Categories: BlogE-commerce

Begin met verkopen op Amazon – 4 dingen die je moet weten

Het aanmaken van een verkopersaccount en het toevoegen van producten voor verkoop garandeert geen direct succes. Er zijn verschillende manieren die je kunnen helpen om meer potentiële klanten te bereiken, wat kan leiden tot hogere inkomsten. Het volgende artikel bespreekt de belangrijkste elementen die invloed hebben op het slagen op Amazon.

Begin met verkopen op Amazon – inhoudsopgave:

  1. Hoe ziet de productpagina eruit?
  2. Buy Box – Wat is het?
  3. Vormen van adverteren op Amazon
  4. Verkoopalgoritme

Hoe ziet de productpagina eruit?

De productpagina is wat een klant ziet wanneer hij op Amazon winkelt. Het is waar ze alle informatie zoeken die ze nodig hebben over een bepaald aanbod. Wat maakt de opbouw ervan uit?

  1. Titel – elk woord in de titel moet beginnen met een hoofdletter. Het maximale aantal tekens is 200 inclusief spaties.
  2. Afbeeldingen – om de kwaliteit van je vermelding te verhogen, moet je afbeeldingen toevoegen met een resolutie van 500×500 pixels of 1000×1000. De achtergrond moet wit zijn en het product zelf moet minstens 80% van het foto-oppervlak innemen.
  3. Varianten De ruimte in de afbeelding gemarkeerd met het nummer 3 zijn de beschikbare varianten van het betreffende product, bijv. maten, kleuren,
  4. Opsommingstekens – dit is een korte beschrijving van de kenmerken van het product,
  5. Buy Box – dit is een aanbieding die op de productpagina is uitgelicht,
  6. Andere aanbiedingen – hetzelfde product aangeboden door andere verkopers, die bijvoorbeeld verschillen in prijs of verzendoptie,
  7. Beschrijving – bevat zoekwoorden die klanten helpen je vermelding op te merken. Het gebruik van SEO-basisprincipes is niet alleen beperkt tot Google-zoekopdrachten, maar werkt ook bij het verkopen op Amazon. Het zoeken naar relevante zoekwoorden en het gebruiken ervan bij het maken van een productbeschrijving kan je helpen om voor te blijven op de concurrentie. Het is ook een goede praktijk om opsommingstekens te gebruiken in plaats van lange tekstblokken om de beschrijving leesbaarder te maken.

Buy Box – Wat is het?

Buy Box is een plek op de productpagina, waar naast de productbeschrijving een “Toevoegen aan winkelwagentje” knop staat, die door klanten wordt gebruikt om artikelen aan hun winkelwagentjes toe te voegen. “De Buy Box winnen” is wanneer een van de producten die door de verkoper worden aangeboden de standaardplaats op de pagina inneemt. Dit vergroot de kans op een verkoop, maar garandeert het niet.

  1. Kwalificaties
  2. Verkopers die gebruikmaken van Fulfillment by Amazon (FBA) zijn automatisch gekwalificeerd om een Buy Box te winnen. Andere verkopers moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen, maar zelfs dat garandeert hen geen plaats in de Buy Box:

  • De verkoper moet een professioneel verkoopaccount hebben,
  • De verkoper moet de best mogelijke servicekwaliteitseisen hebben – d.w.z. orderdefecten, annuleringen en verzendvertragingen (de status kan worden gecontroleerd op de “Accountstatus” pagina),
  • Een verkoper moet een bepaald aantal bestellingen hebben, wat varieert per categorie.
  • Manieren om een Buy Box te winnen
  • Alleen gekwalificeerd zijn garandeert geen winst van de Buy Box. Er zijn echter manieren om je kansen te vergroten:

    • Concurrentiële prijzen – de grafiek hieronder toont manieren om je prijzen te vergelijken met die van de concurrentie,
    • Snellere verzending en gratis levering – het aanbieden van dergelijke faciliteiten aan klanten helpt je de Buy Box te winnen,
    • Kwaliteit van klantenservice – om de best mogelijke klantenservice te bieden, moet je de status van je account in de gaten houden. Indicatoren zoals defecte bestellingen, vertragingen, geannuleerde bestellingen, enz. zijn belangrijk.
    • Voorraadbeschikbaarheid – een retailer die zijn voorraad up-to-date houdt, voorkomt situaties waarin voorraadtekorten ontstaan.

