5 nieuwe toepassingen van AI in het bedrijfsleven | AI in het bedrijfsleven #48

Nieuwe toepassingen van AI in het bedrijfsleven

AI in het bedrijfsleven gaat niet alleen over optimalisatie en automatisering. Het is ook een innovatieve benadering van traditionele producten en diensten, waardoor betere kwaliteit, efficiëntie en – vaak ongebruikelijke – gebruikerservaring mogelijk worden.

Kunstmatige intelligentie is niet langer alleen het domein van techgiganten. Steeds meer kleine bedrijven implementeren AI-oplossingen om hun bedrijfsprocessen te verbeteren of zich te onderscheiden op de markt. AI verschijnt op volledig onverwachte plaatsen.

Flippy 2 – een slimme robotkok voor restaurants

Flippy 2 is een robot die is gemaakt door Miso Robotics en die zelfstandig frietjes en andere voedingsmiddelen kan bakken in fastfoodrestaurants. Het is uitgerust met camera’s en sensoren, zodat het het werk van een menselijke chef-kok kan nabootsen.

Wat meer is, het kan samenwerken met mensen om de kwaliteit en consistentie van voedsel te verbeteren en de kosten van restaurantservice te verlagen. Vanuit technisch oogpunt: Flippy 2 is een robot die is uitgerust met voedselreservoirs en een werkende kop die bewegingen en temperatuur controleert. Flippy gebruikt de speciale kunstmatige intelligentie van Miso, die het in staat stelt om:

  • beelden te herkennen en te analyseren,
  • geluiden en
  • sensorgegevens – bijvoorbeeld temperatuur.

Dit stelt de robot in staat om zich aan te passen aan verschillende kooktechnieken en recepten, en repetitieve, tijdrovende en gevaarlijke taken over te nemen.

Bron: Miso Robotics (https://misorobotics.com/flippy/)

Modieuze AI in het bedrijfsleven: Moonwalkers

Moonwalkers zijn revolutionaire schoenen die worden geprezen als een van de meest opwindende uitvindingen van 2023. Ze versnellen het lopen met tot wel 250%. Ze kunnen dus van pas komen voor drukke ondernemers die bereid zijn $1.399,00 te investeren om de zichtbaarheid van AI in het bedrijfsleven te vergroten.

Ze zijn uitgerust met kunstmatige intelligentie die de looppatronen van de gebruiker leert en automatisch zijn bewegingen nabootst. Hierdoor “lopen” de schoenen bijna “vanzelf”, waardoor de belasting op de beenspieren vermindert. Alles wat je hoeft te doen is je stappen te versnellen zodat de schoenen hetzelfde doen. Moonwalkers zijn lichtgewicht, comfortabel en gemakkelijk te gebruiken. Je kunt ze verbinden met je smartphone en ze aanpassen aan je voorkeuren.

Bron: Shiftrobotics (https://shiftrobotics.io/products/moonwalkers)

Slimme tandenborstel

Een ander voorbeeld van het ongebruikelijke gebruik van kunstmatige intelligentie om een uniek product te creëren is de Oral-B Genius X, een elektrische tandenborstel met een ingebouwd AI-module. Kunstmatige intelligentie volgt de poets technieken en geeft de gebruiker realtime feedback. Het is uitgerust met druksensoren en een display dat van kleur verandert afhankelijk van de kracht van het poetsen op:

  • Groen, wanneer het optimaal is,
  • Rood wanneer het te hard is,
  • wit wanneer het te zacht is.

Dankzij AI leert de tandenborstel je poetspatroon en helpt je om elke dag de best mogelijke resultaten te behalen. Deze innovatieve oplossing stelt nieuwe normen voor de mondhygiëne-industrie.

AI in de landbouw: kunstmatige bijen

Bijen spelen een sleutelrol bij het bestuiven van gewassen, maar hun populaties nemen wereldwijd af. Daarom werken wetenschappers, gesteund door bedrijven, aan autonome bijendrones die het werk van echte insecten nabootsen. Ontwikkeld door onderzoekers van de Harvard Universiteit, zijn de kunstmatige bijen uitgerust met kunstmatige intelligentie en zonnepanelen. Hun belangrijkste doel is om AI te gebruiken in de agro-business en boeren te ondersteunen wiens gewassen zich bevinden in gebieden waar bestuivers schaars zijn.

