Glocalisatie is een term die twee woorden combineert: globalisering en lokalisatie. De snelle ontwikkeling van technologieën heeft aanzienlijk bijgedragen aan globalisering. In de zakenwereld zien we wereldwijde trends die een verenigd beeld van massaconsumenten creëren. Ondanks de vergelijkbare koopgedragingen van verschillende groepen, is de samenleving nog steeds heterogeen, en de juiste aanpassing van het aanbod aan de lokale behoeften is een sterke onderhandelingschip voor bedrijven die hun activiteiten over de hele wereld uitvoeren.
Glocalisatie – inhoudsopgave:
Wat is glocalisatie?
Om de aard van globalisering te begrijpen, moet men onderscheid maken tussen twee soorten markten, de globale en de lokale. Volgend de naam, is de globale activiteit gebaseerd op het afschudden van de beperkingen en verbondenheid met de directe omgeving. Maar in overeenstemming met het idee van glocalisatie moeten bedrijven die hun activiteiten naar de hele wereld uitbreiden nog meer zorg dragen voor de lokale aanpassing van de aangeboden producten.
Het proces van glocalisatie kan worden gedefinieerd als de verbinding en wederzijdse doordringing van globale en lokale markten. Merken zijn herkenbaar omdat het bedrijf in veel verschillende landen opereert, maar de sleutel tot het echte succes van het bedrijf is het begrijpen van de verschillen tussen klantgroepen en het gebruik van deze kennis om een aanbod te creëren dat overeenkomt met lokale normen en tradities.
Dankzij globalisering wordt het product dat wereldwijd wordt gebruikt nog unieker voor de specifieke doelgroepen. Lokale aanpassingen veranderen de essentie van het gegeven product niet, maar de gepersonaliseerde promotie weerspiegelt nog meer de voorkeuren van de consumenten.
Denk globaal, handel lokaal
Internationale uitbreiding van merken stelt hen in staat een breed publiek te bereiken, wat de resultaten van het hele bedrijf positief verhoogt. Maar het volgen van het verenigde wereldbeeld leidt tot een overmatige homogenisering van de economie, door lokale klanten te negeren.
Glocalisatie opent de ogen van ondernemers voor de behoeften van specifieke groepen, terwijl het tegelijkertijd de essentie van het belang van de culturele referenties van de samenleving benadrukt. Als gevolg hiervan brengt een dergelijke benadering voordelen voor zowel het bedrijf als de kopers.
Een grondige analyse van de traditie en behoeften stelt bedrijven in staat om bijna ideale producten te produceren die voldoen aan de individuele vereisten van de gegeven gemeenschap. Bovendien raakt een goed doordachte marketingcampagne, gericht op de belangrijkste behoeften, de harten van klanten en overtuigt hen om voor het specifieke merk te kiezen. Aan de andere kant ontvangt de koper meer gepersonaliseerde producten, die naast het voldoen aan de basisverwachtingen overeenkomen met zijn cultuur en traditie.
Voorbeelden van glocalisatie
Een van de meest herkenbare merken die het idee van glocalisatie volgt, is McDonald’s. Het netwerk van fastfoodrestaurants is al vele jaren actief op de markt en opent nieuwe vestigingen over de hele wereld. In plaats van een uniform menu op elke locatie aan te bieden, besloot McDonald’s om diverse producten in te voeren die passen bij de cultuur van de specifieke regio’s. Een speciaal menu dat rekening houdt met de culinaire voorkeuren van verschillende landen, en daarom is McArabia Chicken beschikbaar in de Arabische landen, McLobster is te vinden in Canada, McItaly is in Italië, terwijl McBeer in Duitsland kan worden gekocht.
Vergelijkbare strategieën worden gebruikt door bekende ketens zoals TacoBells of Starbucks, die zich op de markt onderscheiden door een menu te creëren dat is aangepast aan de lokale smaken en het interieurontwerp dat overeenkomt met de specifieke culturen.
Een interessant voorbeeld van dezelfde regel is Coca-Cola, waarvan het succes te danken is aan glocalisatie. De commercial “Pearl of the Orient”, gericht op de inwoners van de Filippijnen, verwierf in 1955 een uitstekende populariteit. Het merk concentreerde zijn inspanningen op de Filippijnse cultuur en zijn uniciteit, wat het merk in staat stelde de waardering van de lokale gemeenschap te krijgen en de vraag naar de drank te verhogen.
Er zijn voorbeelden van glocalisatie die niet beperkt zijn tot de gastronomische sector. Een internationaal netwerk van winkels, Walmart, richt zich op het bieden van de beste winkelervaringen aan klanten, door rekening te houden met culturele verschillen en de door verschillende nationaliteiten geprefereerde service-stijlen.
Het merk Whirlpool, om te voldoen aan de verwachtingen van zijn doelgroepen, creëert producten met inachtneming van culturele verschillen. Bijvoorbeeld, bij het ontwikkelen van hun activiteiten op de Indiase markt, heeft het bedrijf een aangepaste wasmachine voorgesteld die sari en andere lange materialen kan wassen zonder het risico dat de stof in de machine verstrikt raakt.
Samenvatting
Waarom is het voordelig om het idee van glocalisatie te volgen? Glocalisatie stelt ondernemers in staat de behoeften van specifieke klantgroepen te begrijpen, door de essentie van het belang van de culturele referenties van de samenleving te benadrukken. Als gevolg hiervan brengt een dergelijke benadering voordelen voor het bedrijf en de kopers.
Lees ook: Wereldwijde leiderschapstrends in het bedrijfsleven voor 2022 en 2023
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.