De sleutel voor een startup is om erachter te komen wat klanten echt willen. Het blauwdruk voor zakelijk succes kan in dit geval worden teruggebracht tot drie dingen: vind het probleem, beoordeel het en kom met een oplossing. Dit is waar we ons in het volgende artikel op zullen concentreren. Lees verder.
Hoe schrijf je een goede probleemstelling voor je startup? – inhoudsopgave:
- Waarom falen startups?
- Hoe schrijf je een goede probleemstelling?
- Hoe beoordeel je de problemen van je klanten?
- Minimum Viable Product (MVP)
Waarom falen startups?
Een studie van CB Insights toonde aan dat maar liefst 42% van de startups faalt omdat ze producten ontwikkelen die niet gewenst zijn op de markt. Dit betekent dat veel zakelijke ondernemingen onsuccesvol worden simpelweg omdat niemand heeft gecontroleerd wat de behoeften van klanten zijn.
Het kan worden gesteld dat dergelijke startups proberen klanten aan hun producten aan te passen, niet andersom. Dit alleen geeft eigenlijk al het antwoord op de vraag of het uitgangspunt een specifiek product of een klantprobleem zou moeten zijn. Natuurlijk is de sleutel hier, zoals in elke onderneming, de klant.
Een startup is een specifieke organisatie omdat deze fundamenteel tijdelijk is. Het doel is om een levensvatbaar businessmodel te vinden, en innovatie is in de aard ervan verankerd. Het is duidelijk dat deze innovatie en zoektocht een risico op falen met zich meebrengen. Het product vóór de klant plaatsen vergroot dit risico aanzienlijk.
Experts adviseren zelfs beginnende ondernemers om “de deur uit te gaan” en met klanten te overleggen voordat ze beginnen met het ontwikkelen van een nieuw product of dienst. Alleen op deze manier kunnen ze betrouwbare informatie verkrijgen over wat hun potentiële klanten daadwerkelijk nodig hebben. Daarom zijn concepten zoals Customer Development of Lean Startup ontstaan.
Bovendien heeft het vroegtijdig betrekken van klanten in het startup-proces veel voordelen. Onder andere stelt het startup-eigenaren in staat om aanbiedingen te creëren waar klanten voor willen betalen. Veel onderzoekers benadrukken dat alleen door deze kennis te vergaren, ondernemers met succes een product of dienst kunnen richten dat daadwerkelijk een echt klantprobleem oplost.
Hoe schrijf je een goede probleemstelling?
In de context van wat we eerder hebben geschreven, is het duidelijk dat je businessplan alleen moet worden ontwikkeld na het identificeren van het probleem van de klant. Hoe doe je dat? Een businessgoeroe, Steve Blank, stelt dat aangezien alleen klanten (bewust of onbewust) weten wat ze daadwerkelijk willen, de beste manier om erachter te komen wat je hen moet verkopen, is om hun feedback te verkrijgen.
Anders ontdekken ondernemers na maanden of zelfs jaren van ontwikkeling dat klanten de meeste productkenmerken niet nodig hebben. Voordat we verder gaan met specifieke manieren om meer te leren over de problemen van klanten, is het noodzakelijk uit te leggen dat ze verschillende soorten problemen kunnen ervaren. Zo kan de volgende onderscheid worden gemaakt:
- Actief probleem. Dit is een probleem van grote urgentie. Klanten zoeken een oplossing, maar zonder succes.
- Passief probleem. Het is bekend bij je potentiële klanten, maar ze ondernemen geen actie om het op te lossen of zien geen mogelijkheid om het op te lossen.
- Verborgen probleem. Klanten realiseren zich niet dat ze eigenlijk een bepaald probleem hebben omdat ze het nog niet hebben geïdentificeerd.
Tegenwoordig kun je verschillende strategieën en oplossingen gebruiken om de behoeften van je potentiële klanten te identificeren en uiteindelijk een goede probleemstelling te schrijven. In het algemeen kunnen ze worden onderverdeeld in offline en online methoden. De eerste kan onder andere klantinterviews omvatten. Deze kunnen zowel direct als via verschillende soorten enquêtes worden uitgevoerd.
Deze vragenlijsten kunnen niet alleen complete vreemden (behorend tot de doelgroep) omvatten, maar ook vrienden en familieleden. Online onderzoek omvat ook verschillende soorten enquêtes, maar in elektronische vorm. Voor online onderzoek kun je sociale media, discussieforums en online opmerkingen gebruiken.
Hoe beoordeel je de problemen van je klanten?
Informatie verzamelen over klantproblemen is slechts het begin van je werk aan het vinden van het perfecte product of de perfecte dienst. In de volgende stap is het noodzakelijk om de verzamelde informatie zorgvuldig te analyseren. Elk probleem moet worden beschouwd in termen van drie attributen:
- Onoplosbaar. Klanten zijn niet in staat om het betreffende probleem op te lossen met producten of diensten die momenteel op de markt beschikbaar zijn, hoewel ze actief naar een oplossing zoeken.