Bron: Harvard Universiteit (https://seas.harvard.edu/news/2019/06/robobee-flies-solo)

Emoties herkennen voor recruiters

Een totaal andere toepassing van kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven is het gebruik van camerabeeldherkenning door HR. Wervingsbedrijven gebruiken steeds vaker kunstmatige intelligentie tijdens sollicitatiegesprekken.

Dit maakt een betere herkenning van de emoties, motivatie en geschiktheid van de beller voor de functie mogelijk. AI analyseert lichaamstaal, stemtoon of sleutelwoorden van de spraak. Deze controversiële oplossing voor het gebruik van AI in het bedrijfsleven kan recruiters helpen om kandidaten nauwkeuriger te evalueren. Het wordt onder andere gebruikt door Emotion AI. Volgens de auteurs van de oplossing biedt het waardevolle inzichten in de emotionele toestand van de persoon die op het scherm te zien is door verschillende parameters te meten, zoals gezichtsuitdrukkingen, oog- en hoofdbewegingen, en andere non-verbale signalen.

Grote bedrijven zoals Unilever, IBM en Dunkin Donuts maken gebruik van de technologie in hun wervingsprocessen, waardoor ze veel uren werk besparen door video-interviews te analyseren via kunstmatige intelligentie. Dergelijke toepassingen roepen echter ethische en juridische vragen op, vooral met betrekking tot de toestemming van kandidaten om hun gegevens te verzamelen, evenals de transparantie van het gebruik van AI in het bedrijfsleven.

De robotarm: de universele toepassing van AI in het bedrijfsleven

Orangewood Labs is een bedrijf uit San Francisco dat een robotarm heeft ontwikkeld waarvan de werking wordt gecontroleerd door kunstmatige intelligentie. Hun nieuwste product, het RoboGPT-platform, stelt gebruikers in staat om de robotarm eenvoudig te programmeren met tekst- of spraakopdrachten. Met andere woorden, je kunt er mee communiceren zoals je dat met ChatGPT zou doen.

Bron: Orangewood (https://www.orangewood.co/robogpt.html)

De door AI aangedreven robots van Orangewood in het bedrijfsleven kunnen onder andere voor de volgende taken worden gebruikt:

  • kwaliteitsinspectie – de robot kan producten inspecteren op defecten, afwijkingen of onregelmatigheden met behulp van high-definition camera’s en kunstmatige intelligentie-gebaseerde beeldverwerking, robot bartender – het combineren van ingrediënten, mengen en inschenken met precisie en elegantie zijn de belangrijkste voordelen van een robot die gebruik maakt van een uitgebreid repertoire aan recepten, waardoor het een oneindig aantal perfect gemengde dranken kan creëren,
  • spuitverf – de robot zorgt voor een foutloze en consistente toepassing van verf terwijl de menselijke gezondheid wordt beschermd, poedercoating – geavanceerde kunstmatige intelligentie helpt bij het aanbrengen van precieze en uniforme lagen poedercoatingmateriaal op verschillende oppervlakken.

Samenvatting

Kunstmatige intelligentie vindt zijn weg naar nieuwere en minder voor de hand liggende gebieden. Het automatiseren van processen, het personaliseren van producten en diensten of het analyseren van klantgedrag zijn slechts enkele voorbeelden van AI in het bedrijfsleven. Hoewel sommige oplossingen controversieel zijn, opent AI een schat aan mogelijkheden voor bedrijven om hun operaties te verbeteren en een concurrentievoordeel te behalen. We zullen in de komende jaren zeker steeds meer ongebruikelijke en creatieve toepassingen van kunstmatige intelligentie in verschillende industrieën zien.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

Share
Published by
Robert Whitney

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

2 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 days ago