    Vormen van adverteren op Amazon

    Advertenties op Amazon helpen je om potentiële klanten te bereiken, wat op zijn beurt de verkoop verhoogt. Het platform biedt verschillende soorten advertenties:

    • Amazon Sponsored Product Ads – is de meest voorkomende vorm van adverteren op Amazon. De aanbieding verschijnt in de zoekresultaten, maar wordt alleen onderscheiden van organische posities door het grijze “gesponsord” label, dat subtiel is, waardoor het de effectiviteit van de advertentie beïnvloedt. De verkoper betaalt alleen voor de promotie wanneer de advertentie wordt aangeklikt. Het is ook mogelijk om je eigen budget in te stellen, maar houd er rekening mee dat sommige zoekwoorden populairder en duurder zijn.
    • Amazon Sponsored Brand Campaigns – voorheen bekend als Headline Search Ads – zijn weergegeven vermeldingen bovenaan de pagina waar de zoekresultaten zich bevinden. De advertentie bestaat uit het tonen van drie (of meer) productvermeldingen, inclusief hun afbeeldingen, koppen en merknamen. Deze vorm van adverteren is beschikbaar voor verkopers die zijn geregistreerd bij Amazon Brand Registry.
    • Amazon Sponsored Display Ads – voorheen Product Display Ads genoemd – is een vorm van remarketing. In tegenstelling tot eerdere vormen van adverteren, werkt deze manier niet op basis van zoekwoorden, maar op basis van de interesses van het publiek in specifieke producten (of categorieën). Ze worden weergegeven aan klanten, niet alleen in de zoekresultaten van Amazon, maar ook op andere pagina’s van het portaal en op sites die samenwerken met het platform. Deze vorm van adverteren is alleen beschikbaar voor geavanceerde gebruikers die lid zijn van het Amazon Vendor-programma.

    Verkoopalgoritme

    Amazon heeft zijn eigen algoritme, waarvan de kennis verkopers kan helpen om potentiële klanten te bereiken en hun verkopen te verhogen. Dit hulpmiddel verandert voortdurend, dus houd eventuele updates goed in de gaten. Sinds 2020 wordt het algoritme A10 genoemd (voorheen was het A9). De nieuwe versie verschilt slechts in enkele details van de vorige.

    Bij het verkopen op Amazon moet je rekening houden met de enorme concurrentie. Om het meeste uit het potentieel van het platform te halen, is het een goed idee om de regels en voorschriften die door het platform zijn opgelegd te volgen en onze tips te gebruiken over hoe je op Amazon kunt verkopen.

    Lees ons vorige Amazon-artikel: Hoe voeg je een product toe op Amazon?

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter!

    Martin Sparks

    E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

    View all posts →

    Martin Sparks

    E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

    Share
    Published by
    Martin Sparks

    Recent Posts

    Hoe IT-professionals te werven? 7 geweldige tips voor recruiters

    Hoe IT-professionals te werven? Hoe je je op dit proces kunt voorbereiden? Technische werving is…

    24 minutes ago

    Hoe creëer je een eigenaarsmentaliteit? 5 vitale regels voor je team

    Eigenaarschap mentaliteit – weet je hoe je dit binnen je team kunt creëren? In de…

    2 hours ago

    Wat is een onboarding specialist? Belangrijke rollen en verantwoordelijkheden

    Wie is een onboarding specialist? Onboarding is een van de instrumenten van human resource management.…

    4 hours ago

    Crowdfunding vs crowdlending. Wat zijn de belangrijkste verschillen?

    Hoewel het misschien lijkt alsof crowdfunding en crowdlending dezelfde concepten zijn, worden ze vaak door…

    6 hours ago

    Hoe je een succesvolle startup kunt creëren door freelancers in te huren

    Is het mogelijk om een succesvolle startup te creëren door freelancers in te huren? Ja,…

    7 hours ago

    Wat is een HRIS-analist? Functieomschrijving HRIS-analist

    Grote en middelgrote bedrijven met een toegewijd HR-departement, naast het aannemen van HR-specialisten, stellen ook…

    9 hours ago