De Belgische belasting over de toegevoegde waarde werd geïntroduceerd in 1970. De belangrijkste regels die de Belgische btw regelen, zijn te vinden in de Wet op de Belasting over de Toegevoegde Waarde (btw-wet). Het Ministerie van Financiën geeft circulaires en besluiten uit met gedetailleerde richtlijnen.
Alle bovengenoemde regels zijn strikt gereguleerd door richtlijnen van de Europese Unie. EU-regelgeving dekt de regels en het proces van Belgische btw-registratie, de naleving ervan en andere gerelateerde documenten.
België, samen met 27 andere EU-lidstaten, stipuleert dat buitenlandse bedrijven (ook wel niet-residenten genoemd) hun bedrijven (exclusief lokale vestigingen of dochterondernemingen) moeten opnemen in de Belgische btw-rapportage.
Deze belastingmethode is van toepassing op de levering van goederen in situaties zoals:
BELANGRIJK! Ondernemers die diensten verlenen en goederen online verkopen aan consumenten uit de EU, wiens omzet uit dergelijke verkopen 42.000 euro overschrijdt (voor alle landen), kunnen zich in plaats van voor Belgische btw, registreren voor btw OSS.
Buitenlandse bedrijven die in België zijn gevestigd en een Belgisch btw-nummer nodig hebben, moeten een aanvraag indienen bij het lokale btw-kantoor. Buitenlandse bedrijven die geen inwoners zijn, moeten zich wenden tot:
Centrale btw-kantoor voor Buitenlandse Belastingplichtigen (BCAE)
Registratiediensten
Rue des Palais, 48 (6e verdieping)
B-1030 Brussel
Website: www.minfin.fgov.be
Sinds 2004 kunnen de landen van de Europese Unie buitenlandse bedrijven niet verplichten om een belastingvertegenwoordiger aan te stellen voor btw-doeleinden.
Ondernemingen uit EU-lidstaten kunnen zich rechtstreeks registreren bij de Belgische belastingautoriteiten. Voor bedrijven buiten de EU is echter een fiscale vertegenwoordiger vereist, die gezamenlijk aansprakelijk is voor het betalen van btw.
Om een Belgisch btw-nummer te verkrijgen, moet u een aanvraag indienen op formulier 604a. De volgende aanvullende informatie is vereist:
De registratie duurt doorgaans drie tot vier weken vanaf de ontvangst van de bovenstaande documenten.
De frequentie van btw-rapportage in België hangt af van het handelsvolume. De standaard rapportageperiode is maandelijks, echter, bedrijven kunnen aanvragen voor kwartaalrapportage als hun omzet onder de 2,5 miljoen euro per jaar ligt. Er zijn uitzonderingen op deze regel. Ondernemingen zijn ook verplicht om een jaarlijkse verkooplijst in te dienen waarin binnenlandse B2B-leveringen worden gepresenteerd, waar de jaarlijkse levering 250 EUR overschrijdt.
De deadline voor het indienen van btw-aangiften in België, of het nu kwartaal- of maandelijkse aangiften zijn, is de 20e dag van de maand volgend op het einde van de afrekenperiode. Tegelijkertijd moet de btw worden afgedragen, met uitzondering van de betaling in december, die vóór 24 december moet worden betaald.
Voor kwartaalbelastingplichtigen moet de btw maandelijks vooraf worden betaald. Jaarlijkse verkooplijsten van Belgische B2B-leveringen zijn vereist vóór 31 maart van elk jaar.
21% | standaard |
|
12% | verlaagd |
|
6% | verlaagd |
|
0% | nul |
|
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geeft graag praktisch advies, bespreekt actuele boekhoudkundige kwesties en analyseert wetswijzigingen die van invloed kunnen zijn op bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op het laten groeien van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…