Categories: BlogFreelancen

Een bedrijf runnen op YouTube: Doelgericht YouTube-kanaal

De afgelopen jaren behoren ongetwijfeld tot content en video. YouTube registreert elke maand meer dan 2 miljard bezoeken van ingelogde gebruikers. Het is dus een effectieve manier om zaken te doen of meer potentiële klanten te bereiken. Maar laten we onszelf niet voor de gek houden – je kunt niet iedereen bereiken, dus is het het meest logisch om je inspanningen te richten op het bereiken van de groep die geïnteresseerd is in de content die je presenteert. Hoe ga je te werk om mijn YouTube-kanaal te targeten?

Targeting YouTube-kanaal – inhoudsopgave:

  1. Targeting YouTube-kanaal of content op maat van de kijker
  2. Hoe bepaal je je publiek?
  3. YouTube-targeting in de praktijk – hoe geselecteerde kijkers te bereiken
  4. Remarketing – of hoe kijkers naar je andere content te trekken
  5. Belangrijke vragen – Targeting YouTube-kanaal

Targeting YouTube-kanaal of content op maat van de kijker

Niet elke kijker zal worden aangetrokken door de onderwerpen van je kanaal of de manier waarop je het runt. Content zoals advies, analyses, interviews of columns zal waarschijnlijk een ander publiek hebben dan sketches, grappen of humoristische content. Je zult verschillende content creëren, verschillend voor jongeren en voor meer volwassen doelgroepen – hoewel er natuurlijk uitzonderingen op deze regel zijn.

YouTube-targeting is een functie die in het platform is ingebouwd om precies te bepalen niet alleen wie, maar ook wanneer links en marketingmaterialen voor jouw content of kanaal zelf zullen verschijnen.

Belangrijker dan de beschikbare technische oplossingen blijkt een nauwkeurig actieplan – om de groep die geïnteresseerd is in de gemaakte content volledig te definiëren en te bereiken. Zorgvuldige planning van wie en hoe je gaat bereiken, stelt je in staat om onnodige kosten te vermijden en de groep die je aantrekkelijk kunt aanbieden, nauwkeurig te targeten.

Hoe bepaal je je publiek?

Google’s voorgestelde “Audience Targeting Methods” en presenteerde een geweldige richtlijn over waar je op moet letten bij het maken van een plan en het bepalen van je doelgroep. De eigenaar van YouTube vertelt ons om het volgende in overweging te nemen:

  • demografie – d.w.z. leeftijd, geslacht, het inkomen van het gezin dat je wilt bereiken of kinderen die je hebt. Rekening houdend met gedetailleerde gegevens over de gebruikers van het portaal (zoals rekening houdend met gemeenschappelijke kenmerken – eigendom, woonplaats, professionele of educatieve activiteit) zorgt voor een betere selectie van de optimale groep,
  • interesse – dit is een van de belangrijkste elementen die zich vertaalt in belang in de content die je aanbiedt, evenals de diensten of producten die je adverteert. YouTube heeft tools om doelgroepen te zoeken en te targeten die geïnteresseerd zijn in materiaal over vergelijkbare onderwerpen (zelfs buiten het YouTube-platform).
  • levensgebeurtenissen – sommige materialen (bijv. over verhuizen, het zoeken naar een nieuwe baan of het renoveren van een appartement) zullen mensen aanspreken die zich in een specifieke situatie bevinden – op dit moment. Dus als je dit soort content maakt of producten promoot die op een specifiek moment nuttig kunnen zijn, is het een goed idee om deze kwesties in overweging te nemen bij het voorbereiden van je marketingcampagne,
  • bekeken content – het is zeer waarschijnlijk dat een gebruiker die al vergelijkbare video’s op het YouTube-platform heeft bekeken, graag wil zien wat je verder aanbiedt,
  • remarketing – dat wil zeggen, het bereiken van kijkers die al enige interactie hebben gehad met je kanaal of content die je buiten het platform creëert – vooral als je een Google-account gebruikt, zal het mogelijk zijn om bezoekers naar YouTube te redirecten.

YouTube-targeting in de praktijk – hoe geselecteerde kijkers te bereiken

Als je al weet wie je wilt bereiken met je content, heb je de kans om optimaal gebruik te maken van het potentieel dat het platform biedt. YouTube laat je beslissen waar je wilt dat je advertenties verschijnen om mensen aan te moedigen je video of profiel te bezoeken. Je kunt kiezen op welke kanalen, blogs, apps of websites je advertenties zullen verschijnen.

Marketing op YouTube stelt je in staat om je content te adverteren op de homepage van een populaire website of blog – niet alleen in video’s op het platform zelf. Opties omvatten andere YouTube-kanalen, video’s, je website in Google Ads, en zelfs mobiele apps.

Echter, de mogelijkheden om marketingactiviteiten te personaliseren eindigen hier niet. Google laat je ook je advertenties strikt richten op kijkers die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Een optie genaamd “Topic targeting” stelt je in staat om je advertenties te verfijnen zodat ze alleen worden weergegeven op sites en kanalen die aan een specifiek onderwerp zijn gewijd – zoals de aandelenmarkt, cryptocurrencies, automotive of koken.

In zekere zin is het gerelateerd aan het focussen op zoekwoorden, hetzij in de video of in de content van de website. Zoekwoorden zijn nog steeds de basis van positionering op Google en YouTube en het is zeker een kwestie die het waard is om beter te leren kennen.

YouTube-targeting kan ook gebruikmaken van kennis over vanaf welk apparaat een consument verbinding maakt – of het nu een mobiele telefoon, een computer of een smart TV is, bijvoorbeeld. Dit heeft invloed op bepaald gedrag van het publiek, de hoeveelheid tijd die ze kunnen besteden aan het bekijken van een video en hun verwachte reacties op de getoonde content.

Remarketing – of hoe kijkers naar je andere content te trekken

Een zeer effectieve functie om hogere rendementen op je advertentie-investering te behalen, is remarketing. Het helpt om je advertentieboodschap te versterken door mensen te targeten die al interactie hebben gehad met de content op je kanaal. Een dergelijke actie geeft een veel hogere kans op succes, dus het is ook kosteneffectiever.

Door je YouTube-kanaal te koppelen aan je Google Ads-account, kun je eenvoudig remarketinglijsten maken waarmee je specifieke doelgroepen kunt targeten – bijvoorbeeld degenen die een van je geüploade video’s hebben bekeken, content die je hebt geselecteerd, een advertentie die je hebt gemaakt, zich op je kanaal hebben geabonneerd, de homepage hebben bezocht of een van je video’s hebben gedeeld. Zij zijn het meest geneigd om de rest van de content die je presenteert te bekijken, dus het targeten van deze groep is een van de meest gebruikte marketingstrategieën.

Bekijk ons vorige artikel in de serie “Een bedrijf runnen op YouTube” hier.

Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter!

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

View all posts →

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdmanagement en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

Share
Published by
Mira Bodhi

Recent Posts

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

57 minutes ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

4 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

6 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

7 hours ago

Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…

9 hours ago