Een responsieve e-commerce site is een must voor elk bedrijf dat klanten wil aantrekken. Momenteel gebruiken de meeste jongere klanten mobiele technologieën om te communiceren, zich te vermaken en te winkelen, daarom is de mobiele versie van de online winkel noodzakelijk voor goede verkoopresultaten. Lees het artikel om meer te ontdekken over responsieve e-commerce sites.
Responsieve e-commerce site – inhoudsopgave:
- Responsieve e-commerce site
- Mobile-first trend
- De mobile first regel
- Mobile first regel en SEO
- Wat is de mobiele kloof?
- Mobiel verkeer en monetisatie
- Samenvatting
Responsieve e-commerce site
De statistieken tonen een duidelijk beeld. Mobiel internetverkeer en de tijd die op mobiele apparaten wordt doorgebracht, zijn veel hoger dan de parameters die voor desktopcomputers zijn gemeten. De conversieratio’s zijn hoger op stationaire apparaten. De verbindingen tussen mobiel verkeer en conversie op stationaire apparaten zijn complex, maar specialisten zijn ervan overtuigd dat mobiele toegang tot het aanbod een groeiende impact heeft op de verkoop.
Momenteel zijn er meer dan 2,5 miljard mobiele slimme apparaten in de wereld, en al deze apparaten downloaden elke maand 17 exabytes aan gegevens. Het internet is mobieler dan ooit en de gegevens laten daar geen twijfel over bestaan. De uitbreiding van het mobiele kanaal wordt bepaald door de veranderingen in het koopgedrag van klanten.
Volgens Insider Intelligence kan de geschatte waarde van e-commerce handel 620,97 miljard dollar bereiken, en dat omvat de inkomsten van e-commerce die zijn geschat op 42,9%. Hoewel die cijfers moeilijk te negeren zijn, volgen sommige bedrijven de trend niet en bewegen ze zich met tegenzin richting mobiele handel; niet alle bedrijven hebben mobiele versies van hun online winkels.
Mobile-first trend
Eric Schmidt, die ooit de CEO van Google was, verklaarde in 2010 dat ontwerpers het mobile-first principe moeten respecteren, wat betekent dat ze hun websites met mobiele apparaten in gedachten moeten ontwerpen en later hun functies moeten aanpassen aan stationaire computers.
Dit betekent dat webontwerpers aandacht moeten besteden aan de algehele ervaring van de gebruiker die mobiele apparaten gebruikt, in plaats van zich alleen te concentreren op het aanpassen van de schermformaten. Veel bedrijven nemen de tegenovergestelde richting; ze handelen in de geest van Responsive Web Design (RWD) en dwingen hun stationaire website, met de CSS-tags, om zich aan te passen aan de kleinere schermen.
Deze benadering lijkt onvoldoende te zijn. Een groter schermformaat betekent een betere mogelijkheid om de inhoud weer te geven, die niet even zichtbaar is op kleinere, mobiele apparaten.
De websiteontwerpers die hun projecten voor desktopcomputers maken, hebben meer mogelijkheden; de interface is anders, de afbeeldingen kunnen een zeer hoge resolutie hebben, terwijl de navigatie de muisaanwijzer gebruikt. Dergelijke functies zijn niet beschikbaar op mobiele apparaten; ze gebruiken veel overdrachtgeheugen en zijn onhandig voor gebruikers.
De ontwerpers die hun project maken, terwijl ze rekening houden met de internetbandbreedte en schermformaten, streven ernaar om aantrekkelijke en volledig functionele websites te creëren die toegankelijk zijn op veel soorten platforms. Dit bespaart veel geld en tijd.
De mobile first regel
De mobile-first regel zou de natuurlijke keuze moeten zijn die wordt gedicteerd door de gewoonten en verwachtingen van de gebruikers en door objectieve factoren zoals kosteneffectiviteit en tijdsverbruik. Dit is nog niet alles, want in recente tijden is de benadering niet alleen aanbevolen, maar bijna vereist door Google.
De gigant kan niet zomaar de helft van het verkeer, dat wordt gegenereerd door mobiele gebruikers, negeren om gebruikers tevreden te houden. Hoewel er geen serieuze concurrentie op de browsermarkt is, is Amazon erin geslaagd een groot deel van de koopintenties over te nemen, wat betekent dat Google het risico kan zien en die deel van de markt niet zonder strijd wil opgeven.
Mobile first regel en SEO
In 2015 heeft Google al het plan aangekondigd voor algoritme-updates die de zoekresultaten die op een vriendelijke manier voor mobiele apparaten worden weergegeven, zullen belonen. De update werd door de SEO-gemeenschap Mobilegeddon genoemd en veroorzaakte veel ophef in de industrie, maar de werkelijke impact van de verandering was kleiner dan verwacht.
Mobile-first index was een andere actie van Google. De gigant heeft aangekondigd dat mobiele inhoud zal worden gebruikt om alle websites te indexeren en zal worden gebruikt om de resultaten te rangschikken. Zoals we zien, is de toekomst mobiel. In de landen waar de traditionele IT-infrastructuur zich niet heeft ontwikkeld, domineert mobiel verkeer de markt in de vormen van e-commerce en mobiele winkelversies.
Wat is de mobiele kloof?
De zogenaamde mobiele kloof zorgt voor slapeloze nachten bij eigenaren van e-winkels. Wat betekent het precies? De bedrijven die geen mobiele versies van hun winkels hebben, verliezen veel mogelijkheden om te verdienen en te verkopen. Wanneer klanten van hun mobiele apparaat naar een stationair apparaat moeten overschakelen om de aankooptransactie te voltooien, veranderen ze vaak van gedachten, laten ze het idee helemaal varen of stellen ze het winkelen uit naar een nog verder weg gelegen toekomst.
Mobiel verkeer en monetisatie
Hoe de mobiele kloof te verkleinen en het verkeer dat door mobiele apparaten wordt gegenereerd te monetiseren? Vaak kan de toename in conversie zelfs na kleine wijzigingen op de website worden gezien. Opties die aankopen zonder registratie mogelijk maken, kortere formulieren, automatische aanvulling van velden, betalingen aangepast aan mobiele apparaten (zoals Google Pay of Apple Pay) hebben meestal een zichtbaar effect op de conversie.
De prestaties van de website en de laadsnelheid van de pagina hebben de immense betekenis recentelijk. De mobiele versie van de online winkel moet binnen enkele seconden laden, anders zullen ongeduldige klanten de website zonder spijt verlaten.
Samenvatting
In het artikel hebben we de responsiviteit van e-commerce websites besproken. De verkopers die hun markt willen vergroten, moeten zich aanpassen aan de veranderende behoeften van hun klanten. Ze moeten erkennen dat steeds meer klanten aankopen doen met mobiele apparaten: smartphones of tablets.
Lees ook: Wat is e-commerce en wie zijn online shoppers?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.