De after-sales service is net zo belangrijk als de service vóór de verkoop. Als het slim is gepland, kan het loyale klanten opleveren die graag terugkomen. Waaruit bestaat het? Welke acties kun je in jouw winkel implementeren om klanten tevreden te stellen, niet alleen met de aankoop, maar ook met de bijbehorende service?
Het toenemende aantal online winkels zorgt ervoor dat online ondernemers zich inspannen om hun platforms te laten opvallen. Een van die manieren is after-sales klantenservice. Dit is een van de elementen die helpen bij het opbouwen van consumentenloyaliteit en het versterken van positieve relaties met hen.
After-sales klantenservice komt tot uiting in de ontwikkeling van acties die waarde toevoegen voor de klant na de transactie. Vaak zorgt de drang om een hoog aantal conversies te behalen ervoor dat men vergeet de meest positieve ervaring te creëren voor die consumenten die de aankoop hebben voltooid.
Het is de after-sales klantenservice die, op een bepaalde manier, de beste indicator is die de zorg voor mensen die gebruik hebben gemaakt van het aanbod van de winkel weerspiegelt. Het komt tot uiting in processen die zullen leiden tot een toename van de tevredenheid, niet alleen over het feit dat men bepaalde goederen heeft gekocht, maar ook over de gehele omgeving die de klant onmiddellijk na de aankoop en terwijl hij op de bestelling wacht, vergezelt.
Dit is een vraag die veel ondernemers en specialisten die een online winkel beheren, zich regelmatig stellen. Hun klassieke bezwaren voordat ze met deze activiteit beginnen, zijn gebaseerd op de stelling dat het niet de moeite waard is om aandacht te besteden aan die mensen die al geconverteerd zijn, of om het figuurlijk te zeggen – iets in hun winkel hebben gekocht. In werkelijkheid is dit echter een valse aanname. Groeiende concurrentie dwingt tot het gebruik van nieuwe tactieken, die het mogelijk maken om de klant langer vast te houden.
De strijd om de aandacht van consumenten vindt recht voor onze ogen plaats – we zijn zowel getuigen als makers ervan, zolang we ons bezighouden met marketing of e-commerce. Houd echter in gedachten dat conversies niet de enige maatstaf voor ons succes zijn. Even belangrijk is het winnen van het vertrouwen en de loyaliteit van de klant.
Betrouwbare service, een aangename sfeer in contact met de verkoper, efficiënte verzending – dit zijn geen onderscheidende kenmerken meer, maar een absolute must-have die moderne klanten eisen. Als je wilt dat ze terugkomen naar je e-shop, moet je iets meer bieden dat verder gaat dan deze normen. After-sales service is een van de repertoires van beschikbare maatregelen.
We hebben het belang van deze praktijk al uitgelegd, nu is het tijd om concrete acties te presenteren.
Een manifestatie van after-sales service is de automatisering van e-mailmeldingen.
Zorg voor een efficiënte verzending van orderbevestigingen en bedankjes voor de aankoop. E-mails moeten leesbaar zijn, niet alleen in desktop browsers, maar ook in mobiele versies. Klanten waarderen ook informatie over de voltooiing van de bestelling en de verzending van het pakket. De mogelijkheid om de verzending te volgen is ook een toegevoegde waarde.
Regelmatig terugkerende klanten zijn een van de pijlers die je in staat stellen om je online bedrijf te laten groeien. Die gebruikers die al een aankoop hebben gedaan in jouw e-store zijn het beste materiaal om loyaliteit te ontwikkelen.
Je kunt dit bereiken door bijvoorbeeld speciale kortingscodes aan te bieden in ruil voor het aanmelden voor je nieuwsbrief of het achterlaten van positieve feedback. Het is een win-win situatie. Jouw taak is alleen om de mogelijkheid te creëren om je aan te melden – jouw ontvangers zullen over de rest beslissen.
Je kunt deze database gebruiken om te informeren over nieuwe producten of aanbiedingen. Contacten met mensen met wie je eerder een zakelijke relatie hebt opgebouwd, zijn waardevol – goed gemotiveerd zullen ze je helpen de verkoop te verhogen.
Terwijl het streven naar het maximaliseren van positieve indrukken na het voltooien van een transactie voordelen biedt voor de klant, eindigen de voordelen daar niet. Een tevreden consument is eerder geneigd om daar opnieuw te winkelen, evenals om zijn mening te uiten op een Google-bedrijfspagina of sociale media.
De kracht van aanbevelingen heeft een enorme invloed op het aankoopproces, daarom is investeren in de after-sales service een uiting van een vooruitziende actie die ook kan worden beschouwd als een van de potentiële promotionele elementen van het bedrijf.
Lees ook ons recente artikel over E-commerce, marketplace en welke optie je aan het begin moet kiezen.
Word lid van onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Trends in public relations fluctueren. Temidden van de oceanen van data die onze moderne gedigitaliseerde…
Het is algemeen bekend dat de PrestaShop-webwinkel gratis is, maar sommige elementen vereisen extra betalingen,…
Hoe bereiken we nieuwe gebruikers? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat een…
Globale inkoop is een bekende zakelijke oplossing. De huidige marktomstandigheden, globalisering en toenemende klantverwachtingen dwingen…
Hou je ervan om GIFs online te vinden en te delen? Leer hoe je in…
Denk je erover na om een bedrijf te starten, maar ben je verdwaald in het…