Het is een nachtmerrie voor veel aspirant-ondernemers om te horen dat hun startup-idee al bestaat. Helaas kan het identificeren van nieuwe innovatiekansen op de markt behoorlijk pijnlijk zijn. Is jouw geweldige zakelijke idee al in gebruik? Lees verder en ontdek het.

Hoe te controleren of jouw startup-idee al bestaat? – inhoudsopgave:

  1. Een copycat bedrijf
  2. 5 stappen om elk zakelijk idee te testen
  3. Samenvatting

Een copycat bedrijf

Er wordt vaak gezegd dat het geen zin heeft om het wiel opnieuw uit te vinden. Volgens Mark Twain bestaat er niet zoiets als een origineel zakelijk idee, aangezien je altijd voortbouwt op iets dat al is uitgevonden. Ook al is het misschien een beetje overdreven, het is waar te zeggen dat het bedenken van een volkomen nieuw bedrijfsconcept extreem moeilijk is.

Verschillende bedrijven die vandaag als innovatief worden beschouwd waren helemaal niet gebaseerd op originele ideeën. Neem Instacart, bijvoorbeeld, dat gewaardeerd wordt op $8 miljard en on-demand voedselbezorgdiensten aanbiedt. Dit bedrijf kopieerde het idee van WebVan, dat enkele jaren eerder was gelanceerd en miserabel faalde. Hoewel Steve Jobs de computer niet heeft uitgevonden, slaagde Apple er toch in, net als Facebook en Google.

startup idee

5 stappen om elk zakelijk idee te testen

Begin met Google-zoekopdracht

Dankzij het internet is het relatief snel en eenvoudig om te verifiëren of jouw startup-idee al is ontwikkeld. Google-zoekresultaten kunnen veel relevante informatie bieden. Je hoeft alleen maar de juiste zoekwoorden te gebruiken:

  • Zoekwoorden die problemen beschrijven. Een goed zakelijk idee lost vaak de problemen van mensen op, dus het is de moeite waard om te controleren welke kwesties belangrijk zijn en hoe mensen proberen deze op te lossen.
  • Zoekwoorden die zich richten op functionaliteit. Verwijs naar wat jouw startup daadwerkelijk zal doen en welke functies moeten worden aangeboden.
  • Zoekwoorden die verwijzen naar voordelen. Focus op de voordelen die de klant zal krijgen door een bepaald product of dienst te gebruiken.

Neem contact op met bedrijfsadviseurs

Een goede oplossing is om contact op te nemen met een bedrijfsadviseur. Bedrijfsadviseurs kennen de markt door en door. Ze adviseren en investeren geld in verschillende zakelijke ideeën en hebben daardoor een uitstekend begrip van welke ondernemingen momenteel worden gelanceerd.

Ze zullen niet alleen snel de originaliteit van jouw startup-idee verifiëren, maar ook helpen beoordelen of het enige kans van slagen heeft op de competitieve markt of niet. Een bedrijfsadviseur kan je ook helpen om fondsen te verkrijgen voor jouw bedrijf als het een hoog potentieel voor succes vertoont.

startup idee

Zoek naar patenten en handelsmerken

Het proces van het zoeken naar handelsmerken en patenten kan ook informatie bieden over of jouw startup-idee origineel is of of iemand jouw idee heeft gestolen. Dit is echter geen gemakkelijke taak. Je kunt verschillende websites gebruiken (bijv. Google Patents, Patentscope, Escapenet) door relevante zoekwoorden in te voeren. Het is ook de moeite waard om een professional in te huren die dagelijks met patentkwesties bezig is en precies weet hoe en waar informatie over hen te vinden.

Neem een innovatieve benadering

Aan het begin van deze publicatie hebben we Instacart genoemd, dat succesvol was, ook al gebruikte het het idee van een bedrijf dat eerder op de markt was gefaald. Daarom, als jouw startup-idee al bestond en niet succesvol was, betekent dat niet dat je het moet opgeven. Het hangt immers allemaal af van de uitvoering.

Je zou contact moeten opnemen met je potentiële klanten en hen vragen of ze ooit een vergelijkbare dienst of product hebben gebruikt. Als ze dat hebben gedaan, moet je uitvinden waarom ze zijn gestopt met het gebruik ervan. Het is ook de moeite waard om te vragen of ze zo’n product zouden kopen als het verbeterd zou worden.

