Categories: BlogZakelijk

Wat is perfecte concurrentie? Voor- en nadelen

Wat is perfecte concurrentie?

Het model van perfecte concurrentie dient als een benchmark waartegen we ons bedrijf kunnen vergelijken. Hoewel het geen veelvoorkomende structuur is, biedt het begrijpen ervan waardevolle informatie over de impact van vraag en aanbod op de markt.

Het tegenovergestelde van dit model is een monopolie, wat een bedrijf is dat een bepaalde markt domineert en de prijs van goederen of diensten dicteert. Het trekt alle klanten aan die in deze situatie geen andere alternatieven hebben. Het is meestal erg moeilijk voor nieuwe toetreders om zo’n markt binnen te komen, zodat een monopoliebedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over zijn concurrentievoordeel.

Kenmerken van perfecte concurrentie

De kenmerken die perfecte concurrentie onderscheiden zijn als volgt:

  • Laag instap- en uittredingsdrempels
  • Instapdrempels verwijzen onder andere naar de regelgevingseisen die moeten worden vervuld om een bedrijf in een sector te laten toetreden (vergunningen, licenties, concessies, enz.), opstartkosten en technologische vereisten. Uittredingsdrempels daarentegen verwijzen naar factoren die de winstgevendheid van het verlaten van een sector verminderen terwijl de kosten die met een dergelijke activiteit gepaard gaan, toenemen. Als we het hebben over lage instap- en uittredingsdrempels, betekent dit dat we gemakkelijk een bedrijf kunnen opzetten en zonder veel verlies kunnen stoppen.

  • Beschikbaarheid van informatie
  • Producenten, verkopers en klanten hebben toegang tot informatie over de heersende marktomstandigheden – prijsstrategieën, vraag en aanbod van goederen en hun kwaliteit. Consumenten realiseren zich dat de aangeboden goederen en diensten homogeen zijn. Ze maken rationele aankoopbeslissingen.

  • Een homogene en uitgebreide markt
  • Dit betekent dat er veel bedrijven op de markt zijn die vergelijkbare producten verkopen. Aangezien de producten vergelijkbare kenmerken hebben, vertrouwen klanten voornamelijk op prijs. Vraag en aanbod zijn gelijk, en alle bedrijven die in dit model passen, hebben relatief kleine marktaandelen.

  • Bedrijven zijn prijsnemers
  • Daarom moeten bedrijven de prijzen accepteren die op de markt heersen. Ze hebben ook geen controle over hun vorming – ze kunnen ze niet verlagen of verhogen.

Voordelen en nadelen van perfecte concurrentie

Voordelen:

  • Laag instap- en uittredingsdrempels,
  • Klantfocus (ze hebben sterke onderhandelingsmacht),
  • Bedrijven concurreren door prijzen te verlagen en om winstgevend te zijn, moeten ze zich inspannen om kosten te optimaliseren en verspilling te verminderen.

Nadelen:

  • Het bestaat meestal alleen in theorie en definieert de economische realiteit niet nauwkeurig,
  • Gebrek aan innovatie – de aanbiedingen van bedrijven zijn bijna identiek, waardoor er geen ruimte is voor verbetering en ontwikkeling,
  • Het break-evenpunt van bedrijven is minder dan 0 (er zijn te veel concurrenten op de markt), wat betekent dat de winsten lager zijn,
  • Het is onmogelijk om het bedrijf op te schalen, d.w.z. om de voordelen van het bedrijf te maximaliseren,
  • Hoge concurrentie – klanten hebben veel keuzes.

Voorbeelden van perfecte concurrentie

Verschillende industrieën op de markt komen dicht in de buurt van het beschreven model van perfecte concurrentie. Kijk naar de volgende voorbeelden.

  • Landbouwmarkt
  • In sommige landen zijn landbouwproducten vergelijkbaar, bijv. tarwe, rogge, gerst en soja. Het starten van een dergelijk bedrijf is vrij eenvoudig – het vereist het kopen van land en het beginnen met het verbouwen van gewassen (ervan uitgaande dat je weet hoe je dat moet doen). De prijzen van de producten zijn met elkaar te vergelijken en worden voornamelijk beïnvloed door factoren buiten de controle van de boeren – weersomstandigheden, import en export, opbrengsten en vraag.

  • Valutamarkten
  • De waarde van elke valuta hangt af van externe factoren. Toegang tot informatie over de aandelenmarkt is wijdverspreid, en transacties zijn uniform. De instapdrempels zijn ook laag – als je wilt beginnen met investeren, hoef je alleen maar een effectenrekening te openen. Je hebt niet veel geld nodig om te beginnen.

  • E-commerce industrie
  • Een ander voorbeeld is e-commerce, dat snel groeit. De instap- en uittredingsdrempels voor verkopers zijn laag – met een kleine investering kan vrijwel iedereen dit type bedrijf starten of stoppen. De beschikbaarheid van verschillende aanbiedingen, de beste prijzen en de nodige informatie over producten en diensten is zeer breed. Bovendien zijn er verschillende mensen die zich met dit bedrijf bezighouden en consumenten die deze vorm van winkelen kiezen.

Samenvatting

Je moet onthouden dat het model van perfecte concurrentie een constructie is die een geïdealiseerde marktsituatie vertegenwoordigt. De werkelijkheid is heel anders, en niet al zijn kenmerken worden waargenomen in verschillende bedrijven, wat de imperfectie van de moderne economie aantoont. Desondanks kan het een interessante manier zijn om je marktomgeving te analyseren.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…

2 days ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in business #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 days ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in business #127

Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…

2 days ago

AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in business #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 days ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in business #125

Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…

2 days ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 days ago