Facturen zijn de documenten die in alle bedrijven worden gebruikt. Het rapport E-Invoicing/E-billing. Digitalisering en Automatisering beweert dat er elke dag meer dan een miljard facturen worden uitgegeven. De meeste daarvan zijn btw-facturen, maar veel van hen zijn facturen voor een ontvangstbewijs. Weet je wat het verschil is tussen deze twee soorten facturen? Je bent je misschien niet bewust van het onderscheid tussen hen en geeft een verkeerd type factuur aan je klant. In zo’n scenario kan jouw fout leiden tot verdere belastinggevolgen voor je cliënt.
Het is de moeite waard om uit te zoeken wie de ontvanger van de btw-factuur is en wie een factuur voor een ontvangstbewijs zou moeten krijgen. Lees het artikel om meer te ontdekken.
Een factuur voor een ontvangstbewijs kan worden uitgegeven aan de eindkoper, of de eindconsument van het product of de dienst, die de aangekochte goederen voor persoonlijk gebruik gebruikt. Dit betekent dat goederen of diensten niet aan een andere entiteit zullen worden verkocht. Gewoonlijk is de eindkoper een particulier, die geen bedrijf runt. Dergelijke individuen kopen voor persoonlijk gebruik – ze hoeven hun belastingidentificatienummer niet te verstrekken tijdens het aankoopproces, en ze hebben geen recht op een belastingkrediet – ze kunnen de btw niet aftrekken. In hun geval heeft de factuur slechts één doel, het is een vorm van een verzoek om te betalen voor een geleverd product of dienst.
Een btw-factuur is vereist door elke persoon die van plan is de aangekochte producten door te verkopen. Dit betreft de halffabricaten en grondstoffen die worden gebruikt voor de productie van andere producten voor verkoop. Evenzo is dit type factuur vereist voor diensten die noodzakelijk zijn bij het runnen van een bedrijf, bijvoorbeeld advertentiediensten, onderhoud van een Facebook-bedrijfsaccount, copywriting of andere marketingactiviteiten. De meeste hedendaagse bedrijven hebben dergelijke diensten nodig, maar om de belasting te kunnen aftrekken, hebben ze btw-facturen van hun aannemers nodig.
Naast alle andere informatie die op de factuur voor een ontvangstbewijs moet worden ingevoerd, is het belangrijkste element van een btw-factuur een nauwkeurige specificatie van de belastingwaarde. Het correct uitgegeven document moet ook het belastingidentificatienummer van de aannemer bevatten.
Het uitgeven van het verkeerde type factuur, vanuit het perspectief van de uitgever, heeft geen grote gevolgen. Tenslotte bewijst de factuur het feit van verkoop, en beide soorten facturen vervullen deze functie.
Vanuit het perspectief van de klant is het verschil tussen de twee soorten facturen enorm. Als de klant het product heeft gekocht voor toekomstige doorverkoop en een factuur voor een ontvangstbewijs heeft ontvangen, kan hij de btw na de doorverkoop niet aftrekken.
Op welke factoren moet je je beslissing over het type factuur voor je klant baseren? Er is één eenvoudige manier om het juiste type factuur efficiënt vast te stellen. Elke klant met een nationaal identificatienummer zou btw-facturen moeten ontvangen, terwijl individuen die het nummer niet hebben facturen voor een ontvangstbewijs zouden moeten krijgen.
BTW (belasting over de toegevoegde waarde), bekend in sommige landen onder de afkorting GST (goederen- en dienstenbelasting), is een belasting die door zijn constructie neutraal is voor alle bedrijven. Dit betekent dat de btw vanuit het perspectief van het bedrijf economisch niet zichtbaar is. Hoewel de bedrijven de btw aan de belastingdienst betalen, zijn de echte belastingbetalers de eindconsumenten. De waarde die wordt betaald door de klanten, die betalen voor goederen of diensten, bevat de btw, die niet kan worden afgetrokken.
Verkopers die btw betalen, moeten de btw-waarde aan elk product en elke dienst die ze verkopen toevoegen. In hun geval verschijnt de te betalen btw-waarde op de facturen en ontvangstbewijzen. De ondernemer die een btw-factuur voor aangekochte producten (diensten) bezit, kan de berekende belasting (outputbelasting) aftrekken van de verschuldigde belasting (invoerbelasting). Het verschil tussen de twee moet aan de belastingdienst worden betaald.
Beide soorten facturen bevatten dezelfde informatie met betrekking tot de klant en verkoper, soorten en prijzen van producten of diensten, methoden en data van betaling, en datum van uitgifte en verkoop. De btw-factuur bevat, vanwege zijn doel, een nauwkeurige specificatie van de btw die voor elk van de producten of diensten is betaald.
Hoewel de factuur voor een ontvangstbewijs de waarde van de belasting kan bevatten – in de samenvatting van de transactie bijvoorbeeld – is het geen voldoende specificatie van de btw die aan de belastingdienst kan worden gepresenteerd, omdat elke positie op de factuur de exacte waarde van de belasting en het juiste btw-tarief moet bevatten.
Je kunt de btw gemakkelijk beheren met behulp van Gratis Facturatie App. De app zal de noodzakelijke hints en suggesties over btw-tarieven tonen die in het land van jouw bedrijfsvoering worden gebruikt. Alles wat je hoeft te doen is het juiste tarief te kiezen en de applicatie zal de belasting automatisch berekenen en de waarde ervan naast het juiste product en in de samenvatting van de factuur presenteren.
Lees ook: Wanneer moet je een factuur uitgeven?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…