- Onvermijdelijk. Het is een probleem dat buiten de controle van de klanten ligt. Klanten zijn actief op zoek naar een oplossing.
- Urgent. Het is een serieus, belastend probleem van hoge prioriteit. Het is moeilijk om te functioneren zonder een oplossing.
Het is de moeite waard om problemen volgens deze criteria te sorteren. Dit geeft je een idee van de richting waarin je je product moet ontwikkelen.
Minimum Viable Product (MVP)
Met voldoende kennis van de problemen van potentiële klanten en analyse, kun je verder gaan met het evalueren van de oplossing die je kunt bieden. Je moet nadenken over hoe jouw oplossing daadwerkelijk kan worden wat klanten op de markt zoeken. De vraag die hier moet worden beantwoord is welke richting je moet inslaan om daadwerkelijk een tegengif voor het gegeven probleem te creëren.
Ben je zelfs in staat om een dergelijke oplossing te bieden? Dit stelt je in staat om een product te ontwikkelen dat voldoet aan de verwachtingen en vereisten van je klanten. Deze fase zou moeten eindigen met de creatie van een minimum viable product (MVP) om specifieke oplossingen bij klanten uit te proberen. Dit is wanneer je de fase van het testen van hypothesen en het bevestigen van klantinteresse ingaat.
Samenvatting
Voor een startup, maar ook voor elke andere onderneming, moet het uitgangspunt altijd zijn om het probleem van de klant te identificeren. Het is veel gemakkelijker om een product aan te passen aan de behoeften van de klanten dan om vraag naar het product te creëren. Als je aanbod geen echt probleem oplost, zal het vroeg of laat nutteloos worden. Dit betekent verloren tijd, verloren energie en vaak het einde van je bedrijf.
We hebben zojuist de vraag beantwoord: Hoe schrijf je een goede probleemstelling voor je startup? Wil je meer advies? Bekijk onze andere artikelen: Het gebruik van sociale media in het wervingsproces.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Launch your startup:
- Hoe een startup te creëren? 7 eenvoudige en gemakkelijke stappen
- Startup vs. corporate job. Welke is de juiste keuze voor jou?
- Voordelen en nadelen van het oprichten van een startup
- Algemene opstartstatistieken die je moet weten
- Hoe maak je een groeistrategie voor een startup?
- Hoe een startup te noemen? Nuttige tips en strategieën
- Hoe snel zakelijke kennis op te doen? 5 beste praktijken
- Waarom falen startups? 6 startupideeën die je moet vermijden
- Top 6 meest winstgevende kleine bedrijven
- 7 vragen om te bepalen of je zakelijke idee het waard is om na te streven
- Hoe valideer je je zakelijke idee? 3 eenvoudige stappen
- Moet je je passie volgen? Het belang van passie in het bedrijfsleven
- Wat is een koper persona? 5 voordelen van het creëren van een koper persona
- Hoe vind je een bedrijfsidee?
- 5 ongelooflijke bedrijven die in een garage zijn begonnen
- Wat is marktonderzoek en waarom is het belangrijk?
- Hoe test je je zakelijke idee in de praktijk?
- Hoe maak je een prototype voor een product?
- Hoe bouw je een MVP?
- Hoe gebruik je enquêtes om je zakelijke idee te testen?
- Wat is een businessplan? 4 soorten businessplannen
- Wat moet er in een businessplan worden opgenomen?
- Wat moet een productbeschrijving bevatten?
- Implementatieplan. Wat is het en hoe maak je het?
- Concurrentieanalyse
- Marketingstrategie
- Alles wat je moet weten over patenten
- Welke vergunningen en licenties heeft mijn startup nodig?
- Wat is het gemiddelde salaris van een startup-oprichter?
- 4 startupbelastingen die je moet betalen
- Welke juridische structuur is het beste voor uw bedrijf?
- Opstartkosten. Hoeveel geld heb je nodig?
- Bescherming van intellectuele eigendom in een startup
- Familiefinanciering vs. zelffinanciering
- Wat is een aandeelhoudersovereenkomst?
- Wat moet een financieel gedeelte van een businessplan bevatten?
- Financieel beheer voor startups
- Wat is een startup?
- 8 beste sectoren voor startups
- 10 nuttige tools om je zakelijke idee te valideren
- Top 5 vaardigheden die elke zeer succesvolle startup-oprichter nodig heeft
- Traditioneel businessplan vs. lean startupplan
- 6 essentiële ontwikkelingsfases van een startup
- 5 vreemde zakelijke ideeën die miljoenen hebben opgeleverd
- Hoe controleer je of je startup-idee al bestaat?
- Hoe schrijf je een goede probleemstelling voor je startup?