Categories: BlogScrum Gids

Scrum Gids | 22. Acceptatiecriteria voor User Stories

User Story is een techniek die bedrijven in staat stelt om producten en diensten te leveren die maximaal voldoen aan de behoeften van de klant. Acceptatiecriteria voor User Story verbeteren de beoordeling van nieuwe productfunctionaliteiten vanuit het perspectief van de gebruiker.

User Story Acceptatiecriteria – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Hoe formuleer je User Story Acceptatiecriteria?
  3. User Story Acceptatiecriteria vs. Definitie van Voltooid
  4. Samenvatting

Inleiding

We hebben User Story en de problemen die moeten worden aangepakt bij de creatie ervan behandeld in vorige artikelen. Vandaag zullen we ons echter richten op de acceptatiecriteria voor User Story.

De acceptatiecriteria moeten deze richtlijnen volgen:

  • beschrijf de nieuwe en verbeterde functionaliteit van het product vanuit het perspectief van de gebruiker
  • uniek zijn voor elke User Story

De officiële Scrum Guide definieert User Story en de acceptatiecriteria niet. Ze zijn optioneel, maar zeer gebruikelijke elementen van Scrum-werk. Toch, om de nieuwsgierigheid van onze lezers te bevredigen, zullen we ze beschrijven als: De voorwaarden waaraan een productverbetering moet voldoen tijdens een bepaalde Sprint om goedkeuring van de gebruiker te krijgen.

Hoe formuleer je User Story Acceptatiecriteria?

Een goed geschreven User Story bevat een duidelijke beschrijving van de context of situatie waar het om gaat, en voldoet daarmee aan de acceptatiecriteria. Toch is het slechts een korte zin, te vaag en ambigu om de noodzakelijke overwegingen eenvoudig aan te geven.

Duidelijkheid en toegankelijkheid van acceptatiecriteria

Daarom, om ambiguïteiten te voorkomen, voer en registreer een gedetailleerd gesprek met de klant om het doel van de geïmplementeerde oplossing te bepalen. Vergeet niet dat de uiteindelijke formulering van de acceptatiecriteria toebehoort aan de Product Owner.

Schrijf ze op samen met de criteria van de User Story vóór de Sprint Planning. Elk lid van het Scrum Team moet het lezen en bevestigen dat ze de acceptatiecriteria van de User Story begrijpen en ermee instemmen. Gewoonlijk staan de acceptatiecriteria op de andere kant van de User Story-kaart.

Goed geformuleerde acceptatiecriteria stellen de gebruiker in staat om te controleren of het testen van de User Story volgt uit de beschrijving. De criteria kunnen de vorm aannemen van een checklist met opsommingstekens om aan te vinken wanneer deze zijn voltooid tijdens de producttesting aan het einde van een Sprint.

De zaak is eenvoudig als de werking van het product transparant is voor de gebruiker. Hoe complexer het product, hoe moeilijker het wordt om te testen. Neem complexe software of grootschalige diensten. Daarom is het in de meeste gevallen een nuttig hulpmiddel om de User Story te valideren door een acceptatietest voor te bereiden.

Acceptatietest

Als je besluit een acceptatietest te ontwikkelen, schrijf deze dan op de andere kant van de kaart met de User Story. Later kan het Scrum Team of een extern QA-team deze uitvoeren.

De test moet in de eerste plaats een duidelijke verklaring bevatten of het product de test niet doorstaat of slaagt. Het mag geen percentageverklaringen of tussentijdse evaluaties bevatten.

Als de User Story meer dan één acceptatiecriterium heeft, vereist elk apart testen. Op deze manier is het veel gemakkelijker om te bepalen welke productfunctionaliteit verbetering of verfijning nodig heeft en is het vooral belangrijk als nieuwe functionaliteiten die in de User Story zijn opgenomen elkaar overlappen of onafhankelijk van elkaar zijn.

User Story Acceptatiecriteria vs. Definitie van Voltooid

De Definitie van Voltooid is een integraal onderdeel van werken in Scrum, wat het technische equivalent is van acceptatiecriteria. Je moet deze twee echter niet verwarren, omdat ze verschillende verplichtingen aanduiden. Wat de Definitie van Voltooid is, en hoe en wanneer deze te formuleren is een kwestie die we in een apart bericht hebben behandeld.

Hier zullen we alleen vermelden dat de Definitie van Voltooid een duidelijke en transparante beschrijving is van de verwachte staat van het product na de voltooiing van de Increment in de Product Backlog. Het beschrijft de verbeteringen die zijn aangebracht binnen de Increment. Dit staat in contrast met het acceptatiecriterium dat overeenkomt met de User Story, die de productfunctionaliteit beschrijft die tijdens de laatste Sprint is gecreëerd zoals deze door de klant wordt waargenomen.

Neem bijvoorbeeld deze User Story met de inhoud:

Als een ingelogde klant van een online winkel wil ik met één klik een toverstok kopen.

De Definitie van Voltooid voor de bovenstaande User Story kan het volgende omvatten:

  • de creatie van een inlogpaneel voor winkelklanten
  • integratie van het betalingssysteem
  • het toevoegen van de knop voor directe betaling aan de productpagina-sjabloon

Aan de andere kant bevatten de acceptatiecriteria van de klant:

  • de mogelijkheid om in te loggen op de winkel
  • de mogelijkheid om een standaard betaalmethode te definiëren
  • werkende “Koop nu” knop voor het product “toverstok”

Samenvatting

De acceptatiecriteria zijn een set voorwaarden die functioneren als een manier om de implementatie van de User Story te evalueren. Door de nieuwe en verbeterde productprestaties vanuit het perspectief van de gebruiker te beschrijven, wordt deze methode een effectief hulpmiddel voor het werken met de klant. Het presenteert de prestaties van het Scrum Team vanuit het perspectief van de gebruiker.

Goed geformuleerde acceptatiecriteria, bijvoorbeeld in de vorm van een acceptatietest, stellen ons ook in staat om tijdens een Sprint te controleren of de gecreëerde functionaliteit bijdraagt aan het voldoen aan de klantbehoeften.

Acceptatiecriteria verschillen van de Definitie van Voltooid voornamelijk in het perspectief dat ze innemen bij de uitdrukking. Ze bevatten geen beschrijving van technische vereisten waaraan de nieuwe oplossing moet voldoen, maar alleen de functionaliteiten die het product moet hebben na het actualiseren van de nieuwe User Story.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

Merkstrategie voor startups. Visuele merkidentiteit

Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die…

1 hour ago

Offshoring versus inshoring. Welke te kiezen?

Wat zijn offshoring en inshoring? Dynamische veranderingen in de wereldeconomie en globaliseringsprocessen beïnvloeden de werking…

3 hours ago

Hoe identificeer je jouw leiderschapsstijl?

Teamleiders worden meestal (of zouden in ieder geval moeten worden) mensen met uitzonderlijke vaardigheden -…

5 hours ago

JavaScript-functies. Deel 7 JavaScript-cursus van Beginner tot Gevorderd in 10 blogposts

Dit is deel 7 van de JavaScript blogpostserie die je van beginner naar gevorderd zal…

7 hours ago

Hoe Agile-methodologie te gebruiken voor freelanceprojecten?

Wat is Agile? Hoe gebruik je de Agile-methodologie voor freelanceprojecten? Lees het artikel om meer…

9 hours ago

Data-analyse in UX-onderzoek | UX-onderzoek #33

Weet je welke rol data-analyse speelt in UX-onderzoek? Vandaag willen we ons richten op de…

11 hours ago