Voorspellende marketing – inhoudsopgave:
Wat is voorspellende marketing?
Hoewel het concept vrij abstract lijkt, zijn de meesten van ons al in aanraking gekomen met voorspellende marketing en het is vrij gebruikelijk. Het concept is gebaseerd op specifieke historische gegevens, statistieken en analyses om toekomstig consumentengedrag te voorspellen. Als gevolg hiervan zijn nieuwe marketingcampagnes niet alleen gebaseerd op onderbuikgevoelens, maar op echte gegevens die een nauwkeuriger beoordeling van het succes van een bepaald project mogelijk maken.
Voor dit doel worden meestal gespecialiseerde tools en kunstmatige intelligentie gebruikt, die efficiënt en snel enorme hoeveelheden numerieke gegevens kunnen analyseren. Zonder deze ondersteuning zou analyse op deze schaal vrijwel onmogelijk zijn. Voorspellende marketing helpt je te zien welke richting het waard is om te volgen en of je acties de juiste impact hebben, maar de uiteindelijke beslissing is altijd aan jou. Het analyseren van je acties helpt je te begrijpen welke daarvan de verwachte resultaten opleveren en welke niet, maar wat je er vervolgens mee doet, is volledig aan jou.
Hoe werkt voorspellende marketing?
De basis van voorspellende marketing is data. Deze kan rechtstreeks uit de middelen van het bedrijf komen of van externe bedrijven die gespecialiseerd zijn in het verstrekken van gegevens over consumentengedrag. Merken kunnen veel waardevolle aanwijzingen halen uit hun eigen websites of online winkels dankzij cookies die relevante informatie over consumentactiviteit verzamelen. Bovendien helpt voorspellende marketing bedrijven om verkoopkansen te identificeren.
Een dergelijke diepgaande analyse helpt bij het creëren van gepersonaliseerde aanbiedingen die de klantbetrokkenheid kunnen vergroten en op hun beurt de omzet kunnen verhogen. Een ander voordeel van dergelijke maatwerk is een verbeterde klanttevredenheid.
Voorbeelden van voorspellende marketing
Misschien begrijp je na het lezen van de bovenstaande theorie niet volledig hoe voorspellende marketing werkt. Als dat het geval is, hebben we enkele nuttige voorbeelden voor je.
- Productaanbevelingen
- Cross-selling
- Social media-tools
Als je een internetgebruiker bent, ben je waarschijnlijk meer dan eens in een dergelijke situatie terechtgekomen. Je hebt over een product gelezen, laten we zeggen een bepaald model oven. Je leest recensies en controleert prijzen bij verschillende online winkels, maar je hebt nog steeds geen aankoop gedaan. Plots verschijnt er bijna overal een advertentie voor dat exacte product: op je sociale netwerken, in banners op sites die je bezoekt en die helemaal niets met het onderwerp te maken hebben. Dat is het slimme gebruik van voorspellende marketing in reclame.
Bedrijven gebruiken voorspellende marketing niet alleen om verkopen te genereren, maar soms ook om deze te verhogen. Wat betekent dat? Je plaatst een artikel in je winkelwagentje, laten we zeggen een telefoon. Voordat je ervoor betaalt, krijg je producten te zien die je misschien wilt kopen, zoals koptelefoons, een hoesje of een glazen screen protector. Dit is waar het om draait. Het bedrijf doet je een suggestie van wat je theoretisch nodig zou kunnen hebben.
Social media-sites zoals Facebook hebben geavanceerde advertentiedoeltools die het gebruikersgedrag analyseren. Dit zorgt ervoor dat advertenties alleen de potentiële geïnteresseerden bereiken. Het is een win-winsituatie: gebruikers krijgen wat ze willen, en bedrijven betalen minder voor reclame.
Wat zijn de voordelen van voorspellende marketing?
Als we direct naar de vraag kijken, is het eerste antwoord dat in je opkomt een toename van de verkopen en dus van de winst. Dit is zeker een belangrijk voordeel dat een bedrijf kan behalen wanneer het begint met het gebruik van voorspellende marketing, maar het is niet het enige. Er zijn veel andere manieren waarop analytics je bedrijf kan helpen, van het verbeteren van klantbetrokkenheid tot het verhogen van je winst.
- Prioriteiten stellen
- Potentiële klanten bereiken
- Productaanpassing
Door het gedrag van klanten te analyseren, kun je zien welke strategieën werken en welke moeten worden verlaten. Het is ook mogelijk om klanten in groepen te segmenteren, prioriteiten te stellen of zelfs trends sneller te spotten. Dit stelt het marketing- of verkoopteam in staat om hun activiteiten beter te beheren.
Het bereiken van potentiële klanten is vrij eenvoudig. Echter, het vinden van degenen die klaar zijn om je echte klanten te worden, kan een behoorlijke uitdaging zijn. Voorspellende marketing maakt het veel gemakkelijker. Het zorgt ervoor dat advertenties of mailings alleen de mensen bereiken die het meest waarschijnlijk klanten zullen worden.
Klanten houden ervan om verwend te worden en het gevoel te hebben dat het bedrijf hun behoeften begrijpt. Het stelt bedrijven in staat om aanbiedingen en berichten te richten op basis van de behoeften en verwachtingen van de klant. Op deze manier verspillen ze geen middelen en zijn klanten meer betrokken.
Bedreigingen van voorspellende marketing
Na het lezen van de bovenstaande beschrijving en voorbeelden van voorspellende marketing, krijg je misschien de indruk dat het een ideaal hulpmiddel is. Het heeft zeker veel voordelen, en als het correct wordt gebruikt, kan het niet alleen de winst van je bedrijf verhogen, maar ook de klantloyaliteit beïnvloeden. Dit betekent echter niet dat deze strategie volledig vrij is van nadelen.
Houd er rekening mee dat hoewel de analyses die door gespecialiseerde tools en de algoritmen die ze gebruiken worden uitgevoerd nauwkeurig zijn, ze niet altijd correct zullen blijken te zijn. Marketingstrategieën zijn een vrij specifiek onderwerp waarin de noodzakelijke ingrediënt voor succes de betrokkenheid van mensen is. En hoewel het misschien lijkt dat de studie van consumentengedrag duidelijke resultaten oplevert, kan het blijken dat de resultaten niet overeenkomen met de voorspellingen.
Een sleutelelement van voorspellende marketing is data. Het verzamelen en analyseren ervan kan duur en behoorlijk problematisch zijn, vooral voor kleine bedrijven. Daarom is het niet altijd een goede oplossing voor elk probleem, soms is het gewoon niet kosteneffectief.

Voorspellende marketing – samenvatting
Elke marketeer droomt van een kristallen bol die de toekomst kan voorspellen. En hoewel zulke trucs in de droomzone moeten blijven, is het de strategie die het dichtst bij deze droom komt. Diepgaande analyses en geavanceerde programma’s helpen om klantgedrag te voorspellen en te begrijpen, en dus om de toekomstige strategieën van het bedrijf te kiezen. Houd er echter rekening mee dat het interpreteren van deze gegevens en uiteindelijk het ondernemen van actie nog steeds aan jou is.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Laura Green
Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.