Categories: BlogHR

Selectiemethoden voor werknemers – een overzicht

Werknemers vormen de meest waardevolle hulpbron van elke organisatie. Ze beïnvloeden direct de concurrentiekracht en de positieve merkperceptie van hun bedrijf. Daarom is het rationele en effectieve selectieproces van werknemers zo’n belangrijke factor voor het personeelsmanagement. Competente, toegewijde en loyale werknemers zijn de sleutel tot succes voor elk bedrijf. Het goed uitgevoerde selectieproces van werknemers zou moeten helpen bij het vinden en aannemen van dergelijke individuen. De voordelen die voortkomen uit succesvolle aanwervingen zullen alle kosten van het wervingsproces compenseren.

Methoden voor werknemersselectie – inhoudsopgave:

  1. Werknemersselectie – terminologie
  2. Methoden van werknemersselectie
  3. Factoren die de methoden van personeelsselectie beïnvloeden
  4. Samenvatting
  5. Bekijk onze wervingssoftware voor HR

Werknemersselectie – terminologie

Werknemersselectie is een reeks activiteiten die resulteert in het vinden en aannemen van werknemers die passen bij openstaande posities. De belangrijkste doelen van de selectie zijn:

  • opstellen van het profiel van de kandidaat, het definiëren van zijn kenmerken, vaardigheden en vereiste kwalificaties
  • selectie van aanvragen en geschiktheidsevaluatie
  • definitieve aanwervingsbeslissing en tewerkstelling van de geselecteerde kandidaat

Het selectieproces van werknemers moet direct gerelateerd zijn aan alle strategische doelen van het bedrijf en moet de efficiëntie van de bedrijfsvoering beïnvloeden. Het selectieproces heeft drie hoofd fasen: werving, selectie en onboarding van de nieuwe werknemer. Om geschikte kandidaten te vinden, moeten de volgende acties worden ondernomen:

  • verificatie van cv’s, motivatiebrieven, persoonlijke vragenlijsten en referenties
  • het afnemen van interviews, competentie- en kennis testen, evenals andere psychotechnische tests met betrekking tot de geschiktheidsevaluatie van de kandidaat
  • selectie van de beste kandidaat, hem de arbeidsvoorwaarden presenteren, de arbeidsovereenkomsten ondertekenen

Methoden van werknemersselectie

Methoden van werknemersselectie moeten voldoen aan de eisen van het bedrijf en zoveel mogelijk bereidwillige individuen aantrekken. Deze selectiemethoden zijn afhankelijk van het wervingsproces, dat gericht kan zijn op een segment van de arbeidsmarkt of op de brede arbeidsmarkt. Als de werving gericht is op de brede arbeidsmarkt, moeten vacatures worden geplaatst op internet vacatureportalen of in kranten met nationale dekking.

Als de werving gericht is op één segment van de arbeidsmarkt, moet de vacatureadvertentie worden geplaatst op specifieke informatiekanalen die relevant zijn voor de geïnteresseerde segmenten van de markt. Bijvoorbeeld, als we op zoek zijn naar computeranalisten, moeten we uitzoeken welke kranten en internetportalen door deze beroepsgroep worden gelezen en onze vacatures in die kranten en portalen plaatsen. Methoden en technieken van werving zijn afhankelijk van de bronnen van werving.

Interne personeelsselectie kan open of gesloten zijn. Open interne werving is gebaseerd op het zo breed mogelijk bekendmaken van informatie over vacatures, bijvoorbeeld door vacatures op de mededelingenborden te plaatsen of deze via e-mail te verzenden.

Gesloten interne werving vindt plaats wanneer de informatie over de vacature informeel en direct is gericht op de potentiële kandidaten. De basis voor de selectie vormt: periodieke beoordelingen, loopbaanontwikkelingsplannen, voltooide trainingen en behaalde successen.

Contemporary bedrijven maken graag gebruik van de diensten van uitzendbureaus voor personeelsselectie. Bureaus moeten vacatureadvertenties in de pers plaatsen en vervolgens op basis van de eerste interviews lijsten van passende kandidaten opstellen. Om hooggekwalificeerde werknemers (specialisten in hun niche) en senior managementpersoneel aan te werven, kunnen bedrijven gebruikmaken van de diensten van headhuntingbedrijven. Deze adviesbureaus zijn gespecialiseerd in personeelsselectie voor hoogbetaalde functies en directiefuncties.

Factoren die de methoden van personeelsselectie beïnvloeden

De methode van personeelsselectie hangt van veel factoren af en wordt beïnvloed door de benadering van het bedrijf ten aanzien van de vacatures.

Samenvatting

Bedrijfsmanagement is primair gebaseerd op het effectieve gebruik van de middelen, niet alleen de materiële en fysieke, maar ook de menselijke hulpbronnen. Volgens Peter Drucker, die beweerde dat het in dienst nemen van alleen de hele persoon een kans kan zijn voor een toename van de effectiviteit in het bedrijf, terwijl het falen van het bedrijf direct verband houdt met het “kopen” van slechts een deel van de werknemer.

Het is duidelijk dat het praten over de hele werknemer versus een deel van de werknemer slechts een conventie is, maar in werkelijkheid legt het uit hoe de kennis en vaardigheden van de werknemer menselijk kapitaal in het bedrijf creëren. Daarom is de juiste keuze van de methode voor personeelsselectie zo belangrijk. Deze methode moet compatibel zijn met de strategie van het bedrijf, de organisatiecultuur en waarden, evenals met de situatie op de arbeidsmarkt.

Bekijk onze wervingssoftware voor HR:

Lees ook: Beste 5 online trainingsplatforms

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

3 nuttige AI grafisch ontwerptools. Generatieve AI in het bedrijfsleven | AI in het bedrijfsleven #32

Van UI-schetsen tot voltooide digitale afbeeldingen, AI-gecreëerde afbeeldingen worden steeds populairder. Sommige ervan kunnen direct…

53 minutes ago

Opkomende markten – voordelen en risico’s

De wereldeconomie van de 21e eeuw wordt gekenmerkt door complexe en dynamische veranderingen op economisch…

3 hours ago

Crowdfunding mislukkingen – 4 beschamende voorbeelden van onsuccesvolle crowdfundingcampagnes

Crowdfunding mislukkingen – heb je er al van gehoord? Om de voor de hand liggende…

5 hours ago

Hoe IT-professionals te werven? 7 geweldige tips voor recruiters

Hoe IT-professionals te werven? Hoe je je op dit proces kunt voorbereiden? Technische werving is…

7 hours ago

Hoe creëer je een eigenaarsmentaliteit? 5 vitale regels voor je team

Eigenaarschap mentaliteit – weet je hoe je dit binnen je team kunt creëren? In de…

9 hours ago

Wat is een onboarding specialist? Belangrijke rollen en verantwoordelijkheden

Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van human resource management.…

10 hours ago