Zorg ervoor dat diversiteit op de werkplek en het goed beheren ervan een onderwerp is dat vandaag de dag steeds vaker wordt aangekaart in organisaties in verschillende sectoren. Het koesteren van diversiteit is een kans om een nieuw perspectief te krijgen en met ideeën te komen die nooit in een homogene groep zouden zijn ontstaan. Om deze reden is de functie van chief diversity officer (CDO) steeds vaker te vinden in de structuren van bedrijven. Lees verder om meer te ontdekken.
Het is een grote uitdaging om het potentieel te zien in een persoon die aanzienlijk van ons verschilt – net zoals het begrijpen dat het diversiteit is die bedrijven in staat stelt verschillende doelgroepen te bereiken. Dit is echter een uitdaging die zonder twijfel moet worden aangegaan, zolang je innovatie en ontwikkeling vooropstelt. Verschillen in leeftijd, cultuur, etniciteit, geslacht of in het vermogen om dagelijks te functioneren (bijv. mensen met en zonder beperkingen) stellen bedrijven in staat om het grotere geheel te zien.
Het koesteren van diversiteit op de werkplek om een concurrentievoordeel op te bouwen is slechts een deel van de taak van de chief diversity officer. Het andere deel gaat over het waarborgen dat alle mensen gelijke rechten hebben op het gebied van werk, promotie en bonussen, ongeacht geslacht, kleur of cultuur. Het is het resultaat van jarenlange strijd voor het respect van ieders rechten, ook op de werkplek.
Chief diversity officers rapporteren meestal aan de CEO van de gehele organisatie, wat betekent dat beslissingen met betrekking tot diversiteit op de werkplek op het uitvoerende niveau worden genomen. Hun belangrijkste doel is om een gelijke werkomgeving voor alle kandidaten en werknemers te waarborgen. Tegenwoordig – wanneer globalisering een zeer hoog niveau heeft bereikt, Engels wijdverbreid wordt gesproken en teams in sommige sectoren volledig op afstand kunnen werken – wordt het beheren van diversiteit op de werkplek een steeds belangrijker onderwerp en stelt het bedrijven voor steeds meer uitdagingen.
Wat doet een chief diversity officer? De persoon die deze functie bekleedt, is voornamelijk verantwoordelijk voor het creëren en implementeren van DEI (Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie) programma’s om gelijkheid voor alle werknemers in alle fasen van het dienstverband te waarborgen. Tegelijkertijd zijn dergelijke programma’s gericht op het integreren van diversiteit op de werkplek en het goed beheren van de interculturele middelen die beschikbaar zijn. De ondernomen DEI-initiatieven kunnen verschillende gebieden met betrekking tot kandidaten en werknemers aanpakken (afhankelijk van de behoeften en problemen van het bedrijf), maar ze moeten elke keer worden gemonitord en gecontroleerd. Als de resultaten niet bevredigend zijn, moet de chief diversity officer andere verbeteringen voorstellen.
Van de chief diversity officer (CDO) wordt verwacht dat hij:
Statistieken tonen aan dat het aantal banen in diversiteitsmanagement met meer dan 100% is toegenomen sinds 2015, en dergelijke mensen zijn nu werkzaam bij meer dan 50% van de grootste Amerikaanse bedrijven. Het simpelweg aannemen van een chief diversity officer zal natuurlijk niet onmiddellijk significante veranderingen in een organisatie teweegbrengen, maar het is ongetwijfeld de eerste stap om de huidige situatie te verbeteren. Na de implementatie van DEI-initiatieven op de werkplek zal het bedrijf al snel positieve resultaten zien, zoals diverse ideeën in het team, vruchtbare discussies door verschillende meningen of een positief bedrijfsimago.
Lees ook: Hoe vind je een CTO? De belangrijkste dingen die je moet weten.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…