Bij het plannen van de toegang tot buitenlandse markten is het kiezen van de juiste doel locatie een belangrijke stap. Het bepaalt in grote mate of de onderneming een succes zal zijn en je in staat stelt om meer winst te genereren. Je kunt bijvoorbeeld een PEST-analyse gebruiken om de externe factoren van de zakelijke omgeving te onderzoeken die de ontwikkeling van je bedrijf beïnvloeden. Deze omvatten:
Er is geen twijfel dat internationale uitbreiding een grote uitdaging is die veel voorbereiding vereist en bepaalde risico’s met zich meebrengt. Aan de andere kant spreekt het vooruitzicht van veel hogere winsten en zakelijke ontwikkeling in het voordeel van deze oplossing. Wat zijn de voor- en nadelen?
Er zijn veel strategieën voor het betreden van buitenlandse markten. Hier zijn er een paar:
Dit houdt in dat goederen in het thuisland worden geproduceerd en vervolgens worden verzonden en verkocht op de buitenlandse markt. Het stelt je in staat om te besparen op productiekosten als deze hoger zijn in het buitenland dan in je thuisland. Aan de andere kant moet je rekening houden met de kosten die gepaard gaan met vervoer, eventuele vergoedingen, distributie, enz.
Dit houdt in dat goederen in het thuisland worden geproduceerd en vervolgens worden verzonden en verkocht op de buitenlandse markt. Het stelt je in staat om te besparen op productiekosten als deze hoger zijn in het buitenland dan in je thuisland. Aan de andere kant moet je rekening houden met de kosten die gepaard gaan met vervoer, eventuele vergoedingen, distributie, enz.
Een andere oplossing is om een strategische alliantie te vormen met een ander bedrijf. Op deze manier kunnen bedrijven hun middelen, technologie, ervaring en knowhow delen om samen te groeien en de buitenlandse markt te veroveren.
Dit is een manier om je bedrijf uit te breiden door gebruik te maken van het merk en de knowhow van een ander bedrijf in ruil voor een licentievergoeding.
Dit houdt in dat je investeert in een nieuw opgerichte onderneming (greenfield-investering) of een fusie uitvoert, dat wil zeggen het overdragen van eigendomsrechten op de activa van het bedrijf in het buitenland. Greenfield-investeringen zijn vrij duur en risicovol, maar ze hebben ook het hoogste winstpotentieel.
Het betreden van een buitenlandse markt is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van een bedrijf en kan veel voordelen opleveren. Het kiezen van de juiste strategie hangt af van veel factoren, zoals het type bedrijf, risico’s, beschikbaarheid van middelen en juridische en culturele kwesties. Daarom is het zo belangrijk om een gedetailleerde analyse van de markt en de zakelijke omgeving uit te voeren om de specificiteit van het land te begrijpen en risico’s te beperken.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…