingen zal je helpen een niche te vinden die later kan worden ontwikkeld.
Bronnen van bedrijfsideeën:
Het lijkt erop dat het antwoord op bovenstaande vraag voor de hand ligt. Maar ben je zeker? Waarom moet een bedrijfsidee origineel zijn? Zoals eerder vermeld, tonen verschillende voorbeelden aan dat ideeën die verwijzen naar al bestaande bedrijven succesvol kunnen zijn. Het gaat uiteraard niet alleen om het kopiëren van oplossingen, maar om ze op een creatieve manier te benaderen.
Kijk naar moderne technologische giganten: voor Google was er Yahoo (wie herinnert het zich vandaag de dag nog?), voor Facebook was er Classmate, enzovoort. Het feit dat er al een product met een vergelijkbaar concept bestaat betekent niet dat je het idee moet opgeven. De concurrerende oplossingen moeten echter zo worden verwerkt dat unieke concepten kunnen ontstaan.
Als je een briljant bedrijfsidee hebt gevonden, moet je controleren of je daadwerkelijk gelijk hebt. Je moet beginnen met het schatten van de waarde ervan. Hoe doe je dat? Ten eerste, houd er rekening mee dat ideeën niets waard zijn tenzij ze worden uitgevoerd. Een tabel gemaakt door Derek Sivers, een muzikant, programmeur en zakelijke motivator, kan worden gebruikt om te beoordelen hoeveel je idee kan opleveren.
Hoe gebruik je deze tabel? Laten we aannemen dat je een geweldig idee hebt, maar het niet nastreeft. Volgens de tabel is zo’n idee slechts 20 USD waard (20 x 1 USD). Zelfs een zwak idee is meer waard zolang het wordt geïmplementeerd (1.000 USD). Het is duidelijk dat je niet alleen op deze tabel kunt vertrouwen, maar het kan je in ieder geval een overzicht geven.
Voordat een idee kan worden geïmplementeerd, moet het worden geverifieerd. Je moet controleren of het product echt voldoet aan de behoeften van de klant, en of de klant bereid is de exacte prijs te betalen. In een traditionele zakelijke benadering is een SWOT-analyse noodzakelijk. Een solide businessplan en grondig marktonderzoek zullen ook van pas komen.
Andere manieren om een bedrijfsidee te valideren zijn als volgt:
Het vinden van een geweldig bedrijfsconcept is slechts een startpunt. Als het niet goed wordt uitgevoerd, zal zelfs het beste idee slechts een idee blijven. Het is noodzakelijk om het te verifiëren en vervolgens een financieringsbron te vinden. Dit is echter een onderwerp voor een apart artikel.
Je weet nu al hoe je een bedrijfsidee kunt vinden. Lees ook:Startup marketingstrategie.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het…
Iedereen die betrokken is bij enige vorm van bedrijf weet dat het gebrek aan groei…
Hybride remote werk en remote werk zijn twee onderscheidende werkmodellen die worden gebruikt om een…
Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun…
Elke generatie heeft bepaalde eigenschappen en waarden die haar unieke karakter vormen. Dit is deels…
Het is een nachtmerrie voor veel potentiële ondernemers om te horen dat hun startup-idee al…