Elk bedrijf, ongeacht de sector, zou moeten streven naar het bieden van aantrekkelijke salarissen en toegang tot de juiste voordelen of extraatjes voor zijn werknemers. Hoewel verschillende factoren belangrijk zijn bij het kiezen van een jobaanbieding, staan salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden altijd hoog op de prioriteitenlijst en trekken ze top talenten naar het bedrijf. Het is de verantwoordelijkheid van een compensation and benefits manager (C&B) om ervoor te zorgen dat dit voortdurend het geval is. Wat doet een compensation and benefits manager? Lees ons artikel en ontdek het.
Een compensation and benefits manager is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van compensatieplannen en voordelenpakketten. Elke compensation and benefits manager zou de marktwaarde van de betreffende functie moeten kennen (die kan worden afgeleid uit marktonderzoek, rekening houdend met de vereiste opleiding, ervaring, harde en zachte vaardigheden, enz.). Op basis hiervan zouden ze een salarisrange moeten vaststellen, die niet alleen de kandidaat tevredenstelt, maar ook realistisch (gezien de financiële mogelijkheden van het bedrijf) en concurrerend is. Dit vereist het ontwikkelen van geschikte criteria voor het evalueren van salarissen voor een bepaalde functie.
Compensation managers zorgen ervoor dat het beloningsbeleid in overeenstemming is met de huidige arbeidswetgeving, die vereist dat wijzigingen worden bijgehouden en dat het beleid wordt aangepast. Ook moeten salarissen voortdurend worden aangepast aan wat de concurrenten aanbieden, economische omstandigheden en de situatie van het bedrijf. Bovendien zijn compensation and benefits managers verantwoordelijk voor het waarborgen van eerlijke en nauwkeurige salarissen, vooral wanneer teamleden variëren in leeftijd, geslacht of ervaring.
Het berekenen van voordelen, zoals extra vakantiedagen, ziektekostenverzekering, medische pakketten, sportschoollidmaatschappen, opleidingssubsidies en kraamuitkeringen – is een even belangrijke taak van een compensation and benefits manager. Het aanpassen van voordelen aan de behoeften van de werknemers en de financiële mogelijkheden van het bedrijf moet ook voorafgaan aan een passende analyse, observatie van markttrends en vergelijking met concurrenten.
Echter, het ontwikkelen van een compensatiestrategie voor een bepaalde functie is niet genoeg. Een compensation and benefits manager is ook vaak betrokken bij wervingsprocessen – vooral wanneer een kandidaat al is geselecteerd en met een specifiek aanbod moet worden gepresenteerd.
Dan is de rol van een compensation and benefits manager om een oplossing te bieden die in lijn is met de marktomstandigheden, en tegelijkertijd is afgestemd op de vaardigheden en ervaring van de werknemer, evenals hun taken en de plaats die hun functie in de bedrijfsstructuur inneemt. Daarom is het niet genoeg om een salarisrange voor een bepaalde functie vast te stellen, maar moet het realistisch zijn en beide partijen tevreden houden (het uiteindelijke salaris kan zowel lager als hoger zijn).
Afhankelijk van de grootte van het bedrijf kan een compensation manager ofwel de eerder genoemde programma’s alleen creëren, ze implementeren met de hulp van recruiters, hiring managers en andere mensen die in de interne HR-afdeling werken (in het geval van kleinere bedrijven), of een eigen team hebben dat zich alleen richt op het compensatie- en voordelenbeleid (in het geval van bedrijven met honderden of duizenden werknemers).
Een compensation and benefits manager speelt een zeer belangrijke rol in het succes van het bedrijf. Een goed gepland beloningsbeleid – zowel wat betreft reguliere betalingen, als geplande salarisverhogingen, bonussen voor extra prestaties of commissies – zorgt ervoor dat mensen bereidwilliger reageren op jobaanbiedingen en zich gewaardeerd voelen voor wat ze doen. Alle taken die door compensation and benefits managers worden uitgevoerd, zijn gericht op het aantrekken en behouden van de beste talenten in de organisatie, wat tegenwoordig essentieel is, aangezien werknemers de concurrentievoordelen van het bedrijf opbouwen.
Lees ook: AI in werving.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…
Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…
Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten?…