Het moet worden opgemerkt dat als hetzelfde idee al is geïmplementeerd, maar de markt er niets of weinig van weet, je nog steeds een kans op succes hebt. In professionele termen wordt dit een first-mover advantage (FMA) genoemd en draait het om het voorblijven van de concurrentie om klanten te krijgen.

Valideer je zakelijke idee

Het valideren van je zakelijke idee kan je in staat stellen om redelijk te beoordelen of mensen jouw product of dienst zullen kopen, en of jouw bedrijf winstgevend zal zijn. Als de markt niet geïnteresseerd is in zo’n concept, maakt het niet echt uit of iemand anders het al nastreeft. Dit betekent dat het niet zal uitmonden in een zakelijk succes.

Startup idee – samenvatting

Tot slot moet je nog steeds de vraag beantwoorden of het echt een probleem is dat jouw startup-idee al bestaat. Doe je onderzoek en neem contact op met klanten van startups met hetzelfde concept als het jouwe. Het is de moeite waard om hen te vragen waarom ze hun diensten gebruiken en of ze alternatieven kennen. Dit zal je helpen te ontdekken hoe je ze van de concurrentie kunt afleiden en hen een beter product kunt aanbieden.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Launch your startup:

  1. Hoe een startup te creëren? 7 eenvoudige en gemakkelijke stappen
  2. Startup vs. corporate job. Welke is de juiste keuze voor jou?
  3. Voordelen en nadelen van het oprichten van een startup
  4. Algemene opstartstatistieken die je moet weten
  5. Hoe maak je een groeistrategie voor een startup?
  6. Hoe een startup te noemen? Nuttige tips en strategieën
  7. Hoe snel zakelijke kennis op te doen? 5 beste praktijken
  8. Waarom falen startups? 6 startupideeën die je moet vermijden
  9. Top 6 meest winstgevende kleine bedrijven
  10. 7 vragen om te bepalen of je zakelijke idee het waard is om na te streven
  11. Hoe valideer je je zakelijke idee? 3 eenvoudige stappen
  12. Moet je je passie volgen? Het belang van passie in het bedrijfsleven
  13. Wat is een koper persona? 5 voordelen van het creëren van een koper persona
  14. Hoe vind je een bedrijfsidee?
  15. 5 ongelooflijke bedrijven die in een garage zijn begonnen
  16. Wat is marktonderzoek en waarom is het belangrijk?
  17. Hoe test je je zakelijke idee in de praktijk?
  18. Hoe maak je een prototype voor een product?
  19. Hoe bouw je een MVP?
  20. Hoe gebruik je enquêtes om je zakelijke idee te testen?
  21. Wat is een businessplan? 4 soorten businessplannen
  22. Wat moet er in een businessplan worden opgenomen?
  23. Wat moet een productbeschrijving bevatten?
  24. Implementatieplan. Wat is het en hoe maak je het?
  25. Concurrentieanalyse
  26. Marketingstrategie
  27. Alles wat je moet weten over patenten
  28. Welke vergunningen en licenties heeft mijn startup nodig?
  29. Wat is het gemiddelde salaris van een startup-oprichter?
  30. 4 startupbelastingen die je moet betalen
  31. Welke juridische structuur is het beste voor uw bedrijf?
  32. Opstartkosten. Hoeveel geld heb je nodig?
  33. Bescherming van intellectuele eigendom in een startup
  34. Familiefinanciering vs. zelffinanciering
  35. Wat is een aandeelhoudersovereenkomst?
  36. Wat moet een financieel gedeelte van een businessplan bevatten?
  37. Financieel beheer voor startups
  38. Wat is een startup?
  39. 8 beste sectoren voor startups
  40. 10 nuttige tools om je zakelijke idee te valideren
  41. Top 5 vaardigheden die elke zeer succesvolle startup-oprichter nodig heeft
  42. Traditioneel businessplan vs. lean startupplan
  43. 6 essentiële ontwikkelingsfases van een startup
  44. 5 vreemde zakelijke ideeën die miljoenen hebben opgeleverd
  45. Hoe controleer je of je startup-idee al bestaat?
  46. Hoe schrijf je een goede probleemstelling voor je startup?