Contentmarketing en copywriting lijken twee volkomen verschillende activiteiten. Ze zijn echter verenigd door een gemeenschappelijk doel – de wens van een bepaald merk, bedrijf om te groeien via online marketing. Waardevolle content helpt nieuwe doelgroepen te bereiken, vergroot de merkbekendheid en helpt bij het opbouwen van bereik. Lees over 4 verschillen tussen een contentmarketeer en een copywriter.
Contentmarketing vs. copywriting – inhoudsopgave:
- Online aanwezigheid
- Wat is copywriting?
- Wat is contentmarketing?
- Apart, maar samen
- 4 verschillen tussen copywriting en contentmarketing
- Heb je een contentmarketeer of een copywriter nodig?
- Contentmarketing zonder copywriting
- Samenvatting
Online aanwezigheid
Tegenwoordig opereren veel bedrijven op het internet. Het lanceren van een online winkel of het opzetten van je eigen website is niet moeilijk. Vooral omdat er kant-en-klare tools beschikbaar zijn die je praktisch stap voor stap begeleiden. Het creëren van je plek op het web is echter slechts de eerste stap.
De concurrentie is hevig en de kans dat je veel klanten hebt zonder goede promotie is, helaas, praktisch nul. Het gaat niet om het product of de uitstraling van je winkel, maar om het feit dat je onzichtbaar bent voor je publiek. Een van de gemakkelijkste manieren om verkeer naar je site te trekken, is door relevante content in je productbeschrijvingen, paginabeschrijvingen of een blogsectie op te nemen die enige waarde biedt.
Wat is copywriting?
Copywriting is verzadigd met de taal van voordelen. Het is content die is ontworpen om te verkopen met woorden. De essentie hier is om een gevestigde doelgroep te bereiken met behulp van vooraf bepaalde methoden. De taak van een copywriter is om verschillende soorten content te creëren, die op het internet worden gepubliceerd, maar niet alleen. Het geldt ook voor gedrukte content. Soorten copywriting zijn advertenties en verkooppagina’s.
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is veel breder dan copywriting. Het gaat meer om strategie, wereldwijde activiteiten voor het merk die een langdurige impact hebben. Het gaat meer om het aantrekken van een publiek door waardevolle content aan te bieden en langzaam merkbekendheid op te bouwen. Dergelijke klanten veranderen na verloop van tijd in kopers die deel uitmaken van de klantenbasis van het merk, maar dit is een langdurig proces.
Apart, maar samen
Contentmarketing is alleen effectief wanneer goede kwaliteit copywriting betrokken is. Er is een reden waarom de twee betekenissen vaak door elkaar worden gebruikt, zelfs in de marketingindustrie, en mensen in beide posities moeten vergelijkbare competenties hebben. Het creëren van een blog heeft alleen zin als je je publiek interessante informatie biedt, hun interesse wekt of hen nuttige kennis laat opdoen. Zelfs de beste strategie zal de verwachte resultaten niet opleveren wanneer deze is verpakt in content van slechte kwaliteit.
4 verschillen tussen copywriting en contentmarketing
Doel
Copywriting verkoopt met woorden. Dit betekent dat het belangrijkste doel is om te verkopen. Contentmarketing daarentegen overtuigt je niet direct om te kopen. Je zult geen directe taal van voordelen tegenkomen die is ontworpen om je te overtuigen dat een product precies is wat je nodig hebt. Het zal je eerder feitelijke kennis bieden die je doet terugkeren naar een bepaalde pagina voor de volgende portie informatie.
Vorm
Contentmarketing is het creëren van online content. Copywriting daarentegen is niet beperkt tot online tools alleen. De teksten worden ook gemaakt voor standaardmedia zoals tijdschriften, kranten en billboards.
Tijdskader
Copywriting is bedoeld om hier en nu resultaten te produceren. Dit betekent dat je in elk stuk content een aanbod zult vinden dat je aanmoedigt om te klikken of je informeert over een mogelijkheid om te kopen. Dit betekent echter niet dat de content je geen interessante of waardevolle informatie zal bieden. Het gaat hier meer om timing. Copywriting is bedoeld om je nu te beïnvloeden, terwijl contentmarketing bedoeld is om geleidelijk interesse te genereren. Beide manieren komen neer op één ding – het ontwikkelen van je merk en het vergroten van je klantenbestand. Echter, elk gebruikt iets andere trucs op de weg naar het bereiken van dit doel.
Manieren om klanten te beïnvloeden
Het doel van copywriting is om in te spelen op emoties, om de behoefte te wekken om hier en nu te kopen. Contentmarketing daarentegen heeft hetzelfde doel, maar door vertrouwen op te bouwen. Het geeft je informatie, onderwijst je en laat je zien dat je erop kunt vertrouwen. Hier is de drang om te kopen gebaseerd op iets andere waarden. Je koopt omdat je een bepaalde band met het merk voelt.
Heb je een contentmarketeer of een copywriter nodig?
We kunnen zeggen dat deze twee rollen met elkaar verweven zijn en zelfs in symbiose leven. De een is een onlosmakelijk deel van de ander, beiden streven hetzelfde doel na, maar onder iets andere voorwaarden. De belangrijkste factor die deze twee functies verbindt, of dat zou moeten doen, is de doelgroep. In beide gevallen is het publiek de hoofdrolspeler van de content.
Bij elke creatie moet je onthouden dat het de klant is, niet het product, dat het belangrijkst is. Om je ontvangers te bereiken, moet je eerst definiëren wie ze zijn. Op deze manier creëer je precies wat ze nodig hebben. Je vindt de kenmerken van het product die hen kunnen interesseren en presenteert het op een manier dat de ontvangers het gevoel hebben dat je tot hen spreekt. Laat klanten zien dat je hen kent, hun behoeften begrijpt en hun wensen kent. Het creëren van een product dat aansluit bij hun behoeften en waarden is de weg naar succes.
Contentmarketing zonder copywriting
Je komt per ongeluk een geweldige blog tegen. Er is veel nuttige kennis op een interessante manier gepresenteerd. De hoeveelheid reacties en shares is echter bijna nul. Dan vraag je je af wat er mis is. Tenslotte is deze content geweldig, interessant, behandelt actuele kwesties en is zo gepresenteerd dat je het met veel plezier leest. Dit is een typisch voorbeeld van goede contentmarketing, die helaas ontbreekt aan copywriting. Met slechts een paar eenvoudige wijzigingen, zoals het gebruik van zoekwoorden in koppen of het optimaliseren van content voor SEO, kun je nieuwe doelgroepen aantrekken.
Samenvatting
Copywriting geeft een tijdelijk effect. Wanneer je de taal van voordelen gebruikt, zorg je ervoor dat de klant je product koopt of je dienst gebruikt. Dit zal echter een eenmalige actie zijn. Om de klant om te zetten in een loyale koper, heb je contentmarketing nodig.
Lees ook:Wat is asynchrone communicatie?
Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Laura Green
Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.