Elke verkoper denkt, wanneer hij zich voorbereidt op een vergadering met een klant, na over hoe hij het gesprek kan leiden om het gewenste doel te bereiken. Door verschillende mogelijkheden te analyseren, grijpen ze meestal naar populaire verkooptechnieken, die tegenwoordig voornamelijk zijn gebaseerd op het opbouwen van een relatie met de klant. Hieronder staan de 4 beste verkoopmethodologieën die we hebben geselecteerd. Lees verder om meer te ontdekken.
Zonder twijfel moet worden gesteld dat de methode van onderhandelen met een potentiële klant moet worden afgestemd op het aangeboden product of de dienst, evenals de specifieke behoeften van het bedrijf, de doelgroep of de sector waarin je opereert. Eén verkoopmethode zal geweldig werken in een bepaalde sector (bijv. cosmetica), maar zal volledig inadequaat zijn voor een andere (bijv. bouw), waar de klant en de aangeboden producten volledig verschillend zijn.
Het gebruik van de juiste verkoopmethodologieën – ongeacht het bedrijf, de sector of de eindgebruiker – stelt je in staat om het gewenste effect te bereiken. Om deze reden is het de moeite waard om meer te leren over de meest populaire en de methode te kiezen die het meest geschikt is in een bepaalde situatie.
Het concept van SPIN verkopen werd voor het eerst gebruikt in het boek van Neil Rackham in 1988. Hij creëerde de methode op basis van meer dan 35.000 verkoopgesprekken die hij tijdens zijn carrière voerde. De SPIN Selling-methode is gebaseerd op vier categorieën van verkoopvragen, die elk een sleutelrol spelen in het verkoopproces:
De bovenstaande techniek wordt gebruikt door gevorderde verkopers en werkt geweldig voor grote bedrijven die zich richten op grote transacties.
In de RAIN-methodologie zijn er vier belangrijke elementen om het verkoopproces uit te voeren:
De RAIN-methode werkt goed in situaties waarin je het verkoopproces snel wilt afronden.
De SNAP verkooptechniek omvat deze vier basiscomponenten:
SNAP verkopen richt zich op het opbouwen van een relatie met de klant. Het gebruik van deze methode vereist een goed begrip van hoe consumenten denken en aankoopbeslissingen nemen.
Dit verkoopmodel wordt door velen als revolutionair beschouwd omdat het verschilt van de anderen. De verkoper laat het stellen van vragen aan de klant achterwege en richt zich op het opbouwen van hun persoonlijke merk. Challenger verkoop omvat 3 fasen van het verkoopproces:
Deze methode is ontwikkeld voor B2B-verkopers en werkt goed voor hen.
Hoewel het aantal verkoopmethodologieën onbeperkt is, is het duidelijk dat elke strategie die hierboven is uiteengezet, probeert hetzelfde doel te bereiken – de consument op een zodanige manier te beïnvloeden dat ze besluiten gebruik te maken van het aangeboden product of de dienst. Moderne methodologieën gaan ervan uit dat een dergelijk doel kan worden vervuld door communicatie die is gericht op de klant, hun motivaties en frustraties, en de problemen die ze willen oplossen. De verkooptechniek moet dus worden afgestemd op de persoonlijkheid van de koper en hun situatie. Een gepersonaliseerde benadering – dit is de hoeksteen van moderne verkoopprocessen.
Lees ook: Hoe maak je een verkoopprognose?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…