Categories: Blog

E-commerce automatisering. 5 gebieden van e-commerce die het waard zijn om te automatiseren met behulp van kunstmatige intelligentie | AI in e-commerce #1

Personalisatie van e-commerce winkelen

Het personaliseren van de winkelervaring is het nummer één, of het belangrijkste, gebied dat het waard is om te automatiseren met behulp van kunstmatige intelligentie. Klanten waarderen op maat gemaakte aanbiedingen, terwijl handmatige personalisatie van aanbiedingen in middelgrote e-commerce simpelweg niet haalbaar is.

Een voorbeeld van een winkel die AI effectief gebruikt om aanbiedingen te personaliseren is Modivo.co.uk. Machine learning-algoritmen analyseren de aankoopgeschiedenis en voorkeuren van een klant om producten voor te stellen die hen mogelijk interesseren. Dit soort personalisatie vergroot niet alleen de kans op aankoop, maar heeft ook een positieve impact op klantloyaliteit.

Een voorbeeld van een tool die kunstmatige intelligentie gebruikt om de winkelervaring te personaliseren en die je in je winkel kunt gebruiken is Segmentify. Het is een platform dat machine learning-algoritmen gebruikt om gebruikersgedrag en aankoopgeschiedenis te analyseren. Dit stelt winkels in staat om gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen, zoals in het geval van Modivo.co.uk.

Bron: Segmentify (https://segmentify.com/)

Segmentify integreert met verschillende e-commerceplatforms, zoals Shopify, Magento, WooCommerce en PrestaShop. Segmentify biedt ook een API en SDK om met elk systeem te integreren. Het wordt momenteel gebruikt door meer dan 250 bedrijven in 40 landen, en het belangrijkste doel is om een gepersonaliseerde ervaring voor elke klant te creëren.

Segmentify gebruikt een reeks machine learning-algoritmen voor dit doel, die leren van enorme hoeveelheden gegevens totdat ze zelfstandig beslissingen en aanbevelingen kunnen doen. Dit zijn vergelijkbare technologieën als die gebruikt door Netflix om de volgende serie aan te bevelen en Amazon om de volgende aankoop voor te stellen.

E-commerce automatisering – prijsstelling van producten

Dynamische prijsstrategieën op basis van AI-algoritmen monitoren de prijzen van concurrenten en analyseren marktvariabelen zoals vraag en aanbod. Ze maken flexibele en automatische prijsaanpassingen mogelijk. Hierdoor kunnen online winkels hun marges en winsten optimaliseren in reactie op de huidige marktomstandigheden.

Om de prijsstelling van producten te automatiseren, kun je Prisync proberen. Het is een realtime monitoringtool voor concurrentieprijzen die AI-technologie gebruikt om markttrends te analyseren, zodat je de prijzen in je winkel dynamisch kunt aanpassen.

Onder andere dingen stelt Prisync je in staat om handmatig of in bulk de webadressen van concurrenten toe te voegen, voor elk product. De tool werkt prijzen en productbeschikbaarheid drie keer per dag bij en presenteert deze in het dashboard.

Bron: Prisync (https://prisync.com/)

Prisync past geavanceerde machine learning-algoritmen toe om gepersonaliseerde prijsaanbevelingen te doen en de winstmarges te optimaliseren. Als je klaar bent voor automatisering, kun je ook automatische prijswijzigingen instellen afhankelijk van gedefinieerde bedrijfsregels.

Geavanceerde e-commerce automatisering klantenservice

AI-gebaseerde chatbots, zoals die gebruikt door Allegro, vergemakkelijken e-commerce automatisering op het gebied van klantenservice. Door de sentiment en context van klantvragen te analyseren, kunnen ze antwoorden geven die meer gepersonaliseerd en relevant zijn.

Als je op zoek bent naar een geavanceerde automatiseringstool voor klantenservice, komt Intercom te hulp. Het is een platform dat AI gebruikt om klantcommunicatie te automatiseren, klantensentiment te analyseren en gepersonaliseerde antwoorden op hun vragen te geven. Het maakt ook naadloos schakelen naar een consultantgesprek en multi-platform automatisering mogelijk, inclusief mailen, klantonboarding en meer.

Bron: Intercom (https://www.intercom.com/fin)

Vanuit het perspectief van e-commerce automatisering is een van de meest interessante modules van Intercom Fin, kunstmatige intelligentie gebaseerd op de taalmodellen van OpenAI die complexe problemen oplost en veilige en nauwkeurige antwoorden op klantvragen biedt. Fin vereist geen training, je hoeft het alleen maar naar de bron van de ondersteuningsinhoud te wijzen, en het zal deze zelfstandig analyseren en gebruiken om met klanten te communiceren. Fin kan ook moeilijkere vragen doorsturen naar het menselijke ondersteuningsteam.

Ook zeer praktisch is de Product Tours module die klanten introduceert in hoe de winkel werkt. Dit is een tool voor het creëren en lanceren van interactieve producttutorials die klanten helpen om beter kennis te maken met en gebruik te maken van e-commerce aanbiedingen. Product Tours stelt je in staat om gepersonaliseerde tracks te creëren voor verschillende klantsegmenten, animaties en uitdagingen toe te voegen, en de effectiviteit van de tutorials te meten.

E-commerce automatisering van documentverwerking

Een grote hoofdpijn voor e-commerce eigenaren is het creëren en afhandelen van documenten, zoals facturen, bestellingen en verzenddocumenten. Ondertussen is hun efficiënte verwerking cruciaal voor de soepelheid van bedrijfsprocessen. Natural Language Processing (NLP) technologieën spelen hier een belangrijke rol, door de herkenning en verwerking van documenten te automatiseren.

Rossum Elis is een van de automatische documentverwerkingsplatforms die geavanceerde NLP-technologieën gebruikt. Met deze tool kunnen online winkels automatisch gegevens extraheren uit verschillende documenten, zoals facturen en bestellingen, waardoor de verwerking aanzienlijk wordt versneld en menselijke fouten worden geëlimineerd.

Bron: Rossum Elis, (https://rossum.ai/)

Rossum Elis kan de structuur van een document herkennen, belangrijke informatie identificeren en deze omzetten in gestructureerde gegevens, klaar voor verdere verwerking in de systemen van de winkel.

5. virtuele winkelassistenten voor e-commerce

E-commerce automatiseringen die het winkelproces vergemakkelijken, verbeteren de klantervaring (CUX) aanzienlijk. Een van de populairste oplossingen zijn virtuele winkelassistenten. Ze maken niet alleen gesprekken mogelijk, maar helpen klanten ook proactief bij het doen van aankopen of verwijzen hen naar een consultant.

Drift is een platform dat is ontworpen om gesprekken te personaliseren in elke fase van het aankooptraject van een klant. Het beschikt over Conversational AI, gebaseerd op OpenAI-oplossingen, die kan worden gebruikt in klantenservice en marketing.

Bron: Drift.com (https://gethelp.drift.com/s/article/What-is-Conversational-AI)

Drift stelt je in staat om bezoekers te kwalificeren en om te zetten, een kwaliteitsverkoopfunnel op te bouwen, klantenondersteuning te bieden en de generatie van kwaliteitsleads te vergemakkelijken, de marketing- en verkoop efficiëntie te verbeteren en klantenservice te automatiseren.

Samenvatting

Van personalisatie en prijsstelling tot klantenservice, documentverwerking en winkelgezelschap. AI-gebaseerde e-commerce automatisering biedt operationele efficiëntie en concurrentievoordeel, waardoor het centraal staat in strategische e-commerce beslissingen.

Echter, zelfs in een tijdperk van toenemende automatisering, is het de moeite waard om de waarde van persoonlijk contact met klanten te onthouden. Zoals altijd in het bedrijfsleven zal het balanceren van deze twee aspecten de sleutel zijn. Er is geen twijfel dat AI-technologieën hun uitbreiding in e-commerce zullen voortzetten. Toch zijn het de ondernemers die ze vakkundig integreren met persoonlijke interactie die het meest waarschijnlijk een concurrentievoordeel zullen behalen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

Share
Published by
Robert Whitney

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

3